Hallo! 

Ik ben Eva en werk als communicatieverantwoordelijke in de bib van Ninove. De bedoeling is dat we tegen juni volgend jaar een volledig intern communicatiebeleid hebben uitgewerkt waarop we kunnen terugvallen. Dit is er momenteel namelijk nog niet echt. Vandaar dat ik eerst even op onderzoek uitga alvorens te bepalen hoe we dit exact zouden aanpakken. En waar anders dan polsen bij andere bibliotheken ;-) 

Efficiënt communiceren is ons doel, maar is niet altijd even gemakkelijk in geval van wisselende werkroosters, overload aan informatie, diverse soorten informatie, ... . Daarom een aantal vraagjes naar de andere bibliotheken toe om eens te horen wat de ervaringen zijn:

- Welke kanalen gebruiken jullie voor interne communicatie? Een soort van intranet of iets anders? 

- Welke moeilijkheden / uitdagingen ondervinden jullie? 

- Voorbeelden van communicatiebeleiden die reeds bestaan? 

Kortom: alle info is welkom!

Alvast bedankt!

Groetjes,

Eva

Weergaven: 368

Berichten in deze discussie

dag Eva, 

Ik ben Veerle en werk in de bib van Edegem (zuidrand van Antwerpen), één van mijn taken is communicatie.

Interne communicatie lijkt in theorie het eenvoudigst, maar blijkt in praktijk vaak het moeilijkst om te organiseren. 

Wij werken sinds heel wat jaren met onze 'bibbank', een luik van ons intranet. Het is gemaakt naar het voorbeeld van de kennisbank die de collega's van het contactcenter van onze gemeente gebruiken. Je kan er berichten en procedures in kwijt of documenten (bv handleidingen) op zetten. De bibbank start op wanneer de collega's hun computer opstarten. 

Er zijn een paar voordelen tov het mailen van informatie: 

- berichten verdwijnen niet in een stroom van mails in de inbox van de collega's die ze dan niet terugvinden op het moment dat ze ze nodig hebben.

- als een collega met vakantie is en geen boodschap meer heeft aan het bericht wanneer hij/zij terugkomt, vindt hij het niet meer terug op de bibbank en ook niet ergens tussen alle mails in z'n inbox. (Je kan een einddatum voor een bericht instellen). 

Het lost niet alle noden van interne communicatie op, maar het voorkomt wel dat je alle collega's apart moeten briefen over bepaalde dingen terwijl ze inderdaad allemaal op wisselende momenten aanwezig zijn. Als je nog vragen hebt, mag je me altijd mailen op veerle.stoffelen@edegem.be.

groetjes

Veerle

dag Eva, 

Wij hebben ook een symbaloo pagina gemaakt met een aantal blokjes van veel gebruikte websites zodat collega's bv aan de balie snel toegang vinden tot veelgebruikte websites. 

groetjes

Veerle

Dag Eva

In de bib van Tielt gebruiken we Slack voor onze interne communicatie. Zie https://slack.com/intl/en-be/

Wij gebruiken de gratis versie om intern te communiceren. Die is beperkt in functionaliteiten maar het is toch ruim voldoende voor ons. Dit is een handige tool omdat er veel kanalen kunnen worden aangemaakt. We hebben een algemeen kanaal (algemene berichten voor iedereen) maar daarnaast kan iedere medewerker kanalen aanmaken om met andere medewerkers individueel te communiceren of om in kleine groepjes te communiceren (bijv. voor het uitwerken van een project waar niet iedereen van het hele team in betrokken is). We gebruiken dit nu een goeie drie jaar en we zijn er best tevreden over.

Groetjes,

      Tim

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden