Deinze heeft een ultra-moderne (RFID)-bib .... Wat is de meerwaarde van een intelligente inleverbus ?

DEINZE - De bibliotheek was niet voor niets vijf weken gesloten. Niet alleen het vasttapijt in de fictieafdeling is vervangen, ook de centrale uitleenbalie is verdwenen. Die vertrouwde uitleenbalie heeft plaatsgemaakt voor zelf bedieningsstations, waar je in alle privacy je uitleentransacties (uitlenen, innemen, verlengen) zelf kan doen.... Meer info.
Deinze heeft gekozen voor een intelligente inleverbus. Ik vraag mij af wat hiervan de meerwaarde is? Waarom zou iemand hiervoor kiezen? Wat is de meerkost? Wat is de meerwaarde voor de bib(klant) in vergelijking met een gewone inleverbus ? De ingeleverde materialen zijn toch niet onmiddellijk beschikbaar voor de klant of vergis ik mij? In crisistijden is zo'n intelligente inleverbus toch ook niet goedkoop ;-). Een gewone bibinleverbus zou anno 2011 best tot de basisdienstverlening van een bib moeten behoren (lage kostprijs voor een 24/24-dienstverlening). Er zijn zelfs universitaire bibliotheken die zo'n gewone inleverbus aanbieden (bib rechtsfaculteit Leuven). 

Weergaven: 547

Berichten in deze discussie

De klant krijgt een print van de ingeleverde werken, er kan een controle op volledigheid gebeuren, boetes kunnen vermeden worden, ...
In Herzele willen we zelfs een stap verder gaan. Naast een intelligente inleverbus waarbij gesorteerd wordt op gewone objecten en objecten die nazicht vereisen (bvb reservatie, IBL, objecten waar iets aan scheelt), willen we in de bibliotheek ook een intelligente inleverbus plaatsen die net hetzelfde doet. Op die manier willen we de mogelijke fouten bij inname tot een minimum verminderen en extra handelingen (nazicht van alle ingeleverde objecten) zoveel als mogelijk uitsluiten. We zagen hetzelfde in Kortenberg en dit is wat we willen. Advies van ervaren ratten altijd welkom.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden