Na een jarenlange traditie van het gratis aanbieden van activiteiten (lezingen, workshops, presentaties …), hebben we inmiddels een trouw publiek veroverd.

Bovendien stellen we vast dat we al vaker een reservelijst moeten aanmaken, omdat we zoveel respons krijgen. Op de dag of de avond van de activiteit zelf, zijn er dan helaas afhakers en dat is sneu voor degenen die geen plaats meer konden bemachtigen.

Stilaan rijpt bij ons het idee om toch een kleine bijdrage te vragen, één, omdat we onze activiteiten nog willen opdrijven, en ten tweede, om ook de vrijblijvende inschrijvingen terug te dringen. Mensen schijnen geen bezwaar te hebben tegen een toegangsprijs, dat wordt eerder met kwaliteit geassocieerd dan bij een gratis evenement. Zijn er bibs die dit laatste vanuit de praktijk kunnen beamen?

Wat is jullie ervaring met het al dan niet betalen voor een activiteit en wat is een ‘billijke’ toegangsprijs?

Bedankt voor kostbare tips.

Ingrid

bib Geel

Weergaven: 398

Berichten in deze discussie

Beste Ingrid,

wij hebben enkele jaren geleden net dezelfde redenering gemaakt. Ook wij stelden vast dat we bij gratis activiteiten vaak mensen hadden die niet kwamen opdagen.

Nu vragen we bijna voor al onze activiteiten een kleine toegangsprijs. We voorzien dan wel een drankje. Onze toegang varieert van 2,5 tot 5 Euro. We ervaren niet dat mensen daardoor achterwege blijven.

Voor onze cursussen in samenwerking met externen hebben we ons prijzenbeleid zelfs nog een stuk extra bijgestuurd. Voor die cursussen zaten we in vergelijking met de ons omringende gemeenten zo laag, dat ze direct volzet waren met mensen uit de (ruime) regio. Hierbij hebben we onze prijzen dus op de regio afgestemd (we hanteren de vuistregel uitkoopsom/aantal verwachte deelnemers), en blijkt nu dat die toegangsprijs geen drempel vormt. De cursussen zijn even druk bezet als vroeger, en met een betere verhouding lokaal vs. regionaal publiek.

vriendelijke groeten,

Katelijne.

hallo,

wij zijn ook afgestapt van het aanbieden van gratis activiteiten. Toch die activiteiten die we zelf organiseren (soms vragen de partners om toch gratis te gaan en dat doen wij dan meestal ook) en die activiteiten die niet voor specifieke doelgroepen zijn waar we geen enkele drempel extra willen leggen. Wij vragen 3 tot 5 euro en merken geen enkel verschil in aantal inschrijvingen. We hebben ook het toegangsgeld ingevoerd als soort not showing up fee en dat lijkt wel te werken. Of gratis ook met kwaliteit geassocieerd wordt weet ik niet, ik denk dat het publiek het gewoon is van een bibliotheek dat we én gratis én kwaliteit bieden... Maar het zou kunnen natuurlijk dat die associatie wel gemaakt wordt.

hartelijk,

Pieter

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden