Hallo,

In De Panne zijn we aan het overwegen om in te tekenen op Mijn Leestipper.  Zijn er bibliotheken die reeds ervaring hebben met deze tool en hier wat meer over willen delen?

Hoeveel procent van jullie leners gebruiken deze tool? Zijn de gebruikers tevreden (gebruiksvriendelijke website, voldoende variatie in leestips,...)? Krijgen jullie vaak de opmerking dat iemand een nieuw boek via deze weg ontdekt heeft?

Alle info/opmerkingen zijn welkom!

Met vriendelijke groeten,

Emma

Weergaven: 194

Berichten in deze discussie

Hallo,

Wij zijn begin vorig jaar ingestapt. Op dit ogenblik hebben we 50 unieke gebruikers die er allemaal samen net geen 500 keer gebruik van hebben gemaakt. Dat vraagt permanente promotie- en communicatie-inspanningen en mag wat mij betreft gerust een stuk hoger. Moeilijk om een percentage van het aantal leners te berekenen, want het is enkel voor volwassenen en in deze corona-tijden bereiken we nog steeds niet al onze gebruikelijke leners (ons inwonertal: 11400).

Ik kreeg reeds enthousiaste reacties. Vooral van veellezers, mensen van de leesclub en zo. Zelf gebruik ik het ook graag. Maar ik heb wel ondervonden dat je regelmatig je leesvoorkeuren of favoriet moet aanpassen, zo niet krijg je steeds weer dezelfde tips. Toch in een kleinere collectie als de onze. Ook loont het om regelmatig goede boeken een hoge score te geven. Daar houdt de leestipper dan rekening mee. Zo komt er bij de promotie naar de leners toe wel veel bij kijken. Het is iets meer dan een accountje aanmaken en mails ontvangen.

In ieder geval vind ik voorlopig dat de Leestipper  zijn geld waard is. Eenmaal die gaat geïntegreerd zijn in de bibliotheekwebsites zal het - hoop ik - zichtbaarder zijn en dus nog beter.

Annemie Pijcke
Bib Hoeilaart

Bedankt voor de info Annemie!

Hallo

Wij hebben Mijn Leestipper al een tijdje en zullen het normaal gezien binnenkort stopzetten. We hebben erg weinig gebruikers. In het begin hebben we het veel gepromoot maar daarna niet meer. Ik vind persoonlijk de tips die je krijgt ook niet zo fantastisch. Het is ook nogal duur.

In Hamme hebben we Mijn leestipper sinds januari 2020. Er zitten inderdaad nog wat kinderziekten in. Ik geef regelmatig info door aan cultuurconnect i.v.m. de tips die ik ontvang en die bv. dubbel zijn met een vorige maand, terwijl er nog voldoende titels met sterren zijn waarmee ze nieuwe matches kunnen opbouwen. Deze feedback lijkt mij zeer cruciaal, want anders weten ze niet dat de tips nog niet optimaal zijn. 

wij hebben voorlopig nog niet ingezet op uitgebreide promo omdat we de kwaliteit eerst nog wat willen zien stijgen. Op dit moment hebben we 55 klanten (inclus. personeel) die een account hebben geactiveerd. Het heeft wel een tijdje geduurd vooraleer we de statistische cijfers in mijn bib correct interpreteerden. De maandelijkse activaties zijn daar de cijfers van de nieuw bijgekomen account. Om te weten hoeveel klanten er in totaal al mijn Leestipper hebben geactiveerd moet je Via Mijn bibliotheek Admin > menu Beheer > gebruikers = optie uitgebreid zoeken en daar bij veld Leestipper 'geactiveerd' aanvinken.

De service vind ik op zich heel leuk om aan de klanten aan te bieden. Ook het tempo van 1 maal per maand tips ontvangen is ideaal. 

Er is zeker nog ruimte voor verbetering en daarom blijven wij Mijn Leestipper nog verder aanbieden. Zodra we zelf super tevreden zijn over de aangeboden tips starten we onze promo-campagne. 

Zolang je contract nog loopt, zou ik zeggen: verzamel feedback van je bibteam, jezelf en je klanten en leg die voor aan cultuurconnect. Da's volgens mij de enige manier om de tips te kunnen laten verbeteren. Wij zijn hun vinger op de pols om duidelijk te maken wat ons nog precies stoort bij Mijn Leestipper. Hoe duidelijker wij kunnen communiceren waar aan onze verwachtingen niet werd voldaan, hoe meer kans dat zij technische oplossingen kunnen zoeken om onze wensen in te willigen.

Enkele suggesties die ik al heb doorgegeven:

  • geen tips doorgeven op basis van titel die score 'niet gelezen' kreeg
  • tips doorgeven in volgorde van aantal sterren = dus eerst de titels die een 5 of 4 kregen en pas daarna die met een score 3
  • geen tips doorgeven op basis van minder dan 3 sterren.
  • de tekst bovenaan "Nieuw: geef gelezen boeken een score en krijg volgende maand nog betere leestips" voorlopig nog aanpassen naar "Nieuw: geef gelezen boeken een score en krijg volgende maand nog betere leestips", want de service is op dit moment nog niet optimaal zodat je na de inspanning van scores te geven (bv. een 5-sterren boek genoteerd) de maand nadien al meteen het verschil ziet (bv. nog steeds tips op basis van 3-sterren boek dat je een jaar geleden quoteerde). Op dit moment en met de huidige tekst creëer je wel die verwachting, maar de software kan het op dit ogenblik nog niet waarmaken en dat leidt dan tot teleurstelling bij de gebruiker.

Katrien,

Goed dat je de ervaringen doorspeelt aan Cultuurconnect. En heel interessant wat je zegt ivm de statistieken. Maar ik begrijp het toch niet helemaal.

Ik dacht dat je het totaal van je leners die van de Leestipper gebruik maken, kan vinden door het aantal maandelijkse activaties op te vragen voor de gehele periode sinds de start. Zo kom ik aan 62 activaties door 59 unieke gebruikers.
Als ik via Beheer de gebruikers opvraag, krijg ik er 72.
Vanwaar het verschil? Ik zou juist denken dat het resultaat via Beheer lager moet zijn dan de activaties omdat er waarschijnlijk gebruikers zijn die hun account hebben stopgezet, bijv. na overlijden.

Annemie Pijcke

Hoi Annemie,

interessante opmerking. Volgens onze cijfers hebben we 50 unieke gebruikers die samen voor 54 activaties zorgden. Ik zou dan denken dat sommige klanten hebben geactiveerd, terug account weggesmeten en dan toch weer geactiveerd hebben. Hierdoor kan het aantal activaties hoger liggen dan het aantal unieke gebruikers.

Als ik ga kijken naar gebruikers en filter op Mijn Leestipper geactiveerd blijkt het cijfer 57 te zijn. Mogelijk zijn dit dan klanten die de account ooit hebben aangemaakt, inclus. de accounts die ondertussen weer zijn afgesloten en niet werden heropgestart?

Ik pols even bij cultuurconnect hoe het nu juist zit, want ik vind het ook allemaal wat verwarrend ;-)

RSS

© 2021   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden