Hoe ervaren jullie de overstap van VubisSmart naar Brocade?

Blij of droefenis.

(Graag massaal antwoorden.)

Weergaven: 1481

Berichten in deze discussie

Dag Marc

 

Ik neem aan dat jullie overstappen naar het systeem van de provincie.

Beide bibautomatisatiesystemen zijn aan elkaar gewaagd. Ik kan me herinneren dat ik het een groot nadeel vond dat, na het innemen van de boeken, je steeds moet registreren. Niet zo leuk als je juist een hele klas bediend hebt met zo'n 30 leerlingen die elk 5 boeken mee hadden, en je dan plots beseft dat je vergeten bent om op F1 te drukken, terwijl de hele klas al terug aan de balie staat om een nieuwe lading boeken uit te lenen.

Statistieken uit brocade halen is dan weer een heel stuk plezanter dan in Vubis.

 

Je mag ook niet vergeten dat je wellicht een aantal voordelen zal hebben omdat je op het provinciaal systeem. aansluit. Niet te onderschatten!

Nog een aardigheidje: in brocade kan je aan een materiaal een 'schaduwkenmerk' toevoegen. Dit is zeer handig als je een materiaal tijdelijk een andere plaats wil geven in de bib, bv. voor een thematafel.

Echte nadelen kan ik zo snel niet bedenken, die zijn zover als ik weet ook negeerbaar.

 

Alvast heel veel succes bij de conversie ;-)

 

Patty Stegen

OB Machelen

dank voor uw fijne uitleg !

Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Sinds 2009 werken wij in Bornem met Brocade van Cipal (conversie van Vubis Smart). onze bevindingen in een notendop :

  1. verbetering met stip op één : de helpdesk! We hebben een telefoonnummer voor 17u en een ander voor na kantooruren en weekends. Ja, je leest het goed : wij mogen ALTIJD bellen naar de helpdesk. Ik herinner me nog haarscherp dat ik bij Vubis Smart het antwoord kreeg dat ik bij mijn volgende telefoontje uitdrukkelijk moest vermelden dat ik "toestemming" had om hen te bellen over het probleem in kwestie. Over omgekeerde wereld gesproken... De helpdesk van VUBIS SMART werkte toen nog met een website waarop je ticketjes kon aanmaken, die dan al dan niet als dringend bestempeld en hopelijk behandeld worden. Bij CIPAL stuur je gewoon een mailtje naar het helpdeskadres. Tot nog toe kregen wij altijd binnen de 24u antwoord en je kan ze echt van alles vragen. Iets vreemd tegengekomen tijdens de uitleen? Dan checken zij in hun nog gedetailleerde files wat er zich precies heeft afgespeeld. Echt Super service!
  2. De Catalogus is voor ons een enorm pluspunt geweest én doorslaggevend bij onze beslissing om aan te sluiten bij ISIS. De aquabrowser is gebruiksvriendelijk (klant moet niet nadenken over welk trefwoord we kunnen hebben toegekend, vermits op z'n googles gezocht wordt, nl elke titelbeschrijving waar het woord in voorkomt) en er wordt rekening gehouden met de mening van de bibsector via de werkgroep bij de provincie. De startpagina biedt mogelijkheid tot blogberichten. Ideaal want de catalogus is de meeste gebruikte bib-webpagina. Je gebruikers passeren dus telkens voorbij je activiteitenberichten. Vandaar ook dat wij onze aparte blog hebben opgedoekt.
  3. Het uitleensysteem vergt wat wennen. Er moet veel meer geklikt worden en de titels bij de barcodes verschijnen niet op het scherm (tenzij je via lijngeoriënteerd uitlenen/innemen scant, maar dan zie je na afloop niet direct wat de lener nog thuis heeft... Hiervoor moet je dan eventueel een extra bewerking doen). Er zijn een paar verbeterpunten, maar deze worden dan ook via de werkgroep van de provincie netjes opgelijst en doorgegeven aan CIPAL. Ruimte voor verbetering dus, maar geen algemene reden tot ontevredenheid. Waar brocade dan wel weer beter op scoort is de probleemmelding : elke boodschap die je aan de balie krijgt laat niets aan duidelijkheid te wensen over en wanneer je als personeelslid een beslissing moet lenen (bv. toch uitlenen, hoewel item gereserveerd of max. aantal overschreden) staat die regel keurig in het geel gemarkeerd en moet je iets aan of uitvinken. Voor wie oplet en z'n scherm leest is het dus kinderspel om het probleem te detecteren en de uitleen correct uit te voeren. Bij VUBIS SMART kregen wij standaardboodschappen zoals "max. aantal overschreden" wanneer het eigenlijk om een item ging dat die lenerscategorie nog niet mocht ontlenen. Niet zo handig dus.
  4. De invoer verloopt supervlot. Slechts weinig items moet nog vanaf 0 ingevoerd worden. De titelbeschrijvingen worden ook continu overschreven door een VLACC-import. Hierdoor krijg je een mooie uniforme catalogus. Je kan geen eigen trefwoorden toekennen. Indien je als bib daar erg in bedreven bent kan je ze wel als tag toevoegen via My Discoveries.
  5. Grote troef is deel uitmaken van een sterke ISIS-ploeg. Niet alleen kunnen klanten via de verfijnen-module snel zappen van de eigen bibcatalogus naar het grotere ISIS-geheel of zelfs de kleinere uitleenpost/filiaalcatalogus. Wij zijn nog maar 2 jaar aangesloten maar ondervinden nu al dat het een serieus verschil uitmaakt of je een probleem moet aankaarten bij de softwareleverancier in je eentje of je via de werkgroepen van het Vrieselhof verbeterpunten aanbrengt. Je beschikt over een aparte dokeosmodule waar je catalogusafspraken kan opzoeken. Nini Vranken en Dani Schrauwen staan klaar voor catalografie-advies. Kris De Winter houdt de vinger aan de pols wat het bloggedeelte van de catalogus betreft. Een hele ondersteuning dus en dat wordt je zeker gewaar.
  6. Last but not least nog een klein bonuspuntje voor wie IBL-aanvragen plaatst : ben je ingelogd in brocade dan kan je met één klik je eigen IMPALA-account openen. Inloggen bij Bib Bornem brocade opent in feite meteen ook onze IMPALA-account. Je hoeft dus niet meer apart in te loggen met je IMPALApaswoord en gebruikerscode. Héél handig wanneer je tijdens de uitleen zelf de IBL-aanvragen in het systeem ingeeft, wat bij ons de gewoonte is als het niet erg druk is…

@Katrien:

Mooi dat je zo tevreden bent over de helpdesk van Brocade, maar je maakt een karikatuur van Infor. Als ervaringsdeskundige weet ik dat zij met beperkte middelen naar best vermogen er alles aan doen om problemen zo snel mogelijk te verhelpen, ook buiten de kantooruren (als dit redelijk is tenminste). Uiteraard verschillen mensen en soms heeft iemand al eens een mindere dag, maar wie ben ik om de eerste steen te werpen? Neen, die mensen hebben ons al reuze geholpen.

"Een website waarop je ticketjes kon aanmaken"? Bedoel je hiermee opvolgingssoftware? Ik moet je teleurstellen, maar alle grotere softwarebedrijven werken ermee, ook Serialssolutions, de maker van het door jou bejubelde aquabrowser. Alle contacten met klanten worden vastgelegd en niets verdwijnt nog tussen de plooien. Handig als diegene die de telefoon opneemt op de helpdesk de volgende keer afwezig is. Als klant kan je je melding op de voet volgen, documenten of screen shots toevoegen en je vroegere meldingen raadplegen. Handig. Vreemd dat een firma zoals Cipal er nog niet mee werkt. Wat jij dus als een voordeel ziet, vind ik eerder een nadeel.

Ook mooi dat je tevreden bent over de catalogus. Maar jullie gebruiken niet de opac van Brocade, maar wel aquabrowser van Serialssolutions die als een extra schil voor de gegevens van Brocade geplaatst is. Net zoals aquabrowser bij ons voor de gegevens van vubis geplaatst is (zie http://zoeken.bibliotheek.kalmthout.be). Beide software kunnen ermee samenwerken. Enige verschil is dat bibliotheken die instappen in het Antwerpse pbs deze schil gratis krijgen en anderen er zelf voor moeten betalen.

 

 

 

Jan, ik ben geen tegenstander van VUBIS SMART en ik ben ervan overtuigd dat de personeelsleden daar ook supergemotiveerd zijn maar wat de helpdesk betreft is (of alleszins was) het helaas geen karikatuur. Wij hebben meermaals te horen gekregen dat wij niet mochten bellen voor een probleem en nadien zelfs ook niet meer mailen. Alles verliep volgens de website. Bij CIPAL hebben ze inderdaad ook een opvolgingssoftware en wordt aan je probleem 'een nummertje' toegekend. De communicatie naar en van de klant verloopt echter via telefoon en/of e-mail. Hun reactiesnelheid is (tot op heden) heel hoger dan ik bij VUBIS gewoon was en de manier van communiceren (telefonisch of per mail) gaat veel sneller (ipv eerst nog inloggen bij dat ticketsysteem). Zowel mijn collega Katia als ikzelf vinden dat verschil opmerkelijk. Dat doet geen afbreuk aan de inspanningen van VUBIS, maar op dit vlak is CIPAL volgens ons echt beter.

 

Wat de catalogus betreft hebben wij inderdaad gewacht met in te stappen in ISIS tot de Aquabrowser als standaardOPAC geleverd werd. En het pluspunt voor ISIS is inderdaad dat de provincie hiervoor de kosten draagt... De bonus van de aquabrowser valt voor jullie bibliotheek inderdaad grotendeels weg. Ik meen ergens vernomen te hebben dat ook VUBIS SMART bibliotheken aan elkaar gekoppeld worden zodat je ook bestand van die bibliotheken kan doorzoeken. Ik heb dit op jullie catalogus niet direct teruggevonden, maar ik veronderstel wel dat het al kan. Jullie hebben ook al een aparte blog, dus ook de blogberichten zijn dan geen doorslaggevend argument. Voor bibliotheken die nog over een klassieke OPAC beschikken en geen eigen blog hebben lijken ons dit toch ook zeer mooie troeven van de bibportalen...


Jan Collet zei:

@Katrien:

Mooi dat je zo tevreden bent over de helpdesk van Brocade, maar je maakt een karikatuur van Infor. Als ervaringsdeskundige weet ik dat zij met beperkte middelen naar best vermogen er alles aan doen om problemen zo snel mogelijk te verhelpen, ook buiten de kantooruren (als dit redelijk is tenminste). Uiteraard verschillen mensen en soms heeft iemand al eens een mindere dag, maar wie ben ik om de eerste steen te werpen? Neen, die mensen hebben ons al reuze geholpen.

"Een website waarop je ticketjes kon aanmaken"? Bedoel je hiermee opvolgingssoftware? Ik moet je teleurstellen, maar alle grotere softwarebedrijven werken ermee, ook Serialssolutions, de maker van het door jou bejubelde aquabrowser. Alle contacten met klanten worden vastgelegd en niets verdwijnt nog tussen de plooien. Handig als diegene die de telefoon opneemt op de helpdesk de volgende keer afwezig is. Als klant kan je je melding op de voet volgen, documenten of screen shots toevoegen en je vroegere meldingen raadplegen. Handig. Vreemd dat een firma zoals Cipal er nog niet mee werkt. Wat jij dus als een voordeel ziet, vind ik eerder een nadeel.

Ook mooi dat je tevreden bent over de catalogus. Maar jullie gebruiken niet de opac van Brocade, maar wel aquabrowser van Serialssolutions die als een extra schil voor de gegevens van Brocade geplaatst is. Net zoals aquabrowser bij ons voor de gegevens van vubis geplaatst is (zie http://zoeken.bibliotheek.kalmthout.be). Beide software kunnen ermee samenwerken. Enige verschil is dat bibliotheken die instappen in het Antwerpse pbs deze schil gratis krijgen en anderen er zelf voor moeten betalen.

 

 



Katrien Schroyens zei:

Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Sinds 2009 werken wij in Bornem met Brocade van Cipal (conversie van Vubis Smart). onze bevindingen in een notendop :

  1. verbetering met stip op één : de helpdesk! We hebben een telefoonnummer voor 17u en een ander voor na kantooruren en weekends. Ja, je leest het goed : wij mogen ALTIJD bellen naar de helpdesk. Ik herinner me nog haarscherp dat ik bij Vubis Smart het antwoord kreeg dat ik bij mijn volgende telefoontje uitdrukkelijk moest vermelden dat ik "toestemming" had om hen te bellen over het probleem in kwestie. Over omgekeerde wereld gesproken... De helpdesk van VUBIS SMART werkte toen nog met een website waarop je ticketjes kon aanmaken, die dan al dan niet als dringend bestempeld en hopelijk behandeld worden. Bij CIPAL stuur je gewoon een mailtje naar het helpdeskadres. Tot nog toe kregen wij altijd binnen de 24u antwoord en je kan ze echt van alles vragen. Iets vreemd tegengekomen tijdens de uitleen? Dan checken zij in hun nog gedetailleerde files wat er zich precies heeft afgespeeld. Echt Super service!
  2. De Catalogus is voor ons een enorm pluspunt geweest én doorslaggevend bij onze beslissing om aan te sluiten bij ISIS. De aquabrowser is gebruiksvriendelijk (klant moet niet nadenken over welk trefwoord we kunnen hebben toegekend, vermits op z'n googles gezocht wordt, nl elke titelbeschrijving waar het woord in voorkomt) en er wordt rekening gehouden met de mening van de bibsector via de werkgroep bij de provincie. De startpagina biedt mogelijkheid tot blogberichten. Ideaal want de catalogus is de meeste gebruikte bib-webpagina. Je gebruikers passeren dus telkens voorbij je activiteitenberichten. Vandaar ook dat wij onze aparte blog hebben opgedoekt.
  3. Het uitleensysteem vergt wat wennen. Er moet veel meer geklikt worden en de titels bij de barcodes verschijnen niet op het scherm (tenzij je via lijngeoriënteerd uitlenen/innemen scant, maar dan zie je na afloop niet direct wat de lener nog thuis heeft... Hiervoor moet je dan eventueel een extra bewerking doen). Er zijn een paar verbeterpunten, maar deze worden dan ook via de werkgroep van de provincie netjes opgelijst en doorgegeven aan CIPAL. Ruimte voor verbetering dus, maar geen algemene reden tot ontevredenheid. Waar brocade dan wel weer beter op scoort is de probleemmelding : elke boodschap die je aan de balie krijgt laat niets aan duidelijkheid te wensen over en wanneer je als personeelslid een beslissing moet lenen (bv. toch uitlenen, hoewel item gereserveerd of max. aantal overschreden) staat die regel keurig in het geel gemarkeerd en moet je iets aan of uitvinken. Voor wie oplet en z'n scherm leest is het dus kinderspel om het probleem te detecteren en de uitleen correct uit te voeren. Bij VUBIS SMART kregen wij standaardboodschappen zoals "max. aantal overschreden" wanneer het eigenlijk om een item ging dat die lenerscategorie nog niet mocht ontlenen. Niet zo handig dus.
  4. De invoer verloopt supervlot. Slechts weinig items moet nog vanaf 0 ingevoerd worden. De titelbeschrijvingen worden ook continu overschreven door een VLACC-import. Hierdoor krijg je een mooie uniforme catalogus. Je kan geen eigen trefwoorden toekennen. Indien je als bib daar erg in bedreven bent kan je ze wel als tag toevoegen via My Discoveries.
  5. Grote troef is deel uitmaken van een sterke ISIS-ploeg. Niet alleen kunnen klanten via de verfijnen-module snel zappen van de eigen bibcatalogus naar het grotere ISIS-geheel of zelfs de kleinere uitleenpost/filiaalcatalogus. Wij zijn nog maar 2 jaar aangesloten maar ondervinden nu al dat het een serieus verschil uitmaakt of je een probleem moet aankaarten bij de softwareleverancier in je eentje of je via de werkgroepen van het Vrieselhof verbeterpunten aanbrengt. Je beschikt over een aparte dokeosmodule waar je catalogusafspraken kan opzoeken. Nini Vranken en Dani Schrauwen staan klaar voor catalografie-advies. Kris De Winter houdt de vinger aan de pols wat het bloggedeelte van de catalogus betreft. Een hele ondersteuning dus en dat wordt je zeker gewaar.
  6. Last but not least nog een klein bonuspuntje voor wie IBL-aanvragen plaatst : ben je ingelogd in brocade dan kan je met één klik je eigen IMPALA-account openen. Inloggen bij Bib Bornem brocade opent in feite meteen ook onze IMPALA-account. Je hoeft dus niet meer apart in te loggen met je IMPALApaswoord en gebruikerscode. Héél handig wanneer je tijdens de uitleen zelf de IBL-aanvragen in het systeem ingeeft, wat bij ons de gewoonte is als het niet erg druk is…

Puntje 7. bijna vergeten De Statistieken. Dat is even wennen want de statistieken worden door CIPAL voor je aangemaakt en klaargezet. En die zijn best uitgebreid. Dit systeem is dus handig voor wie niet graag zelf lijstjes en statistieken trekt want alles wordt kant-en-klaar aangeleverd. Voor wie graag zelf met allerlei parameters aan de slag gaat is dit dan weer een groot nadeel omdat dat niet meer kan...

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden