Waarom kennis binnen de bibmuren houden wanneer andere collega's of zelfs je eigen klanten zitten zwoegen, zweten en worstelen met hetzelfde probleem? Kennis delen en helpen die digitale kloof dichten kan sneller dan je denkt...

Begin 2009 volgden 6 personeelsleden van de bibliotheek van Bornem de cursus 23 dingen in de bibliotheekschool van Gent. Het was een zware inspanning voor onze kleine bib zowel financieel als qua personeels/tijdinzet. Zo'n investering mocht dan wel wat meer opbrengen dan alleen de bijscholing van de betrokken medewerkers...

Vrij snel publiceerden we handleidingen en stap-voor-stapgidsen over verschillende web 2.0 toepassingen op de folderpagina van de bib. De digitale week 2010 werd de aanleiding om  een nieuwe website (blog) Bib Bornems Digigids te lanceren. Hiermee helpen we ons publiek om software onder de knie te krijgen en wijzen we de weg naar leuke websites.  Leert het bibteam iets bij? Dan wordt die computerkennis via deze website gedeeld. Digigids vormt een leuke mix :

  • stap-voor-stapgidsen,
  • gratis onlinecursussen,
  • instructiefilmpjes,
  • verwijzingen naar de beste boeken voor beginners,
  • berichtjes over computerweetjes en online software,

Bij de handleiding info wordt vermeld of het om een boek uit de bib gaat , een online cursus, filmpje of een downloadbaar bestand in pdf- of Wordformaat. Zo kan de gebruiker een cursus naar eigen smaak/behoefte kiezen of de info combineren bv. filmpje bekijken en de stap-voor-stap handleiding uitprinten. Er wordt op gelet dat de aangeboden informatie gratis is, vrij toegankelijk en geschikt voor beginners/late starters.

De promotiecampagne voor Digigids startte op 5 maart 2010. De website genereerde ondertussen meer dan 5000 hits, werd genomineerd voor een bib Web Award (4de plaats) en modereerde de eerste reacties uit...Nederland.

Weergaven: 231

Berichten in deze discussie

Een waar succes!

De vlieginstructies deel ik mee aan mijn kinderen. Goed idee, spelletjes vertalen. Mijn jongens zitten meest op spele.nl

 

Patrick

Dag Katrien, proficiat met jullie werk!

Weet je welke gidsen het meest populair zijn?

Komen er klanten naar vragen? Of is er enige vorm van feedback?

Is er al opleiding aan klanten gegeven in de bib?

Hebben jullie al informatie moeten updaten sinds ze online staat?

Wat is populairst?

Ik moet bekennen dat ik tot nog toe alleen de weekstatistieken gevonden had, omdat die mooi op het Wordpress dashbord worden aangeboden. Het is wel interessant om te zien welke zoekopdrachten ingegeven worden. Door je verzoekje ben ik toch wat dieper gaan graven - merci voor de stimulans ;-) - en hoera het totaal overzicht gevonden (zie pdf in bijlage). De top 5 ziet er dus zo uit :

  1. homepagina (blogberichten) [2759]
  2. welkom [336]
  3. e-mail/internet [310]
  4. foto's [258]
  5. excel [220]

De meest bekeken blogberichten zijn GIMP (79) en chatroulette (60). Die komen nog voor de digigidspagina's bloggen en facebook (elk 40).

 

Wat de stap-voor-stapgidsen zelf betreft heb ik geen cijfers. Onze gemeentelijke websitesoftware geeft alleen statistieken voor pagina's en helaas niet voor pdf.

Via slideshare krijgen we wel wat cijfermateriaal :

  1. Facebook (1925 bekeken - 6 downloads) - 2de versie sinds november 2010
  2. Doodle (480 bekeken - 2 downloads)
  3. zappen met tabs (228 bekeken - 1 download)
  4. gimp (166 bekeken - 1 download)
  5. populairste vliegspelletje blijkt Held op de Hudson (69 bekeken).

 

Klantenreacties/Feedback

Digigids is een beetje gegroeid vanuit de vraag van onze internet-late-startes/beginners-cursussisten naar een surfclub. Sommigen kregen de smaak te pakken en wilden nog meer websites en/of computernieuws ontdekken. Wij geven normaal 1 à 2 keer per jaar zo'n cursus en zitten helaas een beetje aan onze limiet qua personeelsinvestering (3 voormiddagen voor 2 groepen, dus 2 personeelsleden). Vandaar onze keuze om ex-cursisten via een digitaal instrument extra info te bezorgen.

Er is feedbackmogelijkheid voorzien via reacties op berichten, publiceren van ons e-mailadres en sinds kort ook een sterrennotering. Dit blijkt voor ons publiek toch een te hoge drempel. De enige reacties zijn de voorbije 2 maanden binnengekomen en kwamen uit Nederland :-). De enige ex-cursist die tot nog toe een paar tips heeft doorgespeeld deed dit mondeling aan de balie.

Digigids is gelanceerd vorig jaar tijdens de digitale week. Het is de bedoeling in 2011 een nog grotere campagne te voeren omdat we inderdaad merken dat vele klanten en inwoners van Bornem digigids nog niet ontdekt hebben. Maar het leek ons veiliger om de website eerst een beetje meer body (lees berichtjes) te laten krijgen.

 

Opleiding voor klanten

Sinds het bestaan van Digigids werd dit een vast onderdeeltje in onze internetbeginnerscursus. We geven sinds mei nu ook zeer beperkte web 2.0 workshops (1 voormiddag met demo's Facebook, Flickr, Delicious, blogsoftware Blogspot en Wordpress, en You Tube) waarbij continu verwezen wordt naar de uitgebreide handleidingen en filmpjes op Didigids. En hier kregen we dus wel spontane reacties dat we meer promo moeten maken voor deze website. Een specifieke digigidsworkshop, daar hebben we voorlopig nog niet aan gedacht...Misschien wel een leuk ideetje voor de digitale week.

 

Updates

Vermist er voornamelijk buiten de werkuren aan Digigids wordt gebouwd rekenen we een beetje op ons publiek om foutjes of verouderd materiaal te signaleren. Tot nog toe zijn hierover geen reacties binnen gekomen en dus ook geen klachten ;-)

Naar aanleiding van de web 2.0workshop overloop ik nog wel even de relevante handleidingen. Hierdoor werd bv. de bib-strip Facebook opnieuw opgeladen in slideshare met enkele aangepaste screenshots. De statistiekenteller loopt gelukkig gewoon verder. De gidsen zijn ook steeds gedateerd zodat het publiek kan zien hoe recent/oud de info is. Wat  nieuw wordt toegevoegd aan onze statische pagina's krijgt nu ook de vermelding NIEUW in een opvallende kleur. Voor het updaten van de boekenlijsten moeten we nog uitzoeken of My Discovery-lijstje een handige tool zou kunnen zijn.

Of bijvoorbeeld wanneer wij zelf op zoek gaan naar excel-trucjes en merken dat de links naar Animated Explanations niet meer werken dan moeten die uiteraard allemaal aangepast worden. Een iets minder leuk jobje waar ik mij toevallig dit weekend eens mee ging bezighouden. Het update-werk valt al bij als dus mee...


Johan Mijs zei:

Dag Katrien, proficiat met jullie werk!

Weet je welke gidsen het meest populair zijn?

Komen er klanten naar vragen? Of is er enige vorm van feedback?

Is er al opleiding aan klanten gegeven in de bib?

Hebben jullie al informatie moeten updaten sinds ze online staat?

Bijlagen:

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden