Let vooral op de uitleg: besparen op personeel.
Tags:
Eigenaardig dat hierover discussie is in de gemeenteraad. Zij hebben toch over de oorspronkelijke aankoop van het RFID-systeem beslist? Het lijkt mij meer een probleem van betaling. Bijv. gemeenteontvanger weigert te betalen omdat het bedrag te hoog is voor een bestelbon. Hiervoor vraagt hij dan ook de toestemming van de gemeenteraad (zoals waarschijnlijk ook wettelijk nodig is).
Vandaar ook de verkeerde uitleg. RFID bespaart niet op personeel, het biedt de mogelijkheid om personeel klantvriendelijker te laten werken tijdens de openingsuren. Waarschijnlijk heeft onze collega zelfs geen gelegenheid gehad om een dossier/uitleg voor te bereiden.
Het idee van "besparen op personeel" lijkt toch diepgeworteld te zijn, zowel bij de werknemers, als bij de overheid, als bij de media die er verslag over doen.
Nu vind ik wel dat je niet naïef moet zijn als je zegt dat automatisering de mogelijkheid biedt om personeel meer inhoudelijk werk te laten doen in plaats van routineuze taken te vervullen. Dat is natuurlijk waar. Maar als je mensen die jarenlang routineus werk hebben gedaan, meer inhoudelijk wil inzetten, dan moet je die mensen ook de gelegenheid en de tijd geven om nieuwe competenties en vaardigheden te verwerven, opleiding te volgen (tijdens de werkuren!) e.d. Misschien denkt u nu, "ja, dat spreekt voor zich", maar ik vermoed dat veel overheden zich daar niet altijd van bewust zijn. Die opleidingen kosten geld en betekenen dus tijdelijk een meerkost terwijl het personeelslid zogenaamd "niet presteert". Maar door die opleidingen krijgt je wel competentere mensen in de plaats die zichzelf terugverdienen in een betere, klantvriendelijkere en klantgerichtere dienstverlening.
Zijn er bibliotheken die in hun kostenplaatje voor zelfuitleen ook de kost voor de heroriëntering van hun personeel naar meer inhoudelijk werk opnemen?
Het idee van "besparen op personeel" lijkt toch diepgeworteld te zijn, zowel bij de werknemers, als bij de overheid, als bij de media die er verslag over doen.
Nu vind ik wel dat je niet naïef moet zijn als je zegt dat automatisering de mogelijkheid biedt om personeel meer inhoudelijk werk te laten doen in plaats van routineuze taken te vervullen. Dat is natuurlijk waar. Maar als je mensen die jarenlang routineus werk hebben gedaan, meer inhoudelijk wil inzetten, dan moet je die mensen ook de gelegenheid en de tijd geven om nieuwe competenties en vaardigheden te verwerven, opleiding te volgen (tijdens de werkuren!) e.d. Misschien denkt u nu, "ja, dat spreekt voor zich", maar ik vermoed dat veel overheden zich daar niet altijd van bewust zijn. Die opleidingen kosten geld en betekenen dus tijdelijk een meerkost terwijl het personeelslid zogenaamd "niet presteert". Maar door die opleidingen krijgt je wel competentere mensen in de plaats die zichzelf terugverdienen in een betere, klantvriendelijkere en klantgerichtere dienstverlening.
Zijn er bibliotheken die in hun kostenplaatje voor zelfuitleen ook de kost voor de heroriëntering van hun personeel naar meer inhoudelijk werk opnemen?
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door