Wanneer we een bericht op Facebook posten, dan bereiken we gemiddeld 15% van onze fans.  Willen we ook de andere 85% laten meegenieten, dan mogen we hier voortaan voor betalen.  Ik blijf het een vreemde logica vinden: eerst mensen overtuigen om aan te geven dat ze je willen volgen op Facebook door fan te worden en vervolgens berichten publiceren die deze mensen nooit te zien krijgen.  Of we moeten een Facebook-advertentiebudget op onze begroting voorzien.  Lees de blogpost van Edwin Mijnsbergen.

  

Weergaven: 541

Berichten in deze discussie

De uitleg is natuurlijk vrij eenvoudig: There Ain't No Such Thing As A Free Lunch. Voor niets gaat de zon op. Facebook is geen liefdadigheidsinstelling en zoekt dus naar een businessmodel dat geld in het laatje brengt. Advertenties zijn een mogelijkheid, en nu blijkbaar ook betaalde fanpages om een breder publiek te bereiken.

Persoonlijk denk ik dat je met alle gratis mogelijkheden van Facebook al heel wat kunt doen. Als je het goed wilt doen, is de grootste kost trouwens niet de 'technische' kost, maar de tijdsinvestering van de medewerkers die voor bijdragen, interactiviteit en opvolging moeten zorgen. Dat wordt helaas nog wel eens onderschat.

Toch lijkt het me geen verstandige keuze van Facebook om het geld te zoeken bij de niet-commerciële fanpagina's: slechts weinigen kunnen en willen hiervoor betalen.  Gevolg: beperkte extra inkomsten en op termijn een sterk commercieel gekleurde verschraling van de fanberichten die de gemiddelde Facebook-gebruiker te zien krijgt.  Een community die overschreeuwd wordt door de commerciële leden verliest veel van zijn functies en aantrekkelijkheid.     

Een ander gevolg kan zijn dat we met zijn allen de Facebook-regels aan onze laars lappen en weer persoonlijke profielen aanmaken voor onze organisaties en verenigingen.  Tot we moeten betalen om met onze vrienden te praten.

 

Het onderscheid commercieel / niet-commercieel lijkt me 'marketingtechnisch' niet relevant. Een supermarkt en een bibliotheek hebben allebei klanten en willen allebei 'winst' maken. Bij een supermarkt bestaat die 'winst' uit klantenbinding en inkomsten van verkoop van artikelen. Bij een bibliotheek bestaat die 'winst' uit klantenbinding en het uitlenen of gebruik maken van de dienstverlening (om het eenvoudig samen te vatten).

Dat we met z'n allen Facebook aan onze laars gaan lappen, zie ik niet snel gebeuren. Facebook zorgt er immers voor dat er zowel voor beheerders van Fanpages als voor gewone gebruikers genoeg gratis dingen inzitten. Ze zullen het betaalde model nooit naar 100% doordrijven, maar tot aan een bepaald percentage (dat in de loop van de tijd misschien wel kan stijgen). Ik hoor meer en meer organisaties zeggen: "Wij kunnen toch niet wegblijven op Facebook". Facebook is nu eenmaal een soort vaste waarde geworden.

Ook voor non-profitorganisaties kan Facebook en de gratis mogelijkheden wel degelijk een waarde hebben. Ik ben secretaris van een genealogische vereniging en elke twee jaar organiseren we een cursus voor beginnende genealogen. Dit jaar hebben we voor het eerst ook via Facebook die cursus gepromoot. En zie: de deelnemers zijn gemiddeld jonger dan vroeger en toen we het navroegen bleken de meeste deelnemers via Facebook op de hoogte van onze cursus. Een positief aspect, weliswaar kleinschalig, maar het heeft ons geen euro gekost.

Ik zou dus zeggen: probeer eruit te halen wat erin zit. Wil je op een bepaald moment meer en moet je daar voor gaan betalen, dan is dat een beleidsbeslissing om dat wel of niet te doen. Ondertussen surf je mee op het succes dat Facebook nu eenmaal heeft en bereik je af en toe wellicht een publiek dat je anders weinig of niet bereikt. Facebook vervangt alle andere vormen van communicatie en klantenrelaties niet, maar is er een (kleine) aanvulling op.
 
Tim Lerno zei:

Toch lijkt het me geen verstandige keuze van Facebook om het geld te zoeken bij de niet-commerciële fanpagina's: slechts weinigen kunnen en willen hiervoor betalen.  Gevolg: beperkte extra inkomsten en op termijn een sterk commercieel gekleurde verschraling van de fanberichten die de gemiddelde Facebook-gebruiker te zien krijgt.  Een community die overschreeuwd wordt door de commerciële leden verliest veel van zijn functies en aantrekkelijkheid.     

Een ander gevolg kan zijn dat we met zijn allen de Facebook-regels aan onze laars lappen en weer persoonlijke profielen aanmaken voor onze organisaties en verenigingen.  Tot we moeten betalen om met onze vrienden te praten.

 

Een tijdje geleden was er een ander topic over edgeranking. Misschien moeten we daar vooral rekening mee houden?

http://kenniskantoor.bibliotheek.be/group/23dingen/forum/topics/fb-...

Tijd voor Google+?

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden