Slechts 16% van je FBfans krijgen je bericht te zien op hun prikbord (kenniskantoorbericht - 4 maart). Wij vonden dat nogal teleurstellend nieuws. Maar je fans laat je niet zo maar in de steek, dus posten wij dapper voort.
Sinds begin mei kunnen wij als beheerder per berichtje zien hoe groot het bereik is. Waoow, wat handig en knap van FB! En we hoeven er zelf niets voor te doen. Over onze scores waren we ook in de wolken. Wij behalen plots vlot scores van 39% tot 65%. Waren wij even goed bezig!
Maar als je dan op de cijfertjes begint te letten wordt het stilaan wel een vreemd lijstje 283 - 59%, 186 - 47%, 157 - 39%, 179 - 45%... Dus deden we de test. We vroegen onze fans het bericht leuk te vinden als een soort leesbevestiging. En ons voorgevoel bleek te kloppen: de mooie cijfers vormen inderdaad een raar lijstje. We geven u enkele cijfers ter illustratie:
Wij vonden op internet niet direct een verklaring voor dit fenomeen. Zien we iets over het hoofd of vindt FB zo maar wat cijfertjes uit om beheerders gemotiveerd te houden om FB te gebruiken. Geef toe 39 tot 65% bereik klinkt natuurlijk stukken beter dan 12 of 16%.
Mocht weet u meer, laat het ons gerust weten.
Enkele uren later, scoren we al 2 mogelijke verklaringen ;-)
EDGERANKING
FB filtert onze berichten. Dat wisten we al en merken we ook aan ons bereik. Hoe ze dat juist doen? Blijkbaar volgens het principe van Edgeranking en daarbij spelen volgende factoren een rol:
PROMOTED POSTS
FB biedt sinds kort blijkbaar Promoted Posts aan waardoor je kan betalen om een bepaald bereik van je bericht te garanderen. Dit Engelstalige bericht legt uit hoe het werkt. Het artikel Facebook Promotes Posts: van sociaal netwerk tot geldwolf? op Internetmarketingblog vermeldt de onopgemerkte lancering van het nieuwe product eind mei en zegt er ook meteen bij dat je minimum 400 fans moet hebben om in aanmerking te komen. Websonic geeft de tarieven prijs om een bericht 3 dagen zichtbaar te houden bovenaan het prikbord van je fans.
Onze bib heeft op dit ogenblik te weinig fans om in aanmerking te komen. Maar misschien daalt ons zonnige bereik wel drastisch eens we de 400ste fan hebben verwelkomd zodat we gebukt onder de onverklaarbare terugval in ons percentage naar het nieuw aangeboden wondermiddel van de Promoted Posts zullen grijpen. I think not...
Tags:
Ik dacht dat het bereik, dat Facebook meet, niet alleen gaat over het aantal fans van jouw pagina die je bericht gezien hebben, maar dat ook viraal bereik wordt meegerekend (mensen die geen fan zijn, zien je bericht soms ook, als een fan bijvoorbeeld op 'vind-ik-leuk' heeft geklikt).
Als je bijvoorbeeld 300 fans hebt en je bereikt 150 mensen met een bericht, wil dit niet automatisch zeggen dat 50% van jouw fans het bericht gezien hebben. Het kan zijn 120 fans het bericht hebben gezien, en dat 30 anderen je bericht zien, doordat het op het prikbord van een fan is verschenen.
Zo had ik het geïnterpreteerd, maar ik weet niet of dit klopt.
Groetjes,
Annelies
Facebook geeft ons 2 cijfers. Het percentage is volgens Facebook letterlijk "% van de 365 personen die je pagina leuk vinden", m.a.w. onze fans dus.
De 559 unieke personen hebben we niet eens durven interpreteren. Wat valt er onder dat viraal cijfer. Kijken echt 349 vrienden mee over de schouders van onze fans? Volgens ons kan je niet echt zien wat je vrienden enkel maar leuk vonden. Of die 222 fans zouden echt hun privacyinstellingen helemaal moeten opgegooid hebben.
Tellen ze hier ook onze niet-facebookgebruikers bij, want onze fanpagina is immers volledig openbaar? Geen idee...
Ik denk dat het komt omdat 'zien' relatief is. ik vermoed dat het wil zeggen dat het op het nieuwsoverzicht van een fan is verschenen, maar niet iedereen scrolt ook effectief naar beneden om oudere berichten te lezen, of gaat er vrij diagonaal door en leest er letterlijk over. Het zal dus wel kloppen dat er zoveel % van de fans 'bereikt' is volgens FB-termen, maar het aantal dat het dan ook effectief gelezen heeft zal wel een stuk lager liggen.
Twee mogelijke verklaringen gevonden :
De ene heet Edgerank en legt uit welke parameters worden gebruikt om een bericht door de FBfilter naar het prikbord van je fan te sluizen. Wat speelt een cruciale rol:
De andere heet Promoted Posts en verklaart waarom FB graag zelf filter speelt. Want je kan immers betalen om een bepaald bereik te krijgen met je bericht. Ik heb het knopje nog niet gevonden, maar 't lijkt me wel logisch dat dit een rol kan spelen...
Ilse Depré zei:
Ik denk dat het komt omdat 'zien' relatief is. ik vermoed dat het wil zeggen dat het op het nieuwsoverzicht van een fan is verschenen, maar niet iedereen scrolt ook effectief naar beneden om oudere berichten te lezen, of gaat er vrij diagonaal door en leest er letterlijk over. Het zal dus wel kloppen dat er zoveel % van de fans 'bereikt' is volgens FB-termen, maar het aantal dat het dan ook effectief gelezen heeft zal wel een stuk lager liggen.
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door