Beste collega's,
Heeft iemand ervaring met het inzetten van chromebooks in een bibliotheek, als gehele of gedeeltelijke vervanging van de publiekspc's? Of in een andere soortgelijke context? Do's & don'ts?
Merci!
Chris
C
Tags:
Dag Chris,
wij gebruiken al enkele jaren Chromeboxen. Gelijkaardige toepassing, maar met een gewoon scherm en klavier.
Pro:
- heel snel in opstarten en afsluiten (paar seconden)
- loopt nooit vast, nog nooit technische problemen gehad
- ideaal als catalogus
- ideaal voor de meeste 'surfers'
Contra:
- werkt met 'sessies' waarop je je als gebruiker moet aanmelden. Hierbij staat de standaard taalinstelling op een ander klavier. Leners melden zich dan af, en dan krijgen we telkens de opmerking dat het als QWERTY ingesteld is. Om dit opgelost te krijgen zijn we afhankelijk van Google, die dit blijkbaar geen hoge prioriteit geeft. Maar misschien heb je dit met een Chromebook niet.
- geen standaard Office mogelijk, alles gebeurt in the Cloud. Voor veel mensen (zeker de mensen die bij ons internet gebruiken) is het gebruik van Google Drive niet evident. Ook printen van documenten bijvoorbeeld is soms moeilijk, want de lay out verdwijnt soms. Hiervoor is onze IT-dienst nog op zoek naar een passende en betaalbare oplossing.
vriendelijke groeten,
Katelijne.
Wij hebben een chromebook als catalogus en dat werkt prima. Vlotte wifi verbinding en heel snel. Ik overweeg om nog enkele OPAC's/desktops te vervangen door chromebooks. Je hebt wel nog best een ander toestel om overige toepassingen te kunnen draaien.
Dag Katelijne,
Draait er een specifiek programma op de chromebox, zodat de gebruiker de catalogus niet kan afsluiten?
Een soort van deepfreeze?
Bedankt
Katelijne Vercaemer zei:
Dag Chris,
wij gebruiken al enkele jaren Chromeboxen. Gelijkaardige toepassing, maar met een gewoon scherm en klavier.
Pro:
- heel snel in opstarten en afsluiten (paar seconden)
- loopt nooit vast, nog nooit technische problemen gehad
- ideaal als catalogus
- ideaal voor de meeste 'surfers'
Contra:
- werkt met 'sessies' waarop je je als gebruiker moet aanmelden. Hierbij staat de standaard taalinstelling op een ander klavier. Leners melden zich dan af, en dan krijgen we telkens de opmerking dat het als QWERTY ingesteld is. Om dit opgelost te krijgen zijn we afhankelijk van Google, die dit blijkbaar geen hoge prioriteit geeft. Maar misschien heb je dit met een Chromebook niet.
- geen standaard Office mogelijk, alles gebeurt in the Cloud. Voor veel mensen (zeker de mensen die bij ons internet gebruiken) is het gebruik van Google Drive niet evident. Ook printen van documenten bijvoorbeeld is soms moeilijk, want de lay out verdwijnt soms. Hiervoor is onze IT-dienst nog op zoek naar een passende en betaalbare oplossing.
vriendelijke groeten,
Katelijne.
Dag Sofie,
nee, dat is niet het geval.
Chromebooks kunnen heel gemakkelijk afgesloten (en weer opgestart) worden. Dat gebeurt dus weleens, maar eerder zelden.
Voordeel is dat een lener niets op de Chromebooks kan installeren, dus problemen met wijzigingen aan instellingen, virussen, ... hebben we nooit gehad.
vriendelijke groeten,
Katelijne.
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door