Gisteren hadden we een probleempje met onze beveiligingspoorten, waardoor ik nog eens inlogde bij Librix Online: de mooie Nedap-toepassing waarin we het gebruik en de werking van onze RFID-hardware kunnen monitoren, evenals die van de geïntegreerde klantenteller.  Het was blijkbaar al een hele tijd geleden dat ik dat nog eens gedaan had.  Het was ook niet nodig, want alles leek de hele tijd prima te werken.  Het viel me dan ook onmiddellijk op dat er sinds februari geen enkele klant nog bij ons over de vloer is geweest.  Volgens de toepassing althans.

Het probleem met de beveiligingspoorten had ik zelf opgelost door de stekker er even uit te trekken en terug in te steken, maar over de statistische gegevens had Aturis minder goed nieuws.  Er is wel zoiets als een intern geheugen dat beperkt data kan bijhouden, maar in ons geval zijn we gewoon alles kwijt.  Jammer, maar helaas.

Wanneer er zich een probleem heeft voorgedaan dat niet met terugwerkende klacht kan opgelost worden, dan leg ik mij daar zonder morren bij neer om me op de vraag 'hoe kunnen we dit in de toekomst vermijden?' te richten.

Het antwoord dat ik van Aturis aan de telefoon kreeg is om te huilen: "Wij raden onze klanten aan om wekelijks in te loggen bij Librix Online om even te kijken of alles nog werkt".  Duh???

Zijn er nog bibliotheken die op een gelijkaardige manier statistische gegevens zijn kwijtgeraakt?  Zijn er nog Aturis- of Nedap-klanten die dit belangrijk genoeg vinden om gezamenlijk aan te dringen op een spoedige oplossing om dit soort van onverwachte problemen voor eens en voor altijd de wereld uit te helpen?  

Hoeveel moeite kost het voor een programmeur om automatisch een mailtje te laten versturen wanneer een belangrijke toepassing gedurende een bepaalde periode geen activiteit meer heeft gegenereerd?     

Het aantal bezoekers meten is vooral zinvol om een evolutie te kunnen zien over verschillende jaren.  2014 is voor ons verloren.  Hopelijk lukt het in 2015 wel om volledige cijfers te verzamelen, maar op deze manier is dit alles behalve een zekerheid.  

Weergaven: 648

Berichten in deze discussie

Jep, wij ook, hoewel we wel met een ander systeem en andere leverancier werken. Wat ik gedaan heb is een extrapolatie gemaakt van gemiddelden van dezelfde periode gedurende 3 voorgaande jaren, om zo toch ongeveer cijfers te hebben. De bezoekerstellers zijn zelf ook niet absoluut: 2 die samen binnenkomen worden als 1 geteld (ok, afhankelijk van het systeem dat je gebruikt) en zo zijn er nog wel een paar afwijkingen te bedenken. Dus stel ik me tevreden met een extrapolatie. Hoewel  echte cijfers natuurlijk beter is.

Ook hier is het in de planning opgenomen om maandelijks te gaan kijken naar de toepassing...

Patrick

Beste

Wij in bib Veurne ontvangen elke maandag een mailtje van easynet@nedap.com met een tabel van de binnenkomende en buitengaande klanten (per dag en per uur). Ik bekijk dit telkens vlug om te zien of het volledig is. Indien niet, dan weet ik dat de klantenteller uitgevallen is en  ga ik ook de stekker van de poorten even uit trekken.

dit is nu een nadeel van de cloud oplossingen, geef er steeds de voorkeur aan dat alle gegevens op het eigen netwerk worden opgeslagen : baas in eigen buik.

Dag Tim,

Heel mooi te lezen dat jullie weten dat Librix-Online, alle zelfuitleenapparatuur, beveiliging en klantentelling monitort. Hierbij krijg je als bibliotheek bovendien alle informatie te zien over het gebruik van uw zelfuitleenapparatuur door uw bib-bezoeker. Het systeem monitort eigenlijk ook  als uw lener verkeerde handelingen uitvoert op de zelfuitleen! Dit is uniek in de bibliotheekwereld. Het systeem genereert eveneens handige grafieken en tabellen die je makkelijk exporteert.  Het systeem controleert hiernaast continu of al uw apparatuur online is, en kan dit melden aan de bibliotheek in geval van vaststelling van offline zijn.

Alle genoemde informatie is in een zeer duidelijke online-interface beschikbaar en exporteerbaar.

==>Mogelijks zijn er nog klanten van Aturis die het volgende mogelijks ook nog niet wisten:

In uw account-instelling van Librix-Online kun je eevoudig uw e-mail adres ingeven en aanvinken dat  je een email wil ontvangen wanneer het zeer waakzame systeem vaststelt, dat de beveiliging, de klantentelling of het uitleenstation  een probleem zou hebben. (b.v. offline zijn of verkeerd gebruik door leners)

Ik geef graag aan iedereen die meer informatie zou willen over deze unieke mogelijkheden van Librix-Online en al onze andere producten zoals Brievenbussen, intelligente kasten, i-Padconsoles voor uitleen in bib, interieur, meubilair, eigen ontwikkeling op maat, sorteermachines  etc.

Aturis heeft in Vlaanderen en Wallonië, alsook in Nederland en Duitsland een zeer uitgebreide en tevreden klantenkring.

Contacteer ons gerust op bart.ollevier@aturis.be

mvg

Bart Ollevier- vertegenwoordiger Aturis | Bibliotheekconcepten

Dag Bart,

Mooi!  Een heel ander verhaal dan 'wekelijks inloggen om te kijken of alles nog werkt': dus misschien best ook even de helpdeskmedewerkers briefen.  

Omdat niemand eerder met deze eenvoudige oplossing kwam, vermoed ik dat dit ook bij de andere Aturis- en Nedap-klanten niet algemeen geweten is.  Ik heb meteen onze instellingen aangepast.  

Mvg

Tim Lerno
Bib Londerzeel

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden