We zouden in onze bibliotheek graag starten met een boekendienst aan huis.

Welke bibliotheken werken al met een boekendienst aan huis? Hebben jullie ervaringen, tips, samenwerkingsverbanden, moeilijkheden, goede ideeën ... om te delen met ons? We horen het graag!

Katrijn

Weergaven: 753

Berichten in deze discussie

Dag Katrijn,

 

Wij hebben nu 4à5j een boekendienst aan huis (BAH) in de bib van Edegem.

- vrijwilligers brengen de boeken naar de mensen thuis of in het rusthuis

- in een eerste gesprek bekijken zij welke boeken de lener wil lezen (groteletter, detectives, ...) en hoeveel en op welke momenten hij/zij langskomt (bv dinsdag voormiddag om de drie weken). Klanten van de BAH betalen jaarlijks lidgeld, voor de rest is de dienst gratis.

- de vrijwilliger steekt die info in een mapje (per klant van de BAH houden wij in de bib een mapje bij). Sommige vrijwilligers kiezen zelf boeken voor hun klanten, de meesten laten het aan ons over om een pakketje samen te stellen

- wanneer een vrijwilliger boeken voor zijn klant komt halen of terugbrengen, spreekt hij met ons een volgende datum af; die datum noteren wij in een algemene agenda

- volgens een beurtrol systeem zetten de collega's de pakketjes boeken klaar volgens de voorkeuren van de lener (wie bv vandaag de binnengekomen reservaties behandelt heeft ook als taak om pakketjes klaar te zetten voor de vrijwilligers die morgen langskomen)

- als er speciale mededelingen zijn (bv geen boeken van Aspe meer meegeven), worden die  in het mapje van de lener genoteerd. Daar checken we altijd aan welke eisen het pakketje voor de lener moet voldoen. In bidoc (ons uitleensysteem) checken we uiteraard ook welke boeken de lener al gelezen heeft.

 

Voila, dat zijn zowat de dingen waaraan ik denk. Op onze website vind je info over onze dienstverlening: http://www.vrijetijd.edegem.be/product.aspx?id=4089 met ook onze downloadbare folder. Van die folder hebben we ook een aantal exemplaren in grote druk laten printen voor het doelpubliek van de BAH. Als je nog vragen hebt, vind je me op veerle.stoffelen@edegem.be

Bedankt voor je antwoord!

Hebben jullie veel "thuis-klanten" en vrijwilligers?

Soms meer vrijwilligers dan klanten. Een 8-tal vrijwilligers voor een 5-tal klanten in het rusthuis en een 7-tal die nog thuis wonen. Daarnaast zijn er nog enkelen die tijdelijk geen gebruik meer maken van de service omdat ze bv in een RVT zitten, in het ziekenhuis liggen, ... We merken dat het soms op en af gaat met de klanten, soms lezen ze veel, dan zijn ze weer op de sukkel. Het verloop in 'klanten' is vrij groot omdat BAH soms de laatste stap is, de mensen gaan dan snel achteruit en vallen vrij snel weer af. Maar we blijven het toch de inspanning waard vinden voor de mensen die we er mee kunnen helpen. Groetjes, Veerle

Dag Katrijn,

In de bibliotheek van Kapelle-op-den-Bos hebben we ook een boekendienst aan huis. Ik som gewoon even de verschilpunten op met de bib van Edegem:

- de boekendienst aan huis staat los van de boekendienst aan het rusthuis.

- we hebben 4 lezers waar 2 collega's langsgaan elke eerst donderdag van de maand. Voor de lezers is dit makkelijk om te onthouden. Ze bellen zelf als het hun niet past en maken dan een andere afspraak. Bij het begin van het jaar geven we ze ook nog een kleine kalender met de data erop (belangrijk ivm feestdagen).

- we hebben geen vrijwilligers

- 1 van de 2 collega's maakt de boekenpakketten klaar omdat zij al een idee heeft van wat ze meegegeven heeft. Op termijn is de lijst van boeken bij sommige lezers heel lang.

Anne-Marie

 

 

Dit werd al eens uitgebreid besproken op Kenniskantoor: http://kenniskantoor.bibliotheek.be/group/vragen/forum/topics/bib-a...

Veerle,

Zijn jullie vrijwilligers verzekerd? 

Katrijn

Dag Katrijn,

 

Ja, onze gemeente heeft een regeling uitgewerkt voor al haar vrijwilligers (bib, hulp bij evenementen, ...). Hoe het juist allemaal zit, weet ik niet precies - een collega is daar meer van op de hoogte, maar die is er momenteel niet. Ik denk ook dat ze een kilomtervergoeding mogen inbrengen, maar de meesten leggen hun bezoekjes af met de fiets.

Vervelende dingen die we al hebben meegemaakt maar je zeker niet mogen afschrikken om aan BAH te beginnen - misschien best toch op voorhand duidelijk afspreken met vrijwilligers wat verzekerd is en wat vergoed wordt:

- een vrijwilliger die een verkeersboete had (te snel gereden in een zone 30) - is voor rekening van de vrijwilliger

- een vrijwilliger die een kadertje gebroken had bij een dame, het was een kadertje waar ze nogal erg aan gehecht was.

 

Nog vragen - laat maar weten!

groetjes

Veerle

Veerle

 

Dag Katrijn,

 

In Gent hebben we een lange geschiedenis met (Boekendienst) nu  ‘Bib aan huis’.

Heel klein gestart met een paar vrijwilligers vanuit een buurtbibliotheek zo’n 30 jaar geleden. Bibliotheek Gent nam in de loop van de jaren (en op vraag van de vrijwilligers) het project over.

 

De voorbije jaren bedienden een 20 tal vrijwilligers ongeveer 25 à 30 leners van boeken. Aangezien de personeelstijd voor ondersteuning van deze vrijwilligers te beperkt was werd er niet echt geïnvesteerd in bekendmaking en uitbreiding en was een goede opvolging ook moeilijk.

Boekendienst werd gaandeweg BIB aan huis -  leners konden gebruik maken van de hele collectie. Voor Bib aan huis werd ook een speciale lenerspas ontwikkeld met meer materialen, langere leentermijn en geen boetes.

 

Eind 2010 namen we vanuit de bibliotheek Bib aan huis eens flink onder loep en we maakten volgende bevindingen:

Toch jammer dat door een gebrek aan tijd/middelen dit project  geen groeikansen krijgt terwijl een bib voor iedereen toch één van onze grote streefdoelen is.  

Eigenlijk kunnen we vanuit de bibliotheek niet voldoende investeren in een goed opvolging van de vrijwilligers/leners en loopt het daarom ook af en toe fout.

 

We startten een zoektocht naar mogelijke partners met wie we samen de schouders onder Bib aan huis konden zetten. De Lokale Dienstencentra (LDC)van het OCMW met een heel sterke vrijwilligers waren bereid om samen met ons in zee te gaan.

Begin mei 2011 werd de nieuwe Bib aan huis van de Bib en de Lokale Dienstencentra officieel gelanceerd.

 

Wat is nu de taakverdeling:

Werving vrijwilligers en leners gebeurt zowel vanuit de bib als vanuit de LDC.

Het LDC zorgt voor de verdere begeleiding van de vrijwilligers. Ze gaan ook een eerste keer mee op huisbezoek en zijn aanspreekpunt als er iets moeilijk loopt in de relatie vrijwilliger lener.

De bibliotheek zorgt voor een flexibele dienstverlening met de bib aan huis lenerskaart.

Een keer per jaar worden alle vrijwilligers ook uitgenodigd in de bibliotheek voor een speciale activiteit (rondleiding achter de schermen, een hapje, drankje ed).

 

Ondertussen hebben we zo’n 65 leners die gebruik maken van Bib aan huis (een verdubbeling van het aantal gebruikers).

De respons van vrijwilligers na de lanceringscampagne was zo enorm zodat we niet iedereen aan de slag kunnen laten gaan.

We investeren momenteel vooral in de bekendmaking van bib aan huis bij het doelpubliek (via thuiszorg, huisartsen, mantelzorg ed).

 

Naast Bib aan huis is er ook een wisselpakket voor de rusthuizen.

Rusthuisbewoners kunnen dus geen gebruik maken van de Bib aan huis.

Ongeveer 20 Gentse rusthuizen maken gebruik van deze dienstverlening.

Groetjes,

Wouter (tekst van Veerle Everaet)

In de bib van Sint-Niklaas gaan collega's al veel jaren naar een tiental rusthuizen en service flats. Om iedereen individueel te kunnen bedienen is dit een driewekelijkse toerbeurt. Sinds kort gaat er ook een niet-betaalde vrijwilliger mee. Langdurig zieken en mensen die zich niet kunnen verplaatsen maar nog thuis wonen worden door 1 collega om de 14 dagen bezocht. De bib heeft een eigen bestelwagen. Het is niet enkel een boekendienst maar ook andere materialen worden uitgeleend : cd's, dvd's, daisy, tijdschriften. Voor de betrokken leners is alles gratis. Praktische tips kan je vragen aan mijn collega's bie.vanlandeghem@sint-niklaas.be of annick.decleene@sint-niklaas.be. Info vind je ook via http://bib.sint-niklaas.be/op-maat/bib-aan-huis

 

groeten

Eva Collyn

Bij ons bestaat een boekendienst aan huis, maar dit is een initiatief van het Sociaal Huis, in samenwerking met de bib. Iemand die gebruik wenst te maken van de dienst, wendt zich tot het Sociaal Huis en een vrijwilliger is dan contactpersoon tussen bib en gebruiker. Er wordt slechts af en toe gebruik gemaakt van deze dienst, maar hij is wel nuttig voor wie thuis vast zit...

 

Goedemiddag,

Wij hebben een aantal jaar boekendienst aan huis en gaan als volgt te werk:

- Een bibmedewerker gaat frequent (op aanvraag van de lener is dat 3-wekelijks of maandelijks) bij de mensen langs.  We vragen, net als de andere bibs, wat de genres zijn die ze graag lezen en als het nog een gewoon boek of een grootletterboek moet zijn.  Naargelang de wensen bezorgen we 5 tot 10 boeken/levering.  Sommige lezers geven een voorkeurslijstje (auteur/titel), maar de meesten laten de keuze aan ons.  We houden de uitleengeschiedenis bij zodat we de lener niet telkens dezelfde boeken leveren.

- Als de lener door omstandigheden de boeken vroeger gelezen heeft dan voorzien dan mag er altijd gebeld worden naar de bibliotheek en plannen we een vroegere datum voor een nieuwe levering.

- De lener moet geen extra kosten betalen voor onze dienst.  We vragen enkel de jaarlijkse contributie van 2.50 euro. 

 

 

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden