Collega’s,
Begin 2022 schakelt bib Tienen over naar EBS/Wise/Mijn Bibliotheek/Bibliotheekwebsites en moet onze communicatie naar leners aangepast worden. In verband hiermee had ik graag geweten welk papieren drukwerk jullie nog aanbieden aan (nieuwe) leners?
Tot nu toe gaven wij aan nieuwe leners het volgende mee:
- een infofolder over de bib
- het dienstreglement (want bij inschrijving verklaren ze zich hiermee akkoord)
- een aparte folder met de uitleg over de catalogus/hoe verlengen.
Dat zijn dus 3 boekjes! En dan is er nog het uitleenreglement van onze e-readers/e-boeken en binnenkort hebben we ook een apart retributiereglement. Veel papier dus.
- Wat bieden jullie nog in papieren versie aan? Wat enkel online? Mag je er bvb van uitgaan dat leners het dienstreglement maar online moeten lezen, of moet je dit toch op papier aanbieden?
- Zit alles in 1 boekje? Of ook verschillende aparte folders/brochures?
- Zelf ontworpen of door een lay-outer? Gebruiken jullie een bestaand sjabloon?
- Specifiek ivm de omschakeling naar Wise: voorzie je een nieuwe infofolder en dienstreglement voor ál je leners? Kwestie van budget hiervoor te kunnen voorzien.
We willen de papierberg verkleinen, maar toch ook nog alle essentiële info over de bib en de komende veranderingen aan al onze leners kunnen bezorgen, ook de leners voor wie internet geen evidentie is.
Alvast bedankt voor jullie antwoord! Andere tips ivm (papieren) communicatie zijn ook altijd welkom. :)
Vriendelijke groeten,
Lili Smets - bib Tienen
Tags:
Het dienstreglement hebben we beschikbaar op papier. Dit is een gezamenlijke versie voor de regio (Dijk92). Klanten worden ook verwezen naar de digitale versie in de catalogus (onder menu praktisch) en kunnen dan zelf beslissen welke versie ze willen lezen. (https://hamme.bibliotheek.be/dienstreglement)
Info over Mijn bibliotheek, houden we puur digitaal. Dit zijn sowieso al duidelijk computergebruikers en zo kunnen we de info gemakkelijker up to date houden (zie zelfde menu praktisch: https://hamme.bibliotheek.be/mijn-bibliotheek)
Info over grote projecten zoals omschakeling naar EBS (okt 2019) of nu onze verbouwing (2021) bieden we op papier aan via bibkrantje aan de balie, maar we verwijzen ook steeds naar de digitale versie in menu praktisch (https://hamme.bibliotheek.be/bib-2021) . Hier vinden klanten die het liever digitaal willen lezen onze bibkrantjes met werfnieuws terug. Niet al onze klanten zijn digitaal actief, vandaar ook hier weer de keuze voor de twee media.
In bijlage onze krantjes i.v.m. EBS en een publisher versie van dit jaar voor wie graag ook snel zo'n krantje wil maken. Afdrukken op A4, recto-versie en printinstelling 'omslaan langs korte zijde' niet vergeten!
Bib Kortenberg geeft bij een nieuwe inschrijving momenteel enkel op papier mee:
- Bladwijzer met de openingsuren
- In Wise krijgt een nieuwe klant of een klant die zich komt herinschrijven een welkomstmail met uitleg over MB en hoe een profiel aan te maken. Deze info durft wel eens te veranderen en wordt dus enkel digitaal aangeboden.
- Privacyverklaring staat op de website of op aanvraag aan de balie
We zouden wel graag ons gebruikersreglement in verstaanbare taal aanbieden. Hiervoor zijn we nog op zoek naar leuke voorbeelden. Ik houd deze discussie dus zeker in de gaten.
Beste Lili
Bij ons staat alles online (https://sint-truiden.bibliotheek.be/praktisch). Voor wie een papieren reglement wil, drukken we de internetpagina af, maar dit is bij mijn weten nog nooit gevraagd.
Enkel bladwijzers met daarop de contactgegevens en de openingsuren drukken we nog op papier.
Joachim
De bib van Kapellen liet het reglement hertalen door Wablieft! Dat is goed van kwaliteit en niet zo duur... maar ik merk nu dat de nieuwe versie niet op onze website staat ;-(
Marleen Dupont
Joachim zei:
Bib Kortenberg geeft bij een nieuwe inschrijving momenteel enkel op papier mee:
- Bladwijzer met de openingsuren
- In Wise krijgt een nieuwe klant of een klant die zich komt herinschrijven een welkomstmail met uitleg over MB en hoe een profiel aan te maken. Deze info durft wel eens te veranderen en wordt dus enkel digitaal aangeboden.
- Privacyverklaring staat op de website of op aanvraag aan de balie
We zouden wel graag ons gebruikersreglement in verstaanbare taal aanbieden. Hiervoor zijn we nog op zoek naar leuke voorbeelden. Ik houd deze discussie dus zeker in de gaten.
Bedankt voor jullie antwoorden!
Lili
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
164 leden
44 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door