In het kader van het nieuwe coalitieakkoord in onze gemeente, is mij gevraagd een kostenraming te maken van een dienst bib aan huis.  Wij hebben hier totaal geen ervaring mee, andere bibs allicht wel.

Ik stel mij voor dat we hiervoor met vrijwilligers werken en dat er dan nauwelijks kosten zijn, maar zo eenvoudig is het wellicht niet.  Wie helpt mij om een realistische financiële inschatting op jaarbasis te maken ?

Weergaven: 379

Berichten in deze discussie

Dag Kris,

Wij werken inderdaad met vrijwilligers die bij ons de boeken komen halen en naar de mensen thuis brengen. Reële kosten hebben we hierdoor niet, maar volgende dingen kosten natuurlijk ook geld, ook al zie je het niet direct in je begroting:

* PROMO:

- een folder en affiche om de BAH bekend te maken

- mailings naar bv dokters, seniorenverenigingen met de vraag om de BAH bekend te maken

- tijd van medewerkers om het initiatief bekend te maken op bv een seniorenbeurs van het dienstencentrum, op de vergadering van de seniorenraad, ...

 

* ORGANISATIE:

- vrijwilliger zoeken als er een nieuwe 'klant' is voor de BAH, afspraken maken, mapje maken voor de nieuwe 'klant', ...

- boekenpakketje klaarzetten voor de vrijwilliger (we laten de vrijwilliger de keuze of hij zelf boeken kiest voor zijn klant of ons een pakketje laat klaarzetten; de meesten kiezen voor de laatste optie) = ca 1x per 3/4 weken

- de 'klant' van de BAH betaalt een eenmalige bijdrage van 4 euro ipv het jaarlijks lidgeld van 4 euro (omdat het te omslachtig is om via de vrijwilligers elk jaar het lidgeld te laten innen). We merken dat gebruikers van de BAH gemiddeld niet zo lang de dienst blijven gebruiken (naar een rusthuis buiten de gemeente, overlijden, ...).

Als je nog vragen hebt, mail gerust: veerle.stoffelen@edegem.be . Kijk ook eens naar de info op onze website: http://www.vrijetijd.edegem.be/product.aspx?id=4089.

 

Groetjes, Veerle (BIB Edegem)

 

Dag Kris

Ik heb niet direct cijfergegevens maar op de volgende manier wordt hier de BAH georganiseerd. Zo krijg je wel een idee van de tijd die er nodig is en wat onze kosten zijn.

De eerste donderdag van de maand gaat een van onze medewerkers langs bij de "bib aan huis"-leden. We hebben hiervoor geen vrijwilligers. De leden krijgen in het begin van het jaar dus de data opgegeven. Bij nieuwe leden wordt er een voorafgaand gesprek gevoerd over wat ze graag lezen en welke type boeken ze verwachten. Daar ben je even zoet mee.

We hebben 4 leden en die kunnen op 1 namiddag bediend worden. (ongeveer 3 werkuren). De boekenpakketten moeten natuurlijk op voorhand klaargemaakt worden en dat vraagt ook enige tijd. Niet zozeer het boeken kiezen maar vooral nakijken of de lezers die al niet gelezen hebben en dit alles bijhouden in een lijst. De BAH-leden kunnen tot 10 boeken lenen. Ze zitten gewoon in het systeem en betalen elk jaar lidgeld.

De medewerkers krijgen een kilometervergoeding voor verplaatsingen met hun eigen auto. Dus die tellen ook mee.

Drukwerk telt natuurlijk ook mee.

Groetjes, Anne-Marie (bib Kapelle-op-den-Bos)

 

 

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden