Zijn er bibliotheken (liefst uit de PBS bibliotheken) die hun activiteiten via mail naar de leners sturen?

Hoe doen jullie dat praktisch gezien? Rechtstreeks via Aleph gaat dat niet (enkel attenderingen en rappels). Via welke weg kunnen we naar grote groepen mails versturen zonder beperkingsproblemen?

Maak je daar dan een nieuw e-mail adres voor aan? Want via bibliotheek.be kan je je adresbestand niet groeperen.

Kortom hoe sturen jullie mails naar de leden ivm activiteiten van de bib?

Dank bij voorbaat voor jullie reacties.


Groetjes,

Anne

bib Rotselaar

0477/290862

Weergaven: 1098

Berichten in deze discussie

als ik me niet vergis is men lener zolang men minstens 1 uitlening op zijn naam heeft binnen het kalenderjaar, mensen die gedurende een heel jaar geen uitleneningen deden tellen niet mee als lener, dat is ook zo voor de bios2 statistieken dacht ik.

"Gegevens wissen
Persoonsgegevens mogen niet worden bewaard in een vorm die de mogelijkheid biedt personen langer dan nodig in verhouding tot het nagestreefde doel te identificeren. Zij moeten derhalve worden gewist of anoniem worden gemaakt. Zoniet kan een boete van 550 tot 550.000 euro worden opgelegd."

bronnen:

http://www.privacycommission.be/nl/static/pdf/privacy-algemeen_juri...

http://www.privacycommission.be/nl/in_practice/privacy/

dit betekent dat men eigenlijk de gegevens van leners die niet langer lid zijn, 1 jaar geen uitleningen of geenlidgeld betaald, moet verwijderen.En zeker niet langer mag gebruiken.

patrick vanden berghe zei:

Bibliotheek Pittem geeft bij inschrijving van nieuwe leners een blaadje mee waarop mensen kunnen aangeven of en waarop ze geattendeerd willen worden. Ze kruisen het/de vakje(s) van keuze aan. Ze vullen ook hun mailadres in. Op het blaadje staat expliciet dat ze akkoord gaan om mails van de bib te ontvangen!

We startten intussen ook een onhaalbeweging en vragen nu aan alle leden om dergelijk blaadje in te vullen. Op 6 maanden tijd hebben we zo van ca 25% van ons ledenbestand een mailadres, met aanduiding wat ze willen ontvangen.

De mailadressen worden bewaard in een excell-bestand. Per te verzenden item worden de adressen gekopieerd naar het BCC-veld van Outlook. Dit loopt erg vlot en vraagt weinig tijd.

 

Op termijn -daarvan zijn we ons bewust- zullen steeds meer email-adressen niet langer kloppen. Gelukkig hebben steeds meer mensen de neiging om een vast (bv. @telenet.be) mailadres te nemen.

 

Wanneer is iemand trouwens geen lid meer? Zodra hij zijn lidgeld niet meer betaalt? Maar wat met bibliotheken die geen lidgeld vragen? Hoe lang moet je dan afwezig blijven uit de bib, om 'geen lid meer te zijn'? Ik ben er niet van overtuigd dat het onwettig is om deze mensen een mail te sturen.

Leuk om zoveel interessante antwoorden te krijgen!

Jullie zijn hartelijk bedankt voor de vele nuttige tips, die gaan we zeker uitproberen.

Groetjs,

Anne

Wij maken gebruik van het nieuwsbriefsysteem van de stad. Maar je kan online veel systemen vinden om nieuwsbrieven te versturen, bv. www.mailchimp.com of www.campaignmonitor.com of phplist.com. Dan hoef je dit niet meer via Outlook te doen, kan je een lay-out kiezen, zien hoeveel e-mails geopend zijn etc.

Met welke versie van outlook doe je dit? 

Eugeen Bouwen zei:

Maak via custom 66 een adresbestand aan. Open dit adresbestand in exel. Gooi alle velden weg behalve e-mailveld of kopieer email veld naar nieuw werkblad en save het onder een naam die je terugvindt. Maak uw document in word en neem verzendlijsten dan afdruk samenvoegen - emailberichten- adressenlijst selecteren - bestaande lijst gebruiken - zoek uw exel werkblad met alleen de emaildressen - selecteer het - voltooien en samen voegen - geef titel van bericht - verzend!

Zo doe ik mailings naar 4000 leden in één keer, goede raad: haal de duplicaat emailadressen eruit maar sorteer ze niet anders krijg je er een aantal ong. 250 die onbestelbaar zijn. Probeer maar, succes! Info 013326930.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden