Beste collega's,

Het zijn rare tijden. De bibliotheken zijn gesloten maar sommige leerkrachten maken zich zorgen hoe het met de boekbesprekingen van de leerlingen moet. De overheid raadt ons aan om enkel voor het strikt noodzakelijke uit ons kot te komen. Dus misschien moeten we ook eens nadenken hoe die boekbespreking ook kan terwijl de leerlingen in hun kot blijven? Heeft iemand daar al over nagedacht? Of over hoe leerlingen de bib kunnen leren kennen van thuis uit? 

Groetjes, Nathalie

Weergaven: 189

Berichten in deze discussie

Beste, 

De fysieke collecties van de bibliotheken zijn toegankelijk voor het publiek. 
Elke openbare bibliotheek is er aan gehouden om dit toegankelijk te maken via een afhaaldienst. (zie toelichting maatregelen nationaal crisiscentrum)
Mensen kijken vooraf in de lokale catalogus en ze bestellen deze dan vooraf via mail of via telefoon , waarna ze van een 
bibliotheekmedewerker een afgesproken moment toebedeeld krijgen om deze op te halen. 

In principe zit daar dus geen probleem om aan de leesopdracht te voldoen. 
Wel stelt er zich in sommige specifieke situaties een probleem om aan een leesopdracht te voldoen, maar dit staat eigenlijk los van de corona-crisis, en zien wij in de bibliotheekwereld toch nog steeds terugkomen, ook al wordt het met de jaren iets minder. 

 
Àls bv. de leerkracht een specifieke titellijst geeft met heel oude titels. Deze oude titels zijn niet altijd (meestal niet meer) in collectie van een lokale openbare bibliotheek. Een openbare bib zet in op populariteit, zet in op een breed maar vooral actueel aanbod enz... Dus best ook meer recente titels in een lijst opnemen. Richtlijn is dat je binnen een periode blijft van 10 jaar. 

Àls de leerkracht aan al haar leerlingen éénzelfde titel opgeeft. Te weten dat er in een lokale bib in de regel slechts 1 exemplaar aanwezig is , en dat een middelbare school verschillende klassen van gemiddeld 23 leerlingen telt, is het opgeven van 1 specifieke titel niet zo voor de hand liggend. Zeker als die titel niet meer in de boekhandel verkrijgbaar is. 

Mijn oproep naar het middelbaar onderwijs is, laat de jongeren (zeker lagere graad) zelf iets kiezen, en dan (momenteel virtueel) voorleggen aan de leerkracht. Voor de hogere graad zou je nog kunnen werken met een titellijst, maar bij voorkeur een niet tè oude titellijst. Er is echt keuze genoeg, wees daar maar zeker van. 
Ook voor minder begoede gezinnen is deze taak evengoed uit te voeren, òmdat de collecties van de bibs terug toegankelijk zijn gemaakt in een corona-aangepaste vorm. Voor hen is daar dan geen kost aan verbonden. 

Plus daarnaast zijn er nog een aantal mogelijkheden om digitaal een boek te lezen. Vele bibliotheken hebben op hun website hiervoor tips en suggesties gegeven. In hoeverre daar jongerenboeken bij zitten, weet ik niet. Dat heb ik nog niet gecheckt. Maar in deze coronatijden die nòg meer extreem met schermen zijn ingevuld, kan een papieren versie ook wel eens een verademing zijn. 


In de hoop je hiermee voldoende te hebben toegelicht, 


May Geerts 

Bib Merksplas 

Hallo May,

in Hamme bekijken we dit wel even anders... Wij hebben een afhaalpunt omdat dat verplicht is, maar we vinden het extra belangrijk om onze klanten op te roepen om thuis te blijven. Da's wat de overheid vraagt en waar de zorgsector om smeekt.

Door afhaalpunten open te doen in onze bibliotheken en daar casual over te communiceren geven we onze klanten het signaal dat naar de bib komen best ok is in coronatijden. Dat ze daar zelfs niet over moeten nadenken of het om een essentiële verplaatsing voor hen gaat of niet. De bib biedt aan dus alles is daar onder controle. Dat alhaalpunt is safe, want de overheid organiseert dit.

Dat klopt niet helemaal hé? Want welke bib kan garanderen dat de medewerker die de boeken klaarzet niet onbewust besmet is en het virus doorgeeft aan de klant? Welke bib heeft net als ons helder gecommuniceerd dat dit een mogelijkheid is en dat wij ten zeerste aanraden om het zakje met boeken 3 dagen opzij te zetten en thuis meteen de handen te wassen.

Weet je wat een klant zei "ah ja, jullie zijn nog niet getest zeker...". Wij zijn niet getest, wij worden niet getest. In onze bib is geen bacteriële handgel geleverd want die was al op. Handschoenen heeft geen zin. Dus wij wassen onze handen zo vaak mogelijk aan het ene kraantje in de bib met een hendel en dat we dus met de pols kunnen bedienen. Dat kraantje is op het 1e verdiep. Onze collectie staat beneden. 

Is het risico klein dat we onze klanten gaan besmetten? Ik denk het wel. Maar daar zit een serieuze portie hoop bij. En de klant heeft recht op transparante info zodat hij/zij zelf kan inschatten of het die extra boekjes waard is of niet. En voor sommige klanten zal dat effectief zo zijn, maar dan weten ze ook alvast dat ze zelf mee een stukje de verantwoordelijkheid dragen in het uitschakelen van risico's op besmetting via hun bib-afhaalzakje.

Leerkrachten denken soms niet ver genoeg na...Als je jongeren wil motiveren om thuis te blijven in coronatijden, stuur ze dan in godsnaam niet voor dat ene boek naar de bib. Zijn wij dan niet creatief genoeg met z'n allen om een alternatief te bedenken dat zowel zijn nut zal bewijzen in coronatijden, maar ook op een ander tijdstip een leuke afwisseling kan zijn?  



May Geerts zei:

Beste, 

De fysieke collecties van de bibliotheken zijn toegankelijk voor het publiek. 
Elke openbare bibliotheek is er aan gehouden om dit toegankelijk te maken via een afhaaldienst. (zie toelichting maatregelen nationaal crisiscentrum)
Mensen kijken vooraf in de lokale catalogus en ze bestellen deze dan vooraf via mail of via telefoon , waarna ze van een 
bibliotheekmedewerker een afgesproken moment toebedeeld krijgen om deze op te halen. 

In principe zit daar dus geen probleem om aan de leesopdracht te voldoen. 
Wel stelt er zich in sommige specifieke situaties een probleem om aan een leesopdracht te voldoen, maar dit staat eigenlijk los van de corona-crisis, en zien wij in de bibliotheekwereld toch nog steeds terugkomen, ook al wordt het met de jaren iets minder. 

 
Àls bv. de leerkracht een specifieke titellijst geeft met heel oude titels. Deze oude titels zijn niet altijd (meestal niet meer) in collectie van een lokale openbare bibliotheek. Een openbare bib zet in op populariteit, zet in op een breed maar vooral actueel aanbod enz... Dus best ook meer recente titels in een lijst opnemen. Richtlijn is dat je binnen een periode blijft van 10 jaar. 

Àls de leerkracht aan al haar leerlingen éénzelfde titel opgeeft. Te weten dat er in een lokale bib in de regel slechts 1 exemplaar aanwezig is , en dat een middelbare school verschillende klassen van gemiddeld 23 leerlingen telt, is het opgeven van 1 specifieke titel niet zo voor de hand liggend. Zeker als die titel niet meer in de boekhandel verkrijgbaar is. 

Mijn oproep naar het middelbaar onderwijs is, laat de jongeren (zeker lagere graad) zelf iets kiezen, en dan (momenteel virtueel) voorleggen aan de leerkracht. Voor de hogere graad zou je nog kunnen werken met een titellijst, maar bij voorkeur een niet tè oude titellijst. Er is echt keuze genoeg, wees daar maar zeker van. 
Ook voor minder begoede gezinnen is deze taak evengoed uit te voeren, òmdat de collecties van de bibs terug toegankelijk zijn gemaakt in een corona-aangepaste vorm. Voor hen is daar dan geen kost aan verbonden. 

Plus daarnaast zijn er nog een aantal mogelijkheden om digitaal een boek te lezen. Vele bibliotheken hebben op hun website hiervoor tips en suggesties gegeven. In hoeverre daar jongerenboeken bij zitten, weet ik niet. Dat heb ik nog niet gecheckt. Maar in deze coronatijden die nòg meer extreem met schermen zijn ingevuld, kan een papieren versie ook wel eens een verademing zijn. 


In de hoop je hiermee voldoende te hebben toegelicht, 


May Geerts 

Bib Merksplas 

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden