DEINZE - De bibliotheek was niet voor niets vijf weken gesloten. Niet alleen het vasttapijt in de fictieafdeling is vervangen, ook de centrale uitleenbalie is verdwenen. Die vertrouwde uitleenbalie heeft plaatsgemaakt voor zelf bedieningsstations, waar je in alle privacy je uitleentransacties (uitlenen, innemen, verlengen) zelf kan doen....
Meer info.
Deinze heeft gekozen voor een intelligente inleverbus. Ik vraag mij af wat hiervan de meerwaarde is? Waarom zou iemand hiervoor kiezen? Wat is de meerkost? Wat is de meerwaarde voor de bib(klant) in vergelijking met een gewone inleverbus ? De ingeleverde materialen zijn toch niet onmiddellijk beschikbaar voor de klant of vergis ik mij? In crisistijden is zo'n intelligente inleverbus toch ook niet goedkoop ;-). Een gewone bibinleverbus zou anno 2011 best tot de basisdienstverlening van een bib moeten behoren (lage kostprijs voor een 24/24-dienstverlening). Er zijn zelfs universitaire bibliotheken die zo'n gewone inleverbus aanbieden (bib rechtsfaculteit Leuven).