Dag collega's 

Zijn er bibliotheken die nog extra promotie maken voor e-boeken in het middelbaar onderwijs? 
We hebben in september allerlei promo-materiaal en begeleidende brief (voor de leerkracht Nederlands/Engels) rondgebracht naar de middelbare scholen, maar veel respons hebben we niet gehad. 
Hoe kunnen we dit actueel houden? We hebben nu voornamelijk een wat ouder publiek dat de e-boeken gebruikt maar het is ook een ideaal medium voor scholieren. 

P.S. Persoonlijk ben ik geen fan van de beelden om de e-boeken te promoten. Als er iemand iets jonger en hipper heeft, hoor ik het ook graag :) 

Weergaven: 138

Berichten in deze discussie

Dag Leentje,

Echt promotie hebben we nog niet gemaakt maar op onze nieuwe scholenpagina op de catalogus staat ook dat e-boeken een goed medium zijn voor de jeugd.

Misschien moeten we inspelen op wat de jeugd bezig houdt: instagram, TikTok ...?

Groetjes, Nathalie

Dag Leentje,

We hebben ons digitaal aanbod ook gecommuniceerd naar de lokale middelbare school en nog geen reactie gekregen. Maar ook op andere communicatie krijgen we op dit moment weinig reactie, het kan dus ook aan de timing liggen (examens, corona etc.).

Wanneer er scholieren in de bib op zoek zijn naar een boek van een leeslijst dat fysiek niet meer aanwezig is, wijs ik hen op het e-boekenplatform en geef een demonstratie. Ik merk dan een zekere terughoudendheid: 'het moet een écht boek zijn van de leerkracht', 'ik moet het boek meenemen naar de klas om te tonen', etc. Ook het aantal pagina's is een veel voorkomend criterium bij schoolopdrachten en bij de e-boeken kan je dit niet altijd meteen zien.

Om het e-boekenplatform te promoten bij scholieren, moeten we echt het schoolteam meekrijgen.

Groetjes, Marijke

P.S. De titels die ik het vaakst heb gedemonstreerd in de context van leesopdrachten zijn Kaas (Elsschot), De melkweg (Moeyaert), Lopen voor je leven (Beerten). Er zijn dus wel degelijk titels voor schoolopdrachten beschikbaar op het platform.

Die reactie krijg ik ook vaak! 
Ook als er jongeren met dyslexie langskomen en ik hun wijs op het bestaan van de anderslezen-app. Terwijl ze daar echt wel recht op hebben. 
Zo jammer. 

Marijke Meel zei:

Dag Leentje,

We hebben ons digitaal aanbod ook gecommuniceerd naar de lokale middelbare school en nog geen reactie gekregen. Maar ook op andere communicatie krijgen we op dit moment weinig reactie, het kan dus ook aan de timing liggen (examens, corona etc.).

Wanneer er scholieren in de bib op zoek zijn naar een boek van een leeslijst dat fysiek niet meer aanwezig is, wijs ik hen op het e-boekenplatform en geef een demonstratie. Ik merk dan een zekere terughoudendheid: 'het moet een écht boek zijn van de leerkracht', 'ik moet het boek meenemen naar de klas om te tonen', etc. Ook het aantal pagina's is een veel voorkomend criterium bij schoolopdrachten en bij de e-boeken kan je dit niet altijd meteen zien.

Om het e-boekenplatform te promoten bij scholieren, moeten we echt het schoolteam meekrijgen.

Groetjes, Marijke

P.S. De titels die ik het vaakst heb gedemonstreerd in de context van leesopdrachten zijn Kaas (Elsschot), De melkweg (Moeyaert), Lopen voor je leven (Beerten). Er zijn dus wel degelijk titels voor schoolopdrachten beschikbaar op het platform.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden