Het verzenden van boeken met Bpost is de laatste tijd verstrengd, vroeger konden we de boeken als brief versturen met voldoende portkosten naargelang het gewicht. De laatste tijd komen deze boeken terug en moeten we ze versturen als pakket wat de kosten doet oplopen nl 5.90 per boek. Deze kosten verantwoorden wordt moeilijk. Hoe doen andere bibs dit?

Weergaven: 2021

Berichten in deze discussie

Bib Ichtegem heeft een dubbel contract met bpost.

 

1. Wij beschikken over een ophaalpunt. Bpost komt iedere werkdag onze postzak ophalen. Dit doen we omdat we ons anders teveel en te ver moeten verplaatsen om onze boekzendingen te versturen. Het voordeel is dat ook onze gewone briefwisseling in de postzak meegaat, zowel administratieve als persoonlijke en van andere diensten. Dit is niet noodzakelijk.

 

2. Onze IBl-zendingen en alle pakjes versturen we met e-shipper pro van bpost. Dit is een soort taxipostdienst (taxipost bestaat officieel niet meer). Via een online service maken we een etiket aan, printen het af, kleven het op het pakket en versturen het. Via dit abonnement krijgen we ook korting op de vaste tarieven. Wij versturen gemiddeld een 600 pakketten (300 versturen en 300 terugsturen) per jaar. Dit doen we nu al bijna twee jaar tot zeer grote tevredenheid. Een bijkomend voordeel is dat je het traject van elk pakket kunt volgen bij verlies bijv.

Je kan natuurlijk speciale etiketten kopen bij bpost, maar je weet nooit het juiste aantal per gewichtsklasse. Via e-shipper pro speelt dit geen rol. Iedere maand wordt een factuur naar de bib/gemeente gestuurd. Je betaalt enkel wat je echt verstuurd, niet wat je aanmaakt. Andere gemeentediensten kunnen dit ook gebruiken. Zij zitten waarschijnlijk ook wel eens met briefwisseling, die moet getraceerd kunnen worden, of die te groot is voor normale frankering.

 

Inlichtingen en zelf een instructiefilmpje zijn te vinden op de site van bpost.

 

Bijkomende info:

in West-Vlaanderen betaalt het SBB jaarlijks per aangevraagd IBL-werk 4 euro, per ontvangen IBL-werk 6 euro. Dit compenseert natuurlijk de uiteindelijke kosten.

Het verschil wordt grotendeels gecompenseerd door de IBL-vergoeding, die de gebruiker betaalt.

Naar ik meen, is het toch nog altijd afhankelijk van gewicht, maar vooral van formaat.  Als je 'pakketje' binnen de afmetingen Breedte 23cm, Lengte 35cm en Dikte 3cm, dan kan je met postzegels betalen, afhankelijk van het gewicht.  Grotere pakketten moet je inderdaad met kilopost versturen, maar deze etiketten kan je per 10 bestellen, dan krijg je korting.

Bij ons heeft de gemeente een contract afgesloten met de post, we gebruiken E-shipper (pro dacht ik), een online tool van de post en we drukken onze etiketten met barcode gewoon af en plakken ze op de enveloppe. Is naar men ons verzekerd heeft bij de post veel goedkoper dan de in korte tijd veel duurder geworden taxipost-zegels. En we moeten ook niet meer om cash geld gaan naar de gemeente om de taxipostzegels te gaan kopen, dus ook wat handiger.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden