Onze voorzitter van de beheerraad kwam met de suggestie om een bus te plaatsen waarin boeken kunnen worden ingeleverd op een uur dat de bieb gesloten is.

Ik vrees dat dit meer na- dan voordelen heeft. Hoe dikwijls zal men niet beweren de boeken te hebben teruggebracht terwijl men ze verloren heeft of beweren ze op tijd teruggebracht te hebben via de bus om een boete te ontlopen?

Daarom de volgende vraag: Wat is jullie mening over een bus en zij die een hebben, wat zijn de ervaringen?

Weergaven: 379

Berichten in deze discussie

Bij ons staat in het reglement vermeld dat wanneer mensen materialen binneleveren (via de inleverbus) na sluitingstijd, deze pas de volgende ochtend worden ingelezen en ze dus wel een boete riskeren.

 

Onze inleverbus wordt zeer veel gebruikt.

 

Nadelen die wij ondervinden :

 

- Wanneer je feestdag hebt of brugdag moet er altijd iemand van het personeel langskomen om de bus leeg te maken. Anders puilt deze uit wat soms voor beschadigde materialen zorgt (mensen blijven er materialen in proppen)

- Mensen gebruiken de inleverbus ook soms tijdens de openingsuren. Dit mag niet omdat de bus in de hal staat en andere gebruikers de materialen er zo kunnen uitnemen.

 

 

 

Het probleem dat iemand beweert dat hij/zij de materialen in de bus gestopt heeft, terwijl dit niet gebeurd is, hebben wij nog niet vaak meegemaakt.

 

Voordelen:

- De mensen zijn heel tevreden over deze service, sommige zijn pas laat thuis wanneer de bib reeds gesloten is en dan kunnen ze toch nog hun materialen binnenbrengen.

- Wie tijdens de openingsuren enkel zijn/haar materialen wil binnenbrengen, maar geen tijd heeft om binnen te komen kan de materialen gewoon in de bus stoppen. De boeken komen in een afgesloten kast terecht, dus andere gebruikers kunnen ze er niet uitnemen.

 

Nadelen:

- In het begin waren er heel wat mensen die hun boeken in de bus stopten en dan de bib binnenstapten om nieuwe te ontlenen. Wanneer ze dan met hun nieuwe boeken aan de balie stonden, konden deze er niet meer bij op't kaartje aangezien er nog materialen opstonden.

- We vragen altijd (staat in het reglement en hangt ook aan de bus) om de CD's/DVD's en luisterboeken in een plastiek zakje te stoppen. De kans bestaat altijd dat een doosje niet goed gesloten is en dan vallen die schijfjes er gewoon uit.
Stoppen er toch mensen CD's/DVD's los in de bus, dan zetten wij een boodschap bij hun naam om hen bij hun volgend bezoek te vragen om een plastiek zakje te gebruiken.

We hebben onder onze brievenbus (waar ook boeken mogen worden ingestoken) een kar met een speciale soort vering, die verder doorbuigt naarmate er meer boeken in liggen. Zo worden de boeken niet beschadigd. We vragen wel om geen cd's of dvd's langs die weg in te leveren.  De meesten houden zich daaraan.

Die ene slechte ervaring af en toe (beschadiging, materialen die niet van de bib zijn) weegt absoluut niet op tegen de verhoging van de dienstverlening. Een dik jaar na de start van onze inleverbus slikt deze dagelijks tientallen materialen. De klanten zijn er ontzettend tevreden mee. Nu lenen ze meer uit, omdat ze weten dat ze niet gebonden zijn aan de (nog beperkte) openingsuren om ze tijdig terug te brengen.

Discussies? Heel sporadisch. En in ieder geval veel minder klachten aan de balie in de stijl van 'ja maar, ik wilde ze terug brengen, maar jullie waren dicht, en dan waren wij weg, enz...'.

Dus, zeker niet aarzelen. Gewoon doen! En ga maar voor een grote opvangbak!

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden