Slechts 16% van je FBfans krijgen je bericht te zien op hun prikbord (kenniskantoorbericht - 4 maart). Wij vonden dat nogal teleurstellend nieuws. Maar je fans laat je niet zo maar in de steek, dus posten wij dapper voort.

Sinds begin mei kunnen wij als beheerder per berichtje zien hoe groot het bereik is. Waoow, wat handig en knap van FB! En we hoeven er zelf niets voor te doen. Over onze scores waren we ook in de wolken. Wij behalen plots vlot scores van 39% tot 65%. Waren wij even goed bezig!

Maar als je dan op de cijfertjes begint te letten wordt het stilaan wel een vreemd lijstje 283 - 59%, 186 - 47%, 157 - 39%, 179 - 45%... Dus deden we de test. We vroegen onze fans het bericht leuk te vinden als een soort leesbevestiging. En ons voorgevoel bleek te kloppen: de mooie cijfers vormen inderdaad een raar lijstje. We geven u enkele cijfers ter illustratie:

  • na 1u bevestigen 26 fans/365 (of volgens ons dus 7,1%) dat we ze hebben bereikt. Volgens FB is het fanbereik op dat ogenblik 27%,
  • de 27ste fan vindt het bericht leuk en onze FB-score stijgt prompt naar 33%,
  • na 3u hebben we 37 leuks (= 10,13%) of volgens FB 47% bereik,
  • na 5u en 41 likes geeft FB ons al een score van 51%,
  • 23u later en met 47/365 fans houden wij het op een bescheiden 12,87%, zwaar onder de score van 66% die we volgens FB verdienen.

Wij vonden op internet niet direct een verklaring voor dit fenomeen. Zien we iets over het hoofd of vindt FB zo maar wat cijfertjes uit om beheerders gemotiveerd te houden om FB te gebruiken. Geef toe 39 tot 65% bereik klinkt natuurlijk stukken beter dan 12 of 16%.

Mocht weet u meer, laat het ons gerust weten.

Enkele uren later, scoren we al 2 mogelijke verklaringen ;-)

EDGERANKING

FB filtert onze berichten. Dat wisten we al en merken we ook aan ons bereik. Hoe ze dat juist doen? Blijkbaar volgens het principe van Edgeranking en daarbij spelen volgende factoren een rol:

  • de affiniteit tussen pagina en fan : hoe vaker de klant communiceert (reageert, leuk vindt, deelt) met je pagina, hoe meer kans dat je blijft verschijnen op zijn/haar prikbord,
  • het gewicht : zo wegen foto's zwaarder door dan links, wegen reacties zwaarder door dan leuks en speelt persoonlijke voorkeur een rol. Reageert je fan vooral op foto's of tekst en nooit op filmpjes dan zullen jouw filmberichtjes gewoon weggefilterd worden.
  • de tijdsfactor : na 2u wordt een bericht als oud beschouwd en zakt het in de ranking.

PROMOTED POSTS

FB biedt sinds kort blijkbaar Promoted Posts aan waardoor je kan betalen om een bepaald bereik van je bericht te garanderen. Dit Engelstalige bericht legt uit hoe het werkt. Het artikel Facebook Promotes Posts: van sociaal netwerk tot geldwolf? op Internetmarketingblog vermeldt de onopgemerkte lancering van het nieuwe product eind mei en zegt er ook meteen bij dat je minimum 400 fans moet hebben om in aanmerking te komen. Websonic geeft de tarieven prijs om een bericht 3 dagen zichtbaar te houden bovenaan het prikbord van je fans. 

Onze bib heeft op dit ogenblik te weinig fans om in aanmerking te komen. Maar misschien daalt ons zonnige bereik wel drastisch eens we de 400ste fan hebben verwelkomd zodat we gebukt onder de onverklaarbare terugval in ons percentage naar het nieuw aangeboden wondermiddel van de Promoted Posts zullen grijpen. I think not...

Filmpje over Promoted posts (eng)

Weergaven: 614

Berichten in deze discussie

Ik dacht dat het bereik, dat Facebook meet, niet alleen gaat over het aantal fans van jouw pagina die je bericht gezien hebben, maar dat ook viraal bereik wordt meegerekend (mensen die geen fan zijn, zien je bericht soms ook, als een fan bijvoorbeeld op 'vind-ik-leuk' heeft geklikt). 

Als je bijvoorbeeld 300 fans hebt en je bereikt 150 mensen met een bericht, wil dit niet automatisch zeggen dat 50% van jouw fans het bericht gezien hebben.  Het kan zijn 120 fans het bericht hebben gezien, en dat 30 anderen je bericht zien, doordat het op het prikbord van een fan is verschenen.

Zo had ik het geïnterpreteerd, maar ik weet niet of dit klopt.

Groetjes,

Annelies

 

Facebook geeft ons 2 cijfers. Het percentage is volgens Facebook letterlijk "% van de 365 personen die je pagina leuk vinden", m.a.w. onze fans dus.

De 559 unieke personen hebben we niet eens durven interpreteren. Wat valt er onder dat viraal cijfer. Kijken echt 349 vrienden mee over de schouders van onze fans? Volgens ons kan je niet echt zien wat je vrienden enkel maar leuk vonden. Of die 222 fans zouden echt hun privacyinstellingen helemaal moeten opgegooid hebben.

Tellen ze hier ook onze niet-facebookgebruikers bij, want onze fanpagina is immers volledig openbaar? Geen idee...

 

Ik denk dat het komt omdat 'zien' relatief is. ik vermoed dat het wil zeggen dat het op het nieuwsoverzicht van een fan is verschenen, maar niet iedereen scrolt ook effectief naar beneden om oudere berichten te lezen, of gaat er vrij diagonaal door en leest er letterlijk over. Het zal dus wel kloppen dat er zoveel % van de fans 'bereikt' is volgens FB-termen, maar het aantal dat het dan ook effectief gelezen heeft zal wel een stuk lager liggen.

Twee mogelijke verklaringen gevonden :

De ene heet Edgerank en legt uit welke parameters worden gebruikt om een bericht door de FBfilter naar het prikbord van je fan te sluizen. Wat speelt een cruciale rol:

  • de affiniteit tussen pagina en fan : hoe vaker de klant communiceert (reageert, leuk vindt, deelt) met je pagina, hoe meer kans dat je blijft verschijnen op zijn/haar prikbord,
  • het gewicht : zo wegen foto's zwaarder door dan links, wegen reacties zwaarder door dan leuks en speelt persoonlijke voorkeur een rol. Reageert je fan vooral op foto's of tekst en nooit op filmpjes dan zullen jouw filmberichtjes gewoon weggefilterd worden.
  • de tijdsfactor : na 2u wordt een bericht als oud beschouwd en zakt het in de ranking.

De andere heet Promoted Posts en verklaart waarom FB graag zelf filter speelt. Want je kan immers betalen om een bepaald bereik te krijgen met je bericht. Ik heb het knopje nog niet gevonden, maar 't lijkt me wel logisch dat dit een rol kan spelen...



Ilse Depré zei:

Ik denk dat het komt omdat 'zien' relatief is. ik vermoed dat het wil zeggen dat het op het nieuwsoverzicht van een fan is verschenen, maar niet iedereen scrolt ook effectief naar beneden om oudere berichten te lezen, of gaat er vrij diagonaal door en leest er letterlijk over. Het zal dus wel kloppen dat er zoveel % van de fans 'bereikt' is volgens FB-termen, maar het aantal dat het dan ook effectief gelezen heeft zal wel een stuk lager liggen.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden