Beste allemaal,


Wij worden van hogerhand gevraagd om een afhaalbib op te zetten, net zoals vele anderen vermoed ik. 
Nu vroegen wij ons af of dit een groot succes was bij diegene die al gestart zijn.
We hebben een procedure opgezet, maar veel daarvan is natuurlijk afhankelijk van het aantal mensen die een boek komt halen.

Aan diegenen die al een afhaalbib opgezet hebben: krijgen jullie veel aanvragen binnen en loopt dit vlot?

Weergaven: 1462

Berichten in deze discussie

Beste collega,

We organiseren 2 afhaalmomenten met tijdsklok. Dit werkt goed want de klanten zijn super gemotiveerd om boeken op te halen. 

Het was gisteren natuurlijk nog maarde eerste keer maar op 2 uren tijd toch 12 klanten gehad. 

Straks vertrekt de nieuwsbrief dus we vermoeden meer werk. Het is wel arbeidsintensief. 

Kaprijke

Hoe organiseren jullie alles?

Bedankt voor jullie antwoord! Hoe hebben jullie het praktisch geregeld? En laten jullie mensen op een exact tijdstip komen?

Na een aankondiging op Facebook en na een extra nieuwsbrief aan de klanten die dit jaar al iets leenden, is de afhaaldienst in Beveren een overrompelend succes. Alle beschikbaar personeel wordt er momenteel voor ingezet.

Onze klanten mogen max. 10 reserveringen gratis plaatsen via onze catalogus of via mail.  Onze Wise-kastlijst "ontploft".  Klanten waarvoor materialen klaarstaan, contacteren we telefonisch om een afhaalmoment af te spreken.  Op het afgesproken tijdslot liggen in de inkomhal vh gebouw de materialen klaar in een (grote) enveloppe waarop de naam van de klant staat. Er is geen fysiek contact tussen klant en personeel en we voorzien max. 5 klanten per tijdslot.

Onze klanten zijn in de wolken over deze mogelijkheid en wij zijn blij dat we ook nu iets kunnen betekenen voor de gemeenschap.

Succes!

Filip

Bib Beveren

Kaprijke heeft 2 bibs: de mensen mogen gewoon gratis reserveren. We halen de boeken op, nemen in en dan worden de mensen gebeld voor het tijdslot: voor op woensdag tussen 16:00 en 18:00 uur en op vrijdag tussen 16:00-18:00 uur. Na de afspraak worden de boeken op de kaart gezet, gedesinfecteerd in een tas gestoken en met een briefje (naam en tijd) op de tafel van de dag gelegd. Tijdens de "openingsuren" organiseren we we sas. Wel een babbel van ver maar geen fysiek contact. Wel werken met handschoenen en mondmasker (gemaakt van keukenrol)

Enkel blije mensen die hun hart luchtten: verveling - eenzaamheid.

De bib is nu meer dan ooit belangrijk. Digitale bib is ok maar niet genoeg.

Hou jullie kranig.

PS ons bestuur zal voor later een plexiglas voor bij de balie organiseren. 

Collega's,

op 16 maart zijn wij onmiddellijk gestart met een take away bib.
Via het portaal een invulformulier gemaakt dat de mensen van thuis uit konden invullen (https://depanne.bibliotheek.be/corona)

De mensen kregen dan een mail met daarin een tijdsslot wanneer ze hun pakket mochten komen ophalen in de inkomhal van de bibliotheek.

Op 19 maart (na de verstrengde maatregelen) werd dan beslist om deze take away verder te zetten maar dan door de bestelling aan huis te laten leveren door mensen van de technische dienst.

Enkel inwoners van onze gemeente kunnen gebruik maken van deze service gezien het niet mogelijk is voor de technische dienst om gans Vlaanderen rond te rijden. Is trouwens ook verboden om zomaar in het land rond te rijden.

Is het veilig ? De boeken die worden gevraagd staan hier dus wel al een tijdje in onze afgesloten bibliotheek, dus zullen ze niet echt meer besmet zijn.

Het personeel dat de pakketten klaarmaakt gebruikt hiervoor handschoenen, de chauffeur van de technische dienst gebruikt hiervoor handschoenen. De mensen die de pakketten (grote papieren zakken) thuis ontvangen kunnen deze gerust nog een tijdje onaangeroerd laten staan vooraleer de inhoud er uit te halen.
Trouwens, wacht iedereen ook een dag om z'n brood uit de zak te halen vooraleer te beginnen eten ?

De service draait, het invulformulier werkt goed, EN de mensen bij wie we leveren zijn supercontent. In totaal hadden we al zo'n 120 aanvragen. Het vraagt wat meer werk maar ik ben tevreden dat ik, zo vroeg, al de beslissing heb genomen om hiermee van start te gaan. Ongeacht de negatieve reacties die ik hier op het forum heb gelezen.

De Panne heeft trouwens ook beslist om verder te doen met de aan huis leveringen, en niet te laten ophalen in de inkomhal van de bibliotheek. Tot nader order.

vriendelijke groeten,

Christophe Coffyn

bibliothecaris

In Beveren zorgen we dat er minimaal 48 uur zit tussen het "klaarzetmoment" en het "afhaalmoment".  Volgens de officiële info méér dan genoeg.

Groetjes,

Filip

Bib Beveren

Op de FAQ van de federale overheid staat als allereerste maatregel momenteel te lezen: Je wordt verwacht van zoveel mogelijk thuis te blijven. Je mag enkel buitenkomen voor volgende zaken:

 

  • Gaan werken
  • Een verplaatsing in het kader van je werk
  • Naar de winkel gaan
  • Naar de bankautomaat gaan
  • Naar de dokter gaan
  • Hulp bieden aan minder zelfredzame personen (minderjarigen, ouderen, gehandicapten, kwetsbare personen)

 

Mij lijkt een bibliotheekbezoek niet in dit rijtje thuis te horen. De richtlijn ivm bibliotheken lijkt mij ook in strijd met deze aanbevelingen. Dat is ook het standpunt van de VVBAD, de Vlaamse Beroepsvereniging van Bibliotheken, Archief en Documentatie (https://www.vvbad.be/nieuws/bibliotheken-tijden-van-corona-update) dat werd overgemaakt aan de federale overheid.

Ons College heeft alvast beslist om niet te starten met een ophaaldienst. Zij is van mening (en ook ikzelf) dat elk initiatief dat mensen aanspoort om het huis te verlaten in strijd is met de oproep om verplaatsingen zo veel als mogelijk te vermijden en dus dient te worden ontmoedigd.

Collega's,

Wij zijn al bijna 2 weken bezig met onze afhaalbib en dat verloopt vlot.  Leners mailen ons en wij maken afspraken om de 10 min.   De pakketten worden in de hal afgehaald waar een tafel met belletjes staat.  Materialen die binnenkomen via de inleverschuif leggen we 3 dagen apart vooraleer we ze innemen.  Het is wel arbeidsintensief maar de leners zijn zeer dankbaar.

Bib Brecht

Beste Sofie

In Lier verloopt het afhaalpunt erg vlot sinds 17 maart. Gisteren stond de teller op 320 pakketten, er worden er dus gemiddeld 40 per dag opgehaald. Geen overrompeling, maar zo blijft het makkelijk beheersbaar en kunnen we ook de nodige hygiëne garanderen.

We werken met een online invulformulier waarbij max. 4 materialen kunnen worden aangevraagd. Wat niet aanwezig is, kan worden vervangen door een soortgelijk materiaal. Telefonisch bestellen kan ook.

We hebben 2 afhaaluurtjes per dag, ma tot vr, van 12 tot 13u en 16 tot 17u, en geven de materialen aan door een raam. Klanten hoeven dus niet binnen te komen. Mensen duiden op het bestelformulier zelf hun afhaalmoment aan, en tot hiertoe verloopt dat prima gespreid en hebben we nog niet moeten bijsturen. Zodra het pakketje klaarligt, sturen wij een bevestigingsmailtje.

Ingeleverde materialen gaan 3 dagen in quarantaine, gereserveerde materialen worden extra ontsmet alvorens te overhandigen. We krijgen erg fijne en dankbare reacties, het is zeker de moeite waard om het te organiseren.

We proberen nu ook met de collega's van welzijn levering aan huis voor minder mobielen en risicogroepen op te nemen in het aanbod.

Veel succes!

Groeten

Goedele - bib Lier

Collega's

Zie bijlage voor onze werkwijze.

Wij worden overrompeld. Tijdens het vorige weekend liepen meer dan 300 aanvragen binnen. En ze blijven komen. Het grootste deel is voor gezinnen met kinderen. Het is een hele tijdsinvestering maar ook leuk om te doen! (en elk personeelslid ontdekt de collectie eens op een andere manier dan tijdens de gewone werking van de bib). We werken met een beperkt aantal personeelsleden per dag, de rest werkt thuis.

Sofie

Bib Mechelen

Bijlagen:

Hallo Sofie,

In Boutersem, goed voor zo'n 8000 inwoners en 1500 bibleden draait het goed. We passen onze werking na een week al een beetje aan: van 3 naar 2 afhaalmomenten (dinsdagvoormiddag en vrijdagnamiddag), elke week kunnen er max. 5 materialen/lid aangevraagd worden. Deze week verwerkten we een goeie 100 pakketten, goed voor ongeveer 250 materialen. In eerste instantie namen we niets terug, maar we vrezen bij de heropening overspoeld te worden, dus nu kunnen er tijdens de afhaalmomenten ook materialen teruggebracht worden (niet via de inleverbus). We houden deze materialen 6 dagen in quarantaine (3 zou volstaan, maar het komt zo uit voor ons), voor ze terug uitleenbaar te maken. De afhalers zijn zeer tevreden. Succes! 

RSS

© 2020   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden