Dag collega's!

We zijn bezig onze self service infrastructuur te herbekijken.
Het landschap is daar een stuk diverser geworden.
Leveranciers bieden allerlei boeiende producten aan, maar wij vragen ons af wat de praktijkervaringen van andere bibliotheken zijn met:

  • het aanbieden van apps waarmee bibgebruikers zelf boeken kunnen ontlenen en/of kunnen doorgeven aan vrienden/familie/buren die ook geïnteresseerd zijn?
  • naast/in plaats van de typische zelfuitleenapparaten andere "zelfuitleenstations" te creëren bv. m.b.v. tablets, RFID-platen gekoppeld aan cataloguspc's, etc.?
  • niet meer in te zetten op beveiligingspoortjes. Weegt de kost van eventuele diefstallen inderdaad niet op tegen de kost van aankoop en onderhoud van zulke poortjes?

Collegiale groeten,

Merel

Weergaven: 190

Berichten in deze discussie

Goeiemiddag,

Wij hebben sinds december 2022 een zelfuitleenbalie. Wij hebben ervoor gekozen om geen veiligheidspoortjes te plaatsen. Naar diefstal toe merken we tot hier toe nog niets op. We zijn wel maar een kleine dorpsbibliotheek. Natuurlijk zijn we nog niet zo lang bezig met de self service, dus onze ervaringen zijn misschien niet erg representatief...

Bij de andere vragen kan ik helaas niet helpen.

Groetjes,

Nicky
Bib Ravels

Dag collega

Wij hebben vernieuwd in 2020. En toch voor beveiligingspoorten gekozen. Deze waren een stuk goedkoper dan onze eerste aankoop en ook konden we voor een grotere opening tussen de poorten kiezen dan voorheen. Gezien het alarm toch af en toe afgaat, vind ik het voor ons wel interessant. Klanten vergeten toch dikwijls uit te lenen zeker bij gereserveerde boeken of vergeten enkele boeken die ze al weggestoken hebben... Via de poorten vermijden we het eindeloos zoeken naar materialen die aanwezig staan en onvindbaar en geven we ook een signaal naar de klanten. 

We hebben ook even geëxperimenteerd met een uitleenapp. Deze is nu nog in gebruik, maar zullen we waarschijnlijk stopzetten. De huidige app van onze leverancier werkt niet met een I-phone en sommige oudere gsm's (je kan wel uitlenen, maar niet de beveiliging uitschakelen). Een NFC-chip is bv. nodig om de beveiliging uit te kunnen schakelen. Bij gsm's met de chip, werkt het wel goed. Ook mis ik toch een koppeling met Mijn bibliotheek en de bijhorende diensten. Een app blijft wel gemakkelijker in gebruik dan een website. Je kan er snel zien wat er op je kaarten staat en eventueel verlengen. Ik zou dus zeker bij leveranciers eerst informeren naar hoe de app werkt en wat de ervaringen zijn. 

Dag Nicky en Inger,

Heel erg bedankt voor jullie feedback!

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden