De boetevrije bibliotheek is een trend in Nederland. Denk maar aan BiblioPlus, Bibliotheken Noord Fryslan, Bibliotheek Rivierenland, Biblionet Groningen, ...

http://www.markdeckers.net/2017/01/de-boetevrije-bibliotheek-rukt-o...

Ik werk in de bibliotheek van Baarle-Hertog/-Nassau, behorende bij Stichting Bibliotheek Theek 5. Mogelijks volgen wij in de toekomst mee de trend van boetevrij.

Kent iemand een bibliotheek in België die al boetevrij werkt? Heeft iemand hier ervaringen mee?

Pilot BiblioPlus in 2012:

"In 2012 introduceerde BiblioPlus de Boetevrije Bibliotheek met een experiment in de vestigingen Boxmeer en Wanroij. Na een jaar volgde de evaluatie. Die was positief. Directeur Paul van Royen licht toe: “Het blijkt dat de klanttevredenheid toeneemt door invoering van de boetevrije bibliotheek, een belangrijk aspect in de dienstverlening. De angst dat materialen niet meer terugkomen of heel lang geleend worden, blijkt ongegrond.”

Een boetevrije bibliotheek wil niet zeggen dat iedereen de boeken mag houden. De uitleentermijn wordt verruimd naar vier weken. Van klanten wordt verwacht dat ze de materialen op tijd terugbrengen of verlengen. BiblioPlus attendeert hen hierop door middel van een herinneringsmail. Brengt de klant de materialen niet terug, dan krijgt hij of zij een rekening voor de vervanging van het boek (tegen nieuwprijs en bijkomende administratiekosten). Van Royen: “Uit de praktijk blijkt dat het zover niet komt. Het experiment heeft bewezen dat onze klanten de materialen tijdig terugbrengen.”

(Bron: http://www.biblioplus.nl/boetevrije-bibliotheek.html)

Weergaven: 749

Berichten in deze discussie

"De uitleentermijn wordt verruimd naar 4 weken...".  Bij ons is de uitleentermijn al 40 jaar vier weken en sinds enige tijd krijgen de leners ook een herinneringsmail enkele dagen voor de vervaldag.  Een paar tiental jaren geleden dacht men in de richting van gratis dienstverlening (ook gratis lidmaatschap) maar de mensen laten betalen voor zgn. comfortdiensten.  Materialen langer houden dan de vastgelegde termijn was dan een van de comfortdiensten waarvoor er zou moeten betaald worden.

Hoeveel bedraagt het jaarlijkse lidgeld bij BiblioPlus ?

Geert Puype

Met de invoering van RFID starten we in Halle met een boetevrij systeem.

Helemaal boetevrij wordt het niet omdat mensen een forfaitair bedrag zullen moeten betalen wanneer ze hun materialen veel te laat binnenbrengen, maar alle kleine boetes schaffen we dus af.  Geen gedoe meer met centjes, maar enkel nog betalingen met bancontact (en in de toekomst online).  Cashvrij is dus misschien een betere benaming dan boetevrij.

Dit wordt ons nieuw systeem :

  • attendering :  3de dag vóór inleverdatum
  • rappel :

    • 7de dag na de inleverdatum (zonder boetes of enige andere kost)

  • factuur :

    • 1ste  factuur : 14de dag na rappel (met een administratieve kost van 10 euro / factuur) 

    • 2de factuur : 14de dag na 1ste factuur (met een administratieve kost van 20 euro / factuur) 

    • 3de en laatste factuur : 28ste dag na 2de factuur (administratieve kost van 20 euro + volledige vergoeding van de niet-teruggebrachte materialen) 

    opm : voor sprinters worden de termijnen gehalveerd

 

Amai, ik ben wel benieuwd hoe de mensen hierop gaan reageren. 

Eigenlijk worden we een pak milder dan vroeger. Enkel de mensen die de uitleentermijn serieus overschrijden (met meer dan 3 weken) worden gesanctioneerd, evenwel niet zonder hen vooraf goed te informeren.

De bibliotheek van Baarle is eind vorig jaar ook overgegaan op cashless werken. Enkel in uitzonderlijke gevallen accepteren we een contante betaling. Het werkt eigenlijk verbazingwekkend goed! Geen problemen meer met kasverschillen, niet meer moeten tellen, ... Je spaart er veel tijd mee uit.

Wanneer zouden jullie RFID invoeren in Halle, Els? En is het boetevrij voor zowel kinderen als volwassenen?

Dag Cindy

RFID start in juni of juli.  Ik ken de exacte installatiedatum nog niet.  Inderdaad zowel voor kinderen als voor volwassenen boetevrij.

Enige betalingen die we bij invoering van het nieuwe systeem nog zullen hebben zijn voor lidgeld, IBL en facturen  .  Deze betalingen kunnen in PBS niet via de zelfuitleen gebeuren, dus sowieso dienen deze mensen via de infobalie te passeren waar ze kunnen betalen via een bancontactterminal.  We plaatsen dus ook geen betaalautomaten.



els debroyer zei:

Dag Cindy

RFID start in juni of juli.  Ik ken de exacte installatiedatum nog niet.  Inderdaad zowel voor kinderen als voor volwassenen boetevrij.

Enige betalingen die we bij invoering van het nieuwe systeem nog zullen hebben zijn voor lidgeld, IBL en facturen  .  Deze betalingen kunnen in PBS niet via de zelfuitleen gebeuren, dus sowieso dienen deze mensen via de infobalie te passeren waar ze kunnen betalen via een bancontactterminal.  We plaatsen dus ook geen betaalautomaten.

Beste Els,

Je werkt met facturen maar wat wordt er precies gefactureerd ? Je spreekt over een forfaitair bedrag, hoeveel bedraagt dat ?

Geert Puype

Dag Geert

De bedragen staan in mijn eerste reactie.  Je kan het een soort administratieve kost noemen.

Els

Zijn er behalve Halle (deels boetevrij) en Baarle-Hertog (volledig boetevrij) ondertussen nog bibliotheken in Vlaanderen die een of andere vorm van een boetevrij beleid hanteren?

Zo ja, wat is de motivatie voor dit beleid? En wat zijn de voorwaarden en de werkwijze concreet?

Wij doen een klein informatie-onderzoekje ten behoeve van de Brusselse bibliotheken.

Met vriendelijke groet

Patrick Vanhoucke
dienst Ondersteuning Bibliotheken in Brussel (OBiB)
van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC)

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden