Dag collega's,

Op welke manier ordenen jullie de eerste leesboekjes?

Oude of nieuwe AVI, op thema, samenlees- en groeiboeken apart,...

Dankjewel voor jullie tips!

Groetjes Isabel 

Weergaven: 244

Berichten in deze discussie

goeiemorgen,

sinds vorig schooljaar zijn we in De Panne omgeschakeld naar de nieuwe AVI. Dit na een bevraging bij alle basisscholen uit onze gemeente.

AviStart - AVI E4 : worden apart opgesteld per niveau (kast Eerste Leesboekjes)

vanaf AVI M5 : worden alfabetisch op auteur geklasseerd en voorzien van een etiket met daarop het niveau.

kleine tip voor gebruik van leesniveau's in scholen-ouders-leerkrachten : begeleiders en kinderen weten soms hun juiste leesniveau niet. Om dit euvel te verhelpen hebben wij alle scholen etiketten aangeleverd die ze kunnen kleven op de lidkaart van het kind. Daarop kunnen ze dan het juiste leesniveau van het kind schrijven.

Handig als de kinderen met de klas op bezoek komen, ze weten dan goed welk niveau ze moeten zoeken maar ook handig als ze met de ouders op bezoek komen. Veel ouders hebben begot geen weet van het leesniveau van hun spruit.. Ook vaak weet de leerkracht zelf niet welk niveau welk kind heeft omdat de leesopdracht op school wordt opgevolgd door een leesmama of taalleerkracht.

En schakelt het kind over naar een hoger leesniveau, geen probleem, gewoon een nieuw stickertje op de kaart en klaar is Kees.

grtn,

Christophe Coffyn

bibliothecaris De Panne

Omdat de nieuwe AVI helemaal op het Nederlandse onderwijssysteem is afgesteld, blijven wij met de oude AVI werken. De meeste uitgeverijen blijven trouwens de 2 vermelden.

De leesboekjes worden tot AVI6 per niveau geplaatst. En we hebben een aparte plank voor de samenleesboeken, eveneens voor de groeiboeken.

We merken wel dat vele kinderen liever naar weetboekjes grijpen dan naar de (vaak saaie) AVI-boekjes. Daarom hebben we een uitgebreide Mini-ZIZO collectie en zijn we voorlopig niet van plan om die om te zetten naar Kleuter-ZIZO of ZIZO-jeugd.

Groeten van Bib Hoeilaart.

Beste,

in Brecht houden we om dezelfde redenering als Hoeilaart vast aan de oude AVI.

AVI 1,2,3 krijgen bij ons een groene notatie op het signatuur

AVI 4,5,6, staan bij blauw. Blauw komt overeen met 7+ in de VLACC.

Maar er zijn uitzonderingen. Een AVI 4 die geschreven is voor eerste lezers staat toch bij groen. Dit komt zelden voor. Het komt wel regelmatig voor dat boeken geschreven voor 7+ een hoger AVI niveau hebben. Bijvoorbeeld De Bolleboosreeks van Zwijsen staat bij blauw.

Voor de nieuwe/Nedelerlandse AVI hangen wel omzettingstabellen op en we hebben verschillende nAVIgators liggen. Alleszins voorlopig houden we het zo.

Samenleesboeken en groeiboeken staan bij de kleur passend bij het laagste AVI niveau. Bijvoorbeeld, een groeiboek 2 tot 6 staat bij groen. Misschien is het een goed idee om samenleesboeken een beetje apart te zetten :-)

vriendelijke groet,

Ben (educatief medewerker) bib Brecht

Wij vinden de AVIniveaus een ietwat voorbijgestreefd systeem, zeker voor de kinderen die het eerste leerjaar voorbij zijn. Verschillende mooie leesboekjes hebben geen duidelijk AVIniveau en worden door het zoeken op leesniveau over het hoofd gezien, wat jammer is. Ook kan het stigmatiserend werken (kinderen indelen volgens nummer). Bovendien leren de kinderen niet in de eerste plaats zelf zoeken naar een boek dat ze graag zullen lezen. Wij raden de vijfvingertest aan: de kinderen lezen de eerste bladzijde en tellen de woorden die ze moeilijk vinden. Als ze er vijf of minder tellen zit het niveau goed. En intussen hebben ze ook al een idee of ze het boek leuk zullen vinden. De realiteit leert ons echter dat vele leerkrachten nogal vasthangen aan AVI omdat dat gemakkelijk is. De boekjes met AVI 1 tot 4 staan bij ons daarom nog geordend volgens niveau. We gebruiken nog de oude AVI en hebben een 'omrekentabel' erbij hangen om om te zetten naar de nieuwe AVI (hetgeen volgens mij te ingewikkeld oogt). De boeken vanaf AVI 5 staan tussen de 'gewone' leesboeken (het staat het wel achteraan in de boeken geschreven indien ze een niveau hebben). Intussen maken we bij de leerkrachten en bij rondleidingen zoveel mogelijk reclame voor de vijfvingertest, hetgeen wij een goed alternatief vinden.

De samenleesboeken staan tussen de andere maar duiden we aan met een aparte sticker.

Sofie, Jeugdafdeling Bib Mechelen

RSS

© 2019   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden