Maak Kennis met Mediawijs.be, het Kenniscentrum Mediawijsheid voor Vlaanderen

Op woensdag 27 maart wordt in de KVS in Brussel Mediawijs.be voorgesteld aan de media-industrie, de onderzoekswereld, het middenveld, het beleid en iedereen met interesse in mediawijsheid.

De impact van media wordt steeds groter. We leven niet meer met media, maar in de media. Logischerwijs bestrijkt mediawijsheid een breed veld met tal van uitdagingen zoals toegang tot (nieuwe) media, het beoordelen en interpreteren van (nieuwe) media en het creëren van een veilige en verantwoorde mediaomgeving. Mensen kritischer en bewuster leren omgaan met een gemediatiseerde samenleving is de opdracht van “Mediawijs.be”, het ‘Vlaams Kenniscentrum voor Mediawijsheid’, dat in januari 2013 van start is gegaan.

Mediaminister Ingrid Lieten, iMinds CEO Wim De Waele en de verschillende vertegenwoordigers van het Kenniscentrum zullen die dag deze recent opgerichte netwerkorganisatie vanuit hun visie toelichten. Katia Segers (directeur Cemeso) start de studiedag met de resultaten van de veldbeschrijving, d.i. een SWOT-analyse van de actoren inzake mediawijsheid en beleidsaanbevelingen uitgevoerd in opdracht van minister van Media, Ingrid Lieten. Er zal worden geïllustreerd waar we vandaag staan in Vlaanderen op gebied van Mediawijsheid en waarop we nog zullen moeten inzetten. De Nederlandse projectmanager van Beeld en Geluid John Leek zal de rol van een Kenniscentrum voor een samenleving uitleggen en strategisch beleidscoördinator Philippe Van Meerbeeck zal het Actieplan Mediawijsheid van VRT toelichten.

Parallelle interactieve sessies

Omdat het Kenniscentrum actief inzet op het coördineren en stimuleren van de samenwerking tussen actoren uit de overheid, het middenveld, de mediasector en het onderzoeksveld worden ’s namiddags vier parallelle interactieve sessies georganiseerd. In de eerste plaats zijn er drie overlegplatformen: over reclamewijsheid, competenties en volwassenen en mediawijsheid. Daarnaast zal ook een rondetafel ingericht worden over de Conceptnota Mediawijsheid en de verwachtingen die de verschillende actoren hebben over het huidig en toekomstig Mediawijsheidsbeleid.

De overlegplatformen zijn een eerste verkenning van de noden, verwachtingen en interessevelden van de verschillende stakeholders aangaande de thema’s en een mogelijke aanzet tot toekomstige samenwerkingstrajecten. De platformdeelnemers worden actief betrokken bij het overleg zodat de verschillende actoren uit het veld én de mediasector samen tot nieuwe projectideeën kunnen komen. Al wie ook aan de overlegplatformen of rondetafel wenst deel te nemen, kan zich hiervoor inschrijven.

Aan het einde van de vier parallelle sessies zullen de voorzitters van de overlegplatformen en de rondetafel de conclusies en de vervolgacties plenair terugkoppelen. Deze eerste kennismaking wordt feestelijk afgesloten met een ludieke stand-up poetry act van Frank Boddin over het thema Mediawijsheid.

“Met verschillende partners willen we een meerwaarde creëren voor het mediawijsheidsveld door in te zetten op een hele reeks acties en initiatieven”
Leo Van Audenhove, directeur Mediawijs.be.

Weergaven: 16

Opmerking

Je moet lid zijn van Kenniskantoor om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van Kenniskantoor

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden