Hallo,
Zijn er bibliotheken die al budget ingezet hebben om bepaalde facebookberichten te promoten? Over welk bedrag ging het dan? Wat waren de ervaringen?
Groetjes,
Sara Van Der Bruggen
Openbare Bibliotheek Erpe-Mere
Tags:
Facebookberichten promoten ? Kan je dat wat meer toelichten ? Facebook is toch gratis, dacht ik, tenzij ik niet goed op de hoogte ben...
Dag Marijke,
Je kan het aantal personen dat je bereikt met een bericht vergroten, tegen betaling. Facebook laat je bericht dan bij meer mensen bovenaan in hun nieuwsoverzicht verschijnen. Je kan de doelgroep kiezen(leeftijd, locatie, interesses, enz.).
Als jullie ook een facebookpagina hebben kan je het eens testen. Op de beheerderspagina, waar je ook de statistieken van je pagina kan raadplegen, zie je onderaan elk bericht de knop 'Bericht promoten'. Daar kan je je criteria ingeven. Je kiest vervolgens een budget (vb. 4 euro per dag, voor een aantal dagen). Voor dat bedrag krijg je dan een groter bereik.
Er is veel tegen in te brengen, maar het wordt meer en meer gebruikt, ook door non-profitorganisaties, om efficiënter promotie te voeren via facebook.
Ik vroeg me af of er al bibliotheken zijn die dit geprobeerd hebben.
Bedankt, Sara, voor de verheldering. In Temse doen we dat (voorlopig) niet.
Dag Sara,
> Ik vroeg me af of er al bibliotheken zijn die dit geprobeerd hebben.
Ja, Bib Kalmthout heeft dat al gedaan met onze facebook pagina, begin dit jaar om de gebruikersenquête te promoten.
> Over welk bedrag ging het dan?
Vijftig euro. Hiervoor - en voor andere internetaankopen - hebben we een (virtuele) kredietkaart aangeschaft en gekoppeld aan onze paginaaccount. Uiteraard is dat gebeurd in samenspraak met it en financiële dienst.
> Wat waren de ervaringen?
Bemoedigend. Een tweehonderd kliks naar de startpagina van de enquête.
We waren de eerste in de gemeente die betaalde promotie voerde via sociale media, dus de it-dienst zag dit als een experiment. We hebben verschillende varianten van dezelfde boodschap uitgeprobeerd en gekeken naar de effecten. (Hierboven zie je maar een van de varianten - en zeker niet de beste - maar de anderen verschenen in de newsfeed of in de zijbalken en kan ik niet zo meteen tonen).
Dus, voor herhaling vatbaar.
Groeten,
Jan
Dag Jan,
Bedankt voor je antwoord. Leuk om te horen dat er al een bibliotheek is die dit geprobeerd heeft. Wij zouden ook zo een experiment willen opzetten, voor de promotie van onze activiteiten tijdens de bibliotheekweek. Onze bedoeling is om op die manier ook onze facebookpagina in het algemeen te promoten (meer likes). Hadden jullie op dat vlak ook resultaat?
Groeten,
Sara
Dag Sara,
> Wij zouden ook zo een experiment willen opzetten, voor de promotie van onze activiteiten tijdens de bibliotheekweek.
Doen, en leren wat werkt en niet werkt. Denk natuurlijk wel na over doelgroep en boodschap. De doelgroep zit niet op facebook, maar de ouders natuurlijk wel.
> Onze bedoeling is om op die manier ook onze facebookpagina in het algemeen te promoten (meer likes). Hadden jullie op dat vlak ook resultaat?
Voor alle duidelijkheid, dat was niet het doel van de campagne. Maar het aantal nieuwe mensen dat onze pagina leuk vindt, is in die periode wel gestegen (+ 15 tot 930) terwijl ervoor en erna eerder sprake is van een stagnatie op een hoog niveau. Maar of er een oorzakelijk verband is, weet ik niet zeker.
Groeten,
Jan
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door