Collega's,

onze bibliotheek heeft een goed draaiende werking : we hebben enthousiast personeel (belangrijk), een goed contact met onze leden, we proberen hen wegwijs te maken doorheen onze collectie, geven raad wanneer ze problemen hebben bij het opzoeken in de catalogus, enz....
Kortom, iedereen content.

 

Sinds april kwam er dan nog een serieuze uitdaging bij, nl. Mijn Bibliotheek. We zagen er de voordelen van in, dus waren we klaar om onze leners ook te enthousiasmeren, want...

Mijn Bibliotheek : heel goed systeem maar o zo moeilijk uit te leggen aan de leners.

Hoeveel leners we intussen hebben gedeblokkeerd is niet meer bij te houden. Hoeveel leners er intussen hebben afgehaakt om online te verlengen, is moeilijk in te schatten. Hoeveel leners we aan de balie toch hebben moeten overtuigen, ....

Hoe wij het, als personeel,  enthousiast blijven verdedigen tgo de leners is lovenswaardig. We maakten intussen een speciale handleiding om hen op weg te helpen, ik stuurde via mail schermafdrukken van hoe ze eerst links moesten registreren en dan pas rechts konden aanmelden, enz enz

MAAR ACHTER DE SCHERMEN HEBBEN WE GEVLOEKT !!

Vaststelling vandaag : het beginscherm is nog maar eens veranderd. Misschien wel omdat het niet echt gebruiksvriendelijk was en omdat er juist veel klachten kwamen van te lande. Misschien wel omdat onze nieuwe minister het eens had geprobeerd, wie weet.

De aangeleverde handleidingen mogen we wegsmijten. De kopies die ik daarna zelf heb gemaakt, het instructiefilmpje mag ik nog eens opnieuw maken.

De komende dagen verwacht ik me weer aan heel wat mails van radeloze leners, geblokkeerde leners, afhakende leners, teleurgestelde leners, ....

En m'n personeel : nog maar eens een boost geven en vragen dat ze de mensen blijven helpen.

 

Soit, zo blijven we bezig zeker ?

grtn,

Christophe Coffyn

nog-niet-in-z'n-midlife-verkerende-maar-toch-chagrijnige bibliothecaris

 

Weergaven: 1238

Berichten in deze discussie

Anita, zonder vooruit te lopen op een andere antwoord..

Als je lid bent bij meerdere bibliotheken, moet je inderdaad eerst de bibliotheek kiezen, waar je wilt verlengen of reserveren.

Antoon

Dag Anita,

we rekenen er eigenlijk op dat de lener binnenkomt via een contextuele link (http://mijn.bibliotheek.be/portal/rest/library/city/wommelgem/) op de catalogus/bibliotheekwebsite zodat hij meteen wordt doorgeleid naar zijn juiste bibliotheekpagina. Probeer deze link maar eens en je zal zien dat het werkt. Hetzelfde gebeurt (altijd al) met reserveren vanuit de catalogus.

De mogelijkheid van deze link bestaat al een hele tijd, maar vraagt programmeerwerk aan de kant van het websiteplatform van de provincie. Zij bekijken wat er mogelijk is.

Wij zullen aan onze kant bekijken of we die ‘startpagina’ kunnen verduidelijken met enkele kleine ingrepen, zodat gebruikers die zonder context in de toepassing vallen beter hun weg vinden. Dank voor je feedback!

Johan



Johan Mijs zei:

Dag Anita,

we rekenen er eigenlijk op dat de lener binnenkomt via een contextuele link (http://mijn.bibliotheek.be/portal/rest/library/city/wommelgem/) op de catalogus/bibliotheekwebsite zodat hij meteen wordt doorgeleid naar zijn juiste bibliotheekpagina. Probeer deze link maar eens en je zal zien dat het werkt. Hetzelfde gebeurt (altijd al) met reserveren vanuit de catalogus.

De mogelijkheid van deze link bestaat al een hele tijd, maar vraagt programmeerwerk aan de kant van het websiteplatform van de provincie. Zij bekijken wat er mogelijk is.

Wij zullen aan onze kant bekijken of we die ‘startpagina’ kunnen verduidelijken met enkele kleine ingrepen, zodat gebruikers die zonder context in de toepassing vallen beter hun weg vinden. Dank voor je feedback!

Johan

Beste Johan,

We hebben deze informatie gebruikt om de links op onze website aan te passen. Als leners via deze links gaan in plaats van via Mijn bibliotheek bovenaan komen ze rechtstreeks op de juiste pagina.

Hartelijk dank voor de feedback

Met vriendelijke groeten

Anita

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden