Beste collega's,

In het kader van de verstrengde coronamaatregelen wordt thuiswerk - terecht - steeds meer gepromoot. Ik sta zelf wel open om hierin mee te gaan, maar ik vind dit eerlijk gezegd toch een lastige oefening (niet in het minst omdat we nét vorige week zijn omgeschakeld naar Wise en het voor iedereen nog wat zoeken is in dat systeem - een snelle vraag op de (minimaal bezette) werkvloer is dan heel erg handig).

Ik denk dat er in de backoffice sowieso een groot verschil is tussen taken die wel of niet met de fysieke collectie te maken hebben, dus ik kan hier wel zelf een inschatting in beginnen te maken, maar ik ben toch ook vooral benieuwd naar de ervaring van bibliotheken die hun medewerkers al van thuis uit laten werken.

Welke taken gebeuren thuis? Wat komt daar allemaal bij kijken? Nog andere tips om hiermee om te gaan? Alvast bedankt!

Mvg,

Jan Steegmans,
Bibliotheek Dilsen-Stokkem

Weergaven: 458

Berichten in deze discussie

Beste Jan en andere collega's

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre telewerk in andere organisaties is ingeburgerd, maar in Maaseik hebben we er ondertussen een drietal jaren ervaring mee.

Ook voor de coronacrisis was het al mogelijk om maximum  twee dagen per week te telewerken. In de bibliotheek was er aanvankelijk weinig interesse voor. Enkel ikzelf werk al een drietal jaren minstens één dag per week van thuis uit. Sinds de coronacrisis moedig ik ook de medewerkers aan om zoveel mogelijk te telewerken. Momenteel heb ik zes van de tien collega's kunnen overtuigen. Ook collecties verwerken en saneren doen ze van thuis uit, ze nemen de materialen in dozen mee naar huis. Dus met een beetje goede wil lukt dit wel. De collega's zijn thuis gewoon bereikbaar en kunnen ook ondersteunen in Wise  enz. als dat nodig is. Via Citrix hebben we thuis perfecte toegang, het bureaublad is identiek als op het werk, alle toepassingen zijn live beschikbaar. Of ik op mijn bureau zit op het werk of thuis maakt dus eigenlijk nauwelijks  verschil in de werking. Ook ons overleg hebben we vorige week voor het eerst online georganiseerd.

De medewerkers die thuis werken maken een outlook agenda aan die ze delen met het diensthoofd en waarin ze op het eind van de dag telkens vermelden wat ze gedaan hebben. Intikken doen ze niet, ze presteren gewoon de uren die ze die dag moeten presteren en moeten goed aangeven op welke uren ze bereikbaar zijn. De interne telefoons blijven werken, ze schakelen automatisch door naar het nummer waarop ze bereikbaar zijn.

Heb je verder nog vragen, geef gerust een seintje!

Karla

Maaseik

Wij hebben tijdens de eerste golf en sluiting van de bib massaal thuisgewerkt, op een kleine permanentieploeg (2 max. 3 p) na. We waren toen niet zo goed uitgerust als nu. Nu heeft bijna al het personeel toegang tot de eigen werkpc via awingu. Je kan dan vanop afstand je desktop overnemen. Die dient dus helaas wel aan te staan. Zo heb je toegang tot alle mappen en alle software van je werkpc. Ik denk dat 8 van de 10 collega's zo aan het werk zijn. Helaas niet iedereen heeft degelijke internetverbinding thuis, dus het enthousiasme om thuis te werken varieert.

  • onze bib heeft een google drive map. Hier kunnen collega's thuis online aan gezamenlijke projecten werken.
  • op google drive staat ook een excel met links om thuis te leren bv.online leerplatform i.v.m. Wise en catalogus, maar ook excel-trucjes etc. We stimuleren de collega's nu ook om even hun digitale skills op te frissen of bij te spijkeren.
  • via faceboekmessenger hadden we al een bibteam groepje om snelle dienstmededelingen/vragen te delen. Daar is nu een buddy bibteam groepje bijgekomen om even social talk berichtjes uit te wisselen. Dit is om de andere messenger groep niet over te belasten. Niet alle collega's hebben hier behoefte aan en voor hen zijn de small talk boodschapjes storend. Vandaar een poging om die wat gescheiden te houden.
  • collega's werken in kleiner team op 2 of 3 dagen in de bib (kans op besmetting wordt zo beperkt binnen de groep) en zorgen dat ze dan hun collectie-gerelateerd werk doen. Er zijn ook collega's die invoer van thuis uit doen, da's een persoonlijke keuze.
  • Taken die van thuis uit gedaan worden: projectwerk (via google drive), promotie (via facebook, instagram, catalogusblog, teksten schrijven gemeenteblad), zelfstudie, statistiek, bestellingen plaatsen, budgetopvolging, dossierwerk,...

Onderlinge communicatie verloopt via mail, messenger of telefoon. Helaas hebben maar 2 bibcollega's een microsoftteams account gekregen. We zoeken dus nog naar een vlot en gratis middel om face-to-face te communiceren met meerdere collega's.

Als je een gratis en degelijke online tool nodig hebt om online te overleggen met meerdere collega's, zonder dat je een account nodig heb, raad ik je Jitsi aan: https://meet.jit.si/ 

Wij hebben het al gebruikt om te overleggen en voor de Coderdojo.

mvg

Karla



Katrien Schroyens zei:

Wij hebben tijdens de eerste golf en sluiting van de bib massaal thuisgewerkt, op een kleine permanentieploeg (2 max. 3 p) na. We waren toen niet zo goed uitgerust als nu. Nu heeft bijna al het personeel toegang tot de eigen werkpc via awingu. Je kan dan vanop afstand je desktop overnemen. Die dient dus helaas wel aan te staan. Zo heb je toegang tot alle mappen en alle software van je werkpc. Ik denk dat 8 van de 10 collega's zo aan het werk zijn. Helaas niet iedereen heeft degelijke internetverbinding thuis, dus het enthousiasme om thuis te werken varieert.

  • onze bib heeft een google drive map. Hier kunnen collega's thuis online aan gezamenlijke projecten werken.
  • op google drive staat ook een excel met links om thuis te leren bv.online leerplatform i.v.m. Wise en catalogus, maar ook excel-trucjes etc. We stimuleren de collega's nu ook om even hun digitale skills op te frissen of bij te spijkeren.
  • via faceboekmessenger hadden we al een bibteam groepje om snelle dienstmededelingen/vragen te delen. Daar is nu een buddy bibteam groepje bijgekomen om even social talk berichtjes uit te wisselen. Dit is om de andere messenger groep niet over te belasten. Niet alle collega's hebben hier behoefte aan en voor hen zijn de small talk boodschapjes storend. Vandaar een poging om die wat gescheiden te houden.
  • collega's werken in kleiner team op 2 of 3 dagen in de bib (kans op besmetting wordt zo beperkt binnen de groep) en zorgen dat ze dan hun collectie-gerelateerd werk doen. Er zijn ook collega's die invoer van thuis uit doen, da's een persoonlijke keuze.
  • Taken die van thuis uit gedaan worden: projectwerk (via google drive), promotie (via facebook, instagram, catalogusblog, teksten schrijven gemeenteblad), zelfstudie, statistiek, bestellingen plaatsen, budgetopvolging, dossierwerk,...

Onderlinge communicatie verloopt via mail, messenger of telefoon. Helaas hebben maar 2 bibcollega's een microsoftteams account gekregen. We zoeken dus nog naar een vlot en gratis middel om face-to-face te communiceren met meerdere collega's.

Bedankt voor de tip Karla! Gaan we eens proberen :-)

Karla De Greeve zei:

Als je een gratis en degelijke online tool nodig hebt om online te overleggen met meerdere collega's, zonder dat je een account nodig heb, raad ik je Jitsi aan: https://meet.jit.si/ 

Wij hebben het al gebruikt om te overleggen en voor de Coderdojo.

mvg

Karla



Katrien Schroyens zei:

Wij hebben tijdens de eerste golf en sluiting van de bib massaal thuisgewerkt, op een kleine permanentieploeg (2 max. 3 p) na. We waren toen niet zo goed uitgerust als nu. Nu heeft bijna al het personeel toegang tot de eigen werkpc via awingu. Je kan dan vanop afstand je desktop overnemen. Die dient dus helaas wel aan te staan. Zo heb je toegang tot alle mappen en alle software van je werkpc. Ik denk dat 8 van de 10 collega's zo aan het werk zijn. Helaas niet iedereen heeft degelijke internetverbinding thuis, dus het enthousiasme om thuis te werken varieert.

  • onze bib heeft een google drive map. Hier kunnen collega's thuis online aan gezamenlijke projecten werken.
  • op google drive staat ook een excel met links om thuis te leren bv.online leerplatform i.v.m. Wise en catalogus, maar ook excel-trucjes etc. We stimuleren de collega's nu ook om even hun digitale skills op te frissen of bij te spijkeren.
  • via faceboekmessenger hadden we al een bibteam groepje om snelle dienstmededelingen/vragen te delen. Daar is nu een buddy bibteam groepje bijgekomen om even social talk berichtjes uit te wisselen. Dit is om de andere messenger groep niet over te belasten. Niet alle collega's hebben hier behoefte aan en voor hen zijn de small talk boodschapjes storend. Vandaar een poging om die wat gescheiden te houden.
  • collega's werken in kleiner team op 2 of 3 dagen in de bib (kans op besmetting wordt zo beperkt binnen de groep) en zorgen dat ze dan hun collectie-gerelateerd werk doen. Er zijn ook collega's die invoer van thuis uit doen, da's een persoonlijke keuze.
  • Taken die van thuis uit gedaan worden: projectwerk (via google drive), promotie (via facebook, instagram, catalogusblog, teksten schrijven gemeenteblad), zelfstudie, statistiek, bestellingen plaatsen, budgetopvolging, dossierwerk,...

Onderlinge communicatie verloopt via mail, messenger of telefoon. Helaas hebben maar 2 bibcollega's een microsoftteams account gekregen. We zoeken dus nog naar een vlot en gratis middel om face-to-face te communiceren met meerdere collega's.

Op mijn vorig werk heeft een deel van het bibpersoneel thuisgewerkt. We hadden allemaal een laptop van het werk, met VPN verbinding om aan de bestanden van de bibschijf te kunnen. Zelf werkte ik aan een collectie-en communicatieplan, maakte ik lijsten voor afvoer, onvindbare boeken, deed ik bestellingen en schreef promoteksten voor lezingen en social media. Ik werkte zo enkele weken fulltime thuis. Daarna wisselde ik af met shiften in de bib voor het verwerken van de zichtzendingen, de daadwerkelijke afvoer en balie.

Voor overleg gebruikten we Teams. Zelf vond ik het wel belangrijk dat mijn collega's hun outlookagenda goed aanvulden, zodat ik kon weten wie wanneer bereikbaar was (zeker voor mensen die ook deeltijds werkten en/of corona ouderschapsverlof namen). we hadden ook een whatsappgroepje voor 'snelle' vragen. Ik ervaarde het als heel prettig om een deel thuis te kunnen werken.

Op mijn huidig werk heb ik de indruk dat er veel minder thuis gewerkt wordt. Ik heb hier ook een ander takenpakket waarbij het wat minder voor de hand ligt om thuis te werken.

RSS

© 2020   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden