Collega's

Sinds 2012 beschikt onze bib over een RFID systeem en dus ook over beveiligingspoorten. We vroegen ons nu eigenlijk af wat wij als bibliotheekpersoneel kunnen/mogen doen als het alarm afgaat en we iemand effectief verdenken van diefstal. Zijn wij als bibliotheekpersoneel bevoegd om bepaalde stappen te ondernemen?

Ik weet niet of andere bibliotheken hieromtrent een procedure hebben? Geef gerust jullie voorstellen door...

Alvast vriendelijk bedankt!

Maarten

Weergaven: 690

Berichten in deze discussie

Ik denk dat voor diefstal in een bibliotheek dezelfde procedures en maatregelen gelden als voor winkeldiefstal.

De algemene directie Veiligheid en Preventie van de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken heeft een handige informatiebrochure over winkeldiefstal uitgegeven. Daarin staan niet alleen tips om winkeldiefstal te voorkomen, maar er is ook een hoofdstuk over het klantvriendelijk benaderen van een winkeldief en over wat je kunt doen als je winkel (of in dit geval dus de bibliotheek) het slachtoffer van diefstal is. Zie pagina 8 e.v. van de brochure.

Kort samengevat:

- Spreek de verdachte klant aan in aanwezigheid van andere personeelsleden.
- Vraag de klant of hij misschien vergeten is het artikel te betalen (in bibliotheekcontext: uit te lenen). U kunt hem ook vragen om het artikel vrijwillig terug te geven.
- Probeer de klant vrijwillig te laten meewerken. Blijf kalm. Beheers uw agressie.
- Denk eerst aan uw eigen veiligheid. Ga de confrontatie niet aan. Reageert de klant agressief? Bel onmiddellijk de politie.
- Noteer de persoonskenmerken van de verdachte en eventueel een nummerplaat van zijn voertuig.
- Waarschuw de politie en doe zeker aangifte.

Hartelijk dank voor het antwoord Patrick. Die brochure is zeker iets om eens te bespreken op onze volgende personeelsvergadering.

Patrick Vanhoucke zei:

Ik denk dat voor diefstal in een bibliotheek dezelfde procedures en maatregelen gelden als voor winkeldiefstal.

De algemene directie Veiligheid en Preventie van de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken heeft een handige informatiebrochure over winkeldiefstal uitgegeven. Daarin staan niet alleen tips om winkeldiefstal te voorkomen, maar er is ook een hoofdstuk over het klantvriendelijk benaderen van een winkeldief en over wat je kunt doen als je winkel (of in dit geval dus de bibliotheek) het slachtoffer van diefstal is. Zie pagina 8 e.v. van de brochure.

Kort samengevat:

- Spreek de verdachte klant aan in aanwezigheid van andere personeelsleden.
- Vraag de klant of hij misschien vergeten is het artikel te betalen (in bibliotheekcontext: uit te lenen). U kunt hem ook vragen om het artikel vrijwillig terug te geven.
- Probeer de klant vrijwillig te laten meewerken. Blijf kalm. Beheers uw agressie.
- Denk eerst aan uw eigen veiligheid. Ga de confrontatie niet aan. Reageert de klant agressief? Bel onmiddellijk de politie.
- Noteer de persoonskenmerken van de verdachte en eventueel een nummerplaat van zijn voertuig.
- Waarschuw de politie en doe zeker aangifte.

Inderdaad goede tips, doch misschien nog een praktische opmerking. Er zijn RFID zelfserviceleveranciers die een mogelijkheid bieden de naam of item code van het object, welke het alarm veroorzaakt heeft, te herkennen en op scherm te tonen.

Zo weet u direct om welk object het gaat en kunt u de bezoeker vragen het bewuste object uit de tas, jas of zak te nemen. Er zijn ook leveranciers die inmiddels oplossingen hebben voor objecten voorzien van metaal als; PC, Laptop of I-pad.

 

Succes!

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden