Sinds de bib Hamme met V-Smart werkt krijgen we soms klachten van mensen die via telefoon/mail een verlenging aanvraagden welke later niet geregistreerd bleek. Dus verzamelden we screenshots van deze verlengingen in afo 413 met daarop duidelijk zichtbaar de lener/verlenging/nieuwe vervaldatum. We bewaren deze in Outlook zodat ook over de datum van verlenging geen discussie kan bestaan.

We hebben ondertussen al 5 bewijzen van niet geregistreerde verlengingen welke wij doorstuurden naar de Provincie en Cevi. Voorlopig kregen we nog geen bevredigend antwoord terug - men kan de oorzaak niet vinden.

Vraag is: zijn er ook andere bibs die soortgelijke problemen ondervinden met V-Smart?

grt

Stefan

bib Hamme

 

 

Weergaven: 873

Berichten in deze discussie

In bib Peer werken we met VubisSmart. Klanten klagen ook nog wel eens over niet geregistreerde verlengingen, maar dan wanneer ze die online doen vanuit de catalogus. Ook hier zelden een bevredigend antwoor: "de klant zal wel iets verkeerd gedaan hebben" veel verder komen we niet.

Hallo,

 

Wij werken met Vubis Smart en krijgen soortgelijke meldingen van leners die proberen een verlenging van thuis uit te doen. Dit gebeurt teveel om als pogingen om een boete niet te moeten betalen af te doen.

 

We hebben dit reeds verschillende keren aan Vubis doorgegeven. Probleem, volgens hen, is dat we dit te laat doen, de klanten contacteren ons nl. pas als ze een rappel ontvangen hebben, en dan zijn de gegevens niet meer te checken volgens Vubis. Nu, via afo 431 vind ik nooit iets terug.

Ik zou graag hebben dat er via een log bijgehouden wordt wie zich wanneer aanmeldt, maar blijkbaar is dat ook niet mogelijk.

 

Een vergelijkbaar probleem dat we hebben is dat mails soms niet gestuurd worden via mailmerge. Aangezien ze dan niet bij de sent items terug te vinden zijn lijkt het ons dat er een probleem is met de verbinding tussen Vubis en Outlook. Ook hier geraken we niet aan een oplossing via Vubis.

 

Mochten er meerdere bibliotheken zijn met zulke problemen kunnen we misschien wat meer aandacht hiervoor afdwingen.

 

mvg,

Hans Renette

Tienen

Beste collega

 

Gebeurt dat als een bibliotheekmedewerker de verlenging doet op zijn/haar pc? Dat hebben wij in het begin meermaals voorgehad. De oorzaak was simpel: wij sloten Vubis af zonder te enteren. Wij verlengden, zagen de nieuwe datum, printten zelfs af, maar dan sloten we Vubis af zonder uit dat scherm te gaan (zonder enter of groene pijl). Daardoor was de verlenging niet opgeslagen. Als je erop let dat je met enter of groene pijl uit het scherm van 413 gaat is het probleem misschien opgelost.Je kan dat perfect testen.

gr. Monique

 

"Wij verlengden, zagen de nieuwe datum, printten zelfs af, maar dan sloten we Vubis af zonder uit dat scherm te gaan (zonder enter of groene pijl). Daardoor was de verlenging niet opgeslagen. Als je erop let dat je met enter of groene pijl uit het scherm van 413 gaat is het probleem misschien opgelost.Je kan dat perfect testen." zie reactie Monique Lenaerts

in de bib Hamme verlaten we (heb dit rondgevraagd) het afo 413-scherm correct (enter, groene pijl of Esc), dus dit zal bij ons niet de oorzaak zijn.

Hallo,

Op wat voor foutieve manier sloten jullie dan af?

 

Is er iemand die meldingen krijgt dat de verlengingen bij mensen thuis, via de catalogus, niet gebeuren?

 

mvg,

Hans

Wij sloten af met het kruisje terwijl we nog op het scherm 413 met de verlenging stonden. Dat gebeurde altijd op de bureaupc. Bvb. ik was met iets bezig, tussendoor opende ik even Vubis voor een telefonische verlenging, en daarna sloot ik Vubis met het kruisje (rechts boven) ipv uit het scherm te gaan met groene pijl, enter of escape.

Wij raden de mensen ook altijd aan om thuis goed op te letten en hun verlenging te bevestigen (tweemaal OK klikken) omdat we dit als enige uitleg (kunnen) geven als hun verlenging niet geregistreerd blijkt te zijn als ze van thuis uit verlengen.

 

gr Monique

Hallo,

Dus jullie hebben al meldingen gekregen van mensen die thuis beweren verlengd te hebben, maar waar dit niet gebeurd is? Zoja, gebeurt dat veel?

Hans

hallo,

ook in de bib Hamme krijgen we soms meldingen van niet geregistreerde verlengingen via MijnOvinob

grt,

Stefan

Eigenlijk hebben we de laatste tijd geen klachten meer over verlengingen van thuis uit die niet geregistreerd zijn. Ik weet ook niet waaraan het ligt. Of heeft het toch geholpen om de mensen op het hart te drukken om bij verlengingen goed op  te letten en tweemaal OK te drukken?
 
Hans Tienen zei:

Hallo,

Dus jullie hebben al meldingen gekregen van mensen die thuis beweren verlengd te hebben, maar waar dit niet gebeurd is? Zoja, gebeurt dat veel?

Hans

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden