Dag collega's,

Deze morgen werden in Londerzeel de resultaten van de audit personeel bekendgemaakt.  Een verrassende conclusie is dat we in onze bib blijkbaar in verhouding meer a- en b-functies hebben dan in bibliotheken uit een vergelijkingsgroep op basis van het aantal inwoners.  De gebruikte cijfers heb ik nog niet kunnen inkijken, maar wanneer ik zelf de oefening maak via bibliotheekstatistieken.be, dan kom ik tot dezelfde conclusie.

Ik vermoed dat de meeste gemeenten, net zoals Londerzeel, de formatie van hun bibliotheekpersoneel de voorbije jaren hebben aangepast aan de verplichting uit het decreet van 2001 om minstens de helft van het bibliotheekpersoneel met a- en b-functies in te vullen, waarvoor tot 2010 uitstel verleend werd.  Ondertussen is deze verplichting komen te vervallen en werden de gemeenten zelf geresponsabiliseerd voor het personeelsbeleid van hun bibliotheek.  Hopelijk wordt in deze crisistijd de omgekeerde beweging niet ingezet...

Hoe dan ook gaapt er blijkbaar een grote kloof tussen de formaties en de manier hoe de functies daadwerkelijk worden ingevuld.  Volgens Bios lag het Vlaamse gemiddelde in 2012 op 31% en de mediaan op nauwelijks 29% a- en b-functies ten opzichte van het voltallige bibliotheekpersoneel.  In Londerzeel zitten we momenteel op 40%.  Alle medewerkers zijn statutair.

Om deze vaststelling te kaderen, zodat er geen overhaaste beleidsbeslissingen uit voortvloeien, wil ik graag de oorzaken van dit verschil tussen praktijk en formatie in kaart brengen. 

Bij ons worden er bijvoorbeeld sinds 2012 9 uren op B-niveau ingevuld op D-niveau wegens een deeltijdse loopbaanonderbreking (ter info: onze D-niveaus zullen vermoedelijk eindelijk opgewaardeerd worden naar C, wegens gelijk(w)aardige taken).  Het evenwicht in onze formatie kwam destijds tot stand door een halftijdse Gesco te schrappen en deze uren te verdelen over de B-functies.  De Gesco-medewerker is al enkele jaren met pensioen, waardoor onze praktijk dicht bij onze formatie aanleunt. 

Andere mogelijke oorzaken waar ik aan denk:

- er werd(en) één of meer extra functie(s) toegevoegd aan de formatie om tot het evenwicht te komen die tot dusver om diverse redenen niet worden ingevuld.

- er werd(en) één of meer C- of D-functies geschrapt en vervangen door functies op A- of B-niveau, maar de personen in de geschrapte functies voldoen niet aan de voorwaarden om te bevorderen, zodat de functie pas bij uitdiensttreding wordt opgewaardeerd naar een hoger niveau.

-...

Is er een opmerkelijk verschil tussen de formatie en de werkelijke personeelsbezetting in jullie bib?  Wat zijn de oorzaken?  Hebben jullie signalen opgevangen dat er mogelijk a- of b-functies ter discussie staan in de formatie?  Hebben jullie een formatie met minder dan de helft a- en b-functies?

Alvast bedankt!

Mvg

Tim Lerno

Bib Londerzeel

 

 

 

Weergaven: 737

Berichten in deze discussie

Hallo Tim,

bij ons werd de formatie zo aangepast dat we in orde waren met de vooropgestelde eisen van 50 % dat A- of B-niveau diende te zijn. Er werd echter gekozen  voor uitdovende functies C. Gezien we nog met een jonge ploeg zaten kon het 'probleem' zo wat jaren vooruit worden geschoven. Op het moment dat er een C uit functie gaat, zou die in principe moeten worden vervangen door een B. Maar gezien in het decreet nu niet meer wordt gepraat of die 50%regel denk ik dat ons organogram wel zal worden aangepast.

 

In de praktijk werken we nu met 1 B (full) en 4 C's (2 full, 2 parttime).

 

grtn,
Christophe Coffyn

bibliothecaris De Panne

Hallo Tim,

bij ons werd de formatie niet aangepast. Het uitstel verleend door de minister kwam telkens net op tijd... Ik ben als bibliothecaris de enig B functie en ik ben de jongste. Het huidige beleid is: wie op pensioen gaat wordt niet vervangen. Dus op die manier komt de 50/50 verdeling toch in de buurt omdat het aantal medewerkers daalt. Zo nog enkele jaren en onze 1 manspersoneelsploeg is 100% ingeschaald op B niveau...

Wees blij dat in jouw gemeente de bestuurders oog hadden voor het verhogen van de competenties van het gemeentepersoneel. Dit zal zich waarschijnlijk wel vertalen naar een dynamische bibliotheek.

In Temse is de formatie nooit aangepast en werd de beslissing telkens uitgesteld omdat het beleid vond dat door deze regelgeving de autonomie van de gemeenten werd geschaad. Het uitstellen en uitstellen heeft het bestuur uiteindelijk geen windeieren gelegd.

Er is in de oude formatie nog een deeltijdse B voorzien maar die wordt niet ingevuld. De nog in dienst zijnde D's zijn uitdovend.

Tussen droom en daad staan er veel praktische bezwaren, nietwaar.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden