Beste informatieprofessionals

Ikzelf ben een student aan de Gentse bibliotheekschool en ben voor een vak onderzoek aan het doen naar het hierboven vermeld onderwerp.

De vraag naar jullie toe, die al een en ander aan ervaring hebben opgebouwd, is of een dergelijk concept ook in België (of toch ten minste in Vlaanderen als we de taalproblematiek mee rekenen) zou kunnen werken? Zo ja, wat voor praktische bezwaren zouden er kunnen opduiken en wat voor mogelijkheden zien jullie zelf zoal?

Vriendelijke groeten

Jérémy Herremans

Weergaven: 437

Berichten in deze discussie

Het pbs in Limburg werkt met 1 lenerskaart, maar dat wist je wellicht al. Misschien dat je bij hen terecht kan voor tips, bezwaren, ...

Ook het PBS van Vlaams-Brabant werkt van bij de start in 2006 met één gemeenschappelijke lidkaart.  We merken dat heel wat van onze klanten ondertussen ook gebruik maken van andere PBS-bibliotheken en krijgen omgekeerd vele klanten van andere bibliotheken over de vloer.  Soms gaat het om eenmalig gebruik (een boek dat ze dringend nodig hebben...), maar vaak zijn mensen ook 'vaste klant' bij meerdere bibliotheken en combineren ze hun bezoeken met werk, winkelen, familie,...

Dit helpt bv. ook om het aantal IBL-aanvragen te beperken: wanneer het boek beschikbaar is in een naburige gemeente, dan vragen we of de klant het daar wil lenen.

Lidgeld wordt betaald in de eerste bib waar een klant zich aanmeldt na het verstrijken van het lidmaatschap. 

Een Vlaamse bibkaart zou nog handiger zijn: zeker voor gemeenten die zoals wij aan de rand van de provincie liggen.  

Inderdaad, bedankt voor de tip! Ik zal hen eens contacteren, waarschijnlijk kunnen zij me nog een en ander mee geven.

Nathalie Janssen zei:

Het pbs in Limburg werkt met 1 lenerskaart, maar dat wist je wellicht al. Misschien dat je bij hen terecht kan voor tips, bezwaren, ...

Bedankt voor je antwoord, de referentie naar je eigen werkveld is voor mijn onderzoek zeker relevant. Ik zie zelf ook veel heil in een echte Vlaamse bibliotheekpas, maar vraag me af hoe snel zo'n concept realiseerbaar zou kunnen zijn (zeker met de algehele besparingen op cultureel vlak).

Tim Lerno zei:

Ook het PBS van Vlaams-Brabant werkt van bij de start in 2006 met één gemeenschappelijke lidkaart.  We merken dat heel wat van onze klanten ondertussen ook gebruik maken van andere PBS-bibliotheken en krijgen omgekeerd vele klanten van andere bibliotheken over de vloer.  Soms gaat het om eenmalig gebruik (een boek dat ze dringend nodig hebben...), maar vaak zijn mensen ook 'vaste klant' bij meerdere bibliotheken en combineren ze hun bezoeken met werk, winkelen, familie,...

Dit helpt bv. ook om het aantal IBL-aanvragen te beperken: wanneer het boek beschikbaar is in een naburige gemeente, dan vragen we of de klant het daar wil lenen.

Lidgeld wordt betaald in de eerste bib waar een klant zich aanmeldt na het verstrijken van het lidmaatschap. 

Een Vlaamse bibkaart zou nog handiger zijn: zeker voor gemeenten die zoals wij aan de rand van de provincie liggen.  

PBS-en zijn bibliotheken die op vrijwillige basis met een gemeenschappelijke catalogus werken.

Bibnet werkt momenteel met 'Mijn bibliotheek' een gemeenschappelijk platform uit met input van alle PBS-en en onafhankelijke bibliotheken, je kan bij hun informeren naar de huidige strategie/lange termijnvisie.

Het inkomstenverlies voor lokale besturen lijkt me vrij beperkt, hoewel dit wat groter zal zijn bij grote bibliotheken die veel niet-inwoners aantrekken die ook in andere bibliotheken lid zijn.  Het beste zou natuurlijk zijn om in heel Vlaanderen meteen ook een gemeenschappelijk tarief te hanteren, maar dat lijkt me minder snel haalbaar.  In Vlaams-Brabant is dat ons destijds alleszins niet gelukt.  Op zich lijken de verschillen tussen lidgelden me echter niet groot genoeg om wijdverbreid shoppinggedrag (lidgeld steeds vernieuwen in de goedkoopste/gratis bib) uit te lokken.  De plaats waar klanten hun lidgeld betalen wordt in de praktijk in de eerste plaats door het toeval bepaald.

Daar tegenover staat dat het product dat we verkopen (bibliotheeklidmaatschap) door een Vlaamse lidkaart een enorme meerwaarde zou krijgen: de klant koopt niet enkel toegang tot lokale bibliotheekdiensten en de lokale collectie, maar tot de diensten en de collectie van alle Vlaamse bibliotheken samen.  Doordat meer niet-inwoners gebruik maken van de lokale bibliotheek stijgen de inkomsten uit leengelden, boetes en andere betalende diensten, wat het verlies aan inkomsten uit lidgeld (deels) kan compenseren.   

Wat mij betreft hoort de Vlaamse bibkaart thuis onder de categorie "door samenwerking en gezond verstand heel veel realiseren met heel weinig middelen", een categorie die als geen ander crisisbestendig zou moeten zijn.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden