Dag collega's,

Ik heb in deze corona-tijden vragen rond de voorbereiding op Wise, meer bepaald rond het doorgeven van de kennis aan de andere bibcollega's. Bij ons was het de bedoeling om deze week de nodige lesvoorbereidingen te doen en dan volgende week aan het voltallige team (ong. 10 personen) in 3 dagen de opleiding te geven. Wij mogen de voorbereiding thuis doen (dat lukt gelukkig), nog steeds met het oog op de timing die aangehouden wordt door Cultuurconnect (cf. hun instructies van 16/3). Onze bib sluit tot 19/4, dus stel dat we terug open gaan op 20/4, dan moet het hele team Wise in de vingers hebben natuurlijk. Maar een gezamenlijke les zien onze collega's niet zitten (en wij ook niet). 
Hoe pakken jullie dat aan? Werken jullie eventueel in kleinere groepjes of via videochat? Of misschien met de webinars die Cultuurconnect nu beschikbaar stelt?
Ik hoor graag jullie creatieve oplossingen.
Alvast bedankt voor jullie reactie, en verzorg jullie zelf!
Groetjes,
Lies Vandenbroele
Bib Blankenberge

Weergaven: 366

Berichten in deze discussie

Lies,

We bereiden  met een klein crisisteam bereidwillige medewerkers aan de implementatie. 

We testen deze week en bereiden de opleidingen voor. We zullen de komenden maanden telkens in kleine groepjes, rekening houdend met de voorschriften rond social distance, andere collega's inwijden in de magische wereld van Wise. We bekijken ook of we daarna thuisopdrachten kunnen verzinnen. Voorlopig is onze bib gesloten tot 6/4.

groetjes,

Carol Vanhoutte

Bib Kortrijk

Dag Lies,

De voorbereidingen via het leerplatform doet iedereen op zijn eentje van thuis uit. Ik vind persoonlijk dat je hieruit al de meeste info kan halen. De collega die de opleiding intern ging geven, is nu iets aan het voorbereiden om aan iedereen afzonderlijk te kunnen geven. Uiteindelijk gaat iedereen 'al doende leren' denk ik....

Veel succes!

Emily Delhaye

Bib Koksijde

Dag Carol,

Bedankt voor je reactie en het delen van jullie aanpak. Uiteindelijk hebben wij er toch voor gekozen om iedereen de opleiding via zelfstudie thuis te laten volgen, via het leerplatform. De 3 collega's die de train-the-trainer opleiding volgden blijven stand-by voor vragen. 

Wanneer we weer in de bib mogen werken, zullen we nog 1 of 2 dagen voorzien om in groep allerhande vragen en/of problemen te behandelen.

Hopelijk zal dat voldoende zijn om de software onder de knie te hebben wanneer er terug publiek naar de bib komt.

Heel veel succes in Kortrijk en hou het veilig!

Groetjes,

Lies

carol vanhoutte zei:

Lies,

We bereiden  met een klein crisisteam bereidwillige medewerkers aan de implementatie. 

We testen deze week en bereiden de opleidingen voor. We zullen de komenden maanden telkens in kleine groepjes, rekening houdend met de voorschriften rond social distance, andere collega's inwijden in de magische wereld van Wise. We bekijken ook of we daarna thuisopdrachten kunnen verzinnen. Voorlopig is onze bib gesloten tot 6/4.

groetjes,

Carol Vanhoutte

Bib Kortrijk

Dag Emily,

Ook hartelijk bedankt voor jouw reactie! Zie mijn antwoord aan Carol: dan volgen wij in feite dezelfde manier van werken als jullie. Het leerplatform bevat inderdaad alle nodige informatie, soms misschien een beetje te veel voor sommige collega's. Maar dat komt allemaal wel goed.

Veel succes ook in Koksijde en hou het veilig!

Groetjes

Lies

Emily Delhaye zei:

Dag Lies,

De voorbereidingen via het leerplatform doet iedereen op zijn eentje van thuis uit. Ik vind persoonlijk dat je hieruit al de meeste info kan halen. De collega die de opleiding intern ging geven, is nu iets aan het voorbereiden om aan iedereen afzonderlijk te kunnen geven. Uiteindelijk gaat iedereen 'al doende leren' denk ik....

Veel succes!

Emily Delhaye

Bib Koksijde

Hallo collega's, 

Met de bib van Dilsen-Stokkem zitten wij in de 4de golf. We hebben nog even tijd om onze lessen te plannen. Ondertussen hebben we wel al gezien dat er inderdaad verschillende webinars beschikbaar zijn. 

We zijn aan het inschatten of wij nog een uitgebreid klassikaal moment gaan inlassen of dat we voldoende hebben met de webinars. Kunnen jullie meedelen hoe jullie ervaring is? Hebben de collega's voldoende kennis opgedaan om met WISE aan de slag te gaan? Of zouden jullie achteraf gezien toch kiezen voor een soort klassikale overdracht, zoals het oorspronkelijk voorzien was?

Hartelijk dank voor jullie input!

Wouter Verlinden

Bib Dilsen-Stokkem

Dag collega's

Met bib Herentals stappen we eind dit jaar over naar Wise.

We zijn benieuwd hoe vlot dat bij jullie gegaan is.

En net zoals Wouter hierboven stellen we ons volgende vragen:

Hebben de collega's via de webinars voldoende kennis opgedaan om met WISE aan de slag te gaan? Of zouden jullie achteraf gezien toch kiezen voor een soort klassikale overdracht, zoals het oorspronkelijk voorzien was?

Bedankt om jullie ervaringen te delen!

Hilde Van Rooy

Bib Herentals

Hallo Hilde, 

In de bib van Dilsen-Stokkem hebben we gebruik gemaakt van de webinars op het leerplatform. Alle collega's hebben ruim op voorhand de link gekregen om de video's te bekijken en vragen te stellen. Het is wel gemakkelijk als ze ook toegang hebben tot de testomgeving. Op die manier kunnen ze hetgeen ze zien, ook oefenen. Hier hebben de collega's toch de meeste info uit gehaald.

Twee weken voordat we de overstap gingen doen, hebben we ook twee groepssessies gehouden. Op die manier hebben we de belangrijkste zaken herhaald om er zeker van te zijn dat de leners aan de balie goed geholpen zouden worden. Zaken die in de back office gebeuren, daar heb je vaak wat tijd voor om uit te zoeken hoe het nu in Wise werkt. Je klanten helpen aan de balie was voor ons het belangrijkste. Als een boek een paar dagen langer in de back office ligt omdat het invoeren nog niet helemaal in de vingers zit, is minder erg. Al is ook dat iets wat goed verlopen is.

Ik was binnen de bib verantwoordelijk om een vlotte overgang te voorzien van Bidoc naar Wise en heb de tijd gekregen om zeer goed te oefenen en op die manier de vragen van de collega's kunnen beantwoorden. Dat is wel een luxe geweest, maar deze manier heeft wel gewerkt. De meeste collega's hebben heel vlot de overstap gemaakt. 

Ook nu blijf ik het aanspreekpunt voor de collega's, bezorg ik hen de belangrijke info over updates en kaart problemen aan bij de helpdesk (al is dat wel iets wat vrij gemakkelijk is en door iedereen kan gebeuren).

Mijn conclusie is om niet te wachten tot jullie een week moeten sluiten, maar begin goed op tijd op ieders eigen tempo en voorzie iemand die zeer goed op de hoogte is om de collega's verder te helpen. Tijdens de verplichte sluiting plan je best nog een gezamenlijke oefensessie en vragenrondje.  

Met vriendelijke groeten, 

Wouter Verlinden

Bibliotheek Dilsen-Stokkem

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden