|
|
|
Musiceren is topsport Prestatiepsychologie voor muzikanten op en naast het podium Bert De Cuyper, Griet Baert, Linde Verjans
Anno 2021 vind je nog maar weinig topsporters die zich niet laten omringen door een team van experten zoals coaches, (para)medici, voedingsdeskundigen en sportpsychologen. In de muziekwereld echter blijft dit in grote mate een rariteit, ook al vertonen beroepsmuzikanten zeer sterke gelijkenissen met professionele sporters. Ook zij staan in een stressgevoelig beroep dat naast talent vooral hard werken en discipline vraagt. Mentaal sterk zijn – in denken, voelen en doen – is voor beroepsmuzikanten even belangrijk als voor topsporters.
Met Musiceren is topsport reikt Bert De Cuyper essentiële denkkaders aan uit de (sport)psychologie die muzikanten op alle niveaus kunnen helpen om hun zelfkennis te vergroten en hun zelfsturing te versterken. Deze handvatten bestrijken het hele alfabet, van a tot z, van angst tot zelfvertrouwen. Podiumvrees, mentale veerkracht, perfectionisme, overtraining, het ontwikkelen en bewaken van de stress-herstelbalans, ... het komt allemaal aan bod. Rijk gestoffeerd met levendige details uit biografieën van topmusici en persoonlijke getuigenissen van jonge en ervaren beroepsmuzikanten over de diverse genres heen (klassiek, jazz, musical, pop) is dit boek een must voor eenieder die zich muzikaal op of naast het podium begeeft en die beter wil leren omgaan met het prestatieaspect in het (beroeps)leven. Download een proefhoofdstuk >
Paperback, € 25,00, ISBN 9789462702660, 17 x 23 cm, 260 p.
BESTEL > __________
|
|
‘Musici bedrijven topsport (…) Ook wij moeten altijd goed presteren. De meeste sporters hebben fysiotherapeuten, mental coaches, noem maar op. Dat hebben wij niet. Veel musici gaan maar door, met blessures en ook psychische problemen als gevolg.’ Hans Alting, trompet
__________
|
|
‘Natuurlijk heb je, als je de lat altijd hoog legt, angst dat je die niet kunt bereiken. De switch in je hoofd van “dit kan ik” naar “ai, haal ik die hoogste lat wel?” is heel snel gemaakt.’ Adriaan Feyaerts, percussie
|
|
‘Ik heb altijd een gezonde koppigheid gehad. Ik geef niet op. Als het vandaag niet lukt, is er morgen weer een dag, een nieuwe kans. Ik weet heel goed wat ik wil en nog beter wat ik niet wil.’ Adrian Castro Capuz, trombone
|
|
‘Volgens mij is het heel belangrijk om te weten wat je wel en wat je niet kan. Ik kan heel veel dingen niet; dat is dan maar zo. Ik kan ook heel veel dingen wel. Dingen die mij tot mij maken als muzikant. Dat zelfvertrouwen moet je hebben.’ Eva De Roovere, singer-songwriter
__________
Interviews met
Avonds, Roel – bastrombone – Antwerp Symphony Orchestra Baeté, Thomas – viola da gamba – artistiek leider ClubMediéval, Transports Publics Bevers, Elise – klarinet – Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen Boutsen, Niels – singer-songwriter – Stoomboot Buga, Natalia – altviool – Antwerp Symphony Orchestra (tutti) Buyle, Elke – musical – zangeres /actrice Caeyers, Jan – dirigent – Le Concert Olympique – Beethoven-biograaf en -expert Castro Capuz, Adrian – trombone – Antwerp Symphony Orchestra (2de solist) De Roovere, Eva – singer-songwriter Devooght, Floris – bas-bariton – acteur Dieltiens, Amaryllis – sopraan – Capriola di Gioia Feyaerts, Adriaan – slagwerk – Rotterdams Philharmonisch Orkest Flecijn, Joke – cello – Canea Quartet – freelance muzikant Hendrikx, Roeland – klarinet – Roeland Hendrikx Ensemble – LUCA School of Arts Ignatieva, Tamara – viool – eerste solist Orkest van de Vlaamse Opera Joubert, Camille – viool – Nederlands Philharmonisch Orkest (assistent concertmeester) Kestens, Tom –songwriter – multi-instrumentalist Kobald, Tiara – viool – freelance muzikant Kobayashi, Arisa – viool – Antwerp Symphony Orchestra (1ste viool tutti) Kolacny, Stijn – piano – leiding vrouwenkoor ‘Scala & Kolacny Brothers’ Lenaerts, Anneleen – harp – Wiener Philharmoniker (solist) Naessens, Bart – orgel, klavecimbel, directie – Capriola di Gioia – Hoofd Oude Muziek Koninklijk Conservatorium Brussel – Directeur Stedelijk Conservatorium Brugge Pallemaerts, Dré – drums – componist – LUCA School of Arts (jazz) Quiles Cascant, Daniel – trombone – Antwerp Symphony Orchestra (1ste solist) Ruiz Llopart, Laia – cello – freelance Antwerp Symphony Orchestra – Opera Ballet Vlaanderen Sittig, Sander – piano – Codarts Rotterdam (kamermuziek en pianobegeleiding) Smits, Raphaella – gitaar – LUCA School of Arts (kamermuziek en gitaar, 1986-2022) Spanhove, Bart – blokfluit – Flanders Recorder Quartet – LUCA School of Arts Stark, Peter – dirigent – Rehearsal Director EUYO – Professor Conducting, Royal College of Music, London Van Beveren, Alexandra – viool – Rotterdams Philharmonisch Orkest (1ste viool tutti) Vandelanotte, Ciska – viool – Firgun Ensemble, Another String Quartet – freelance van Geelen, Thomas – cello – North Sea String Quartet Van Hauthem, Jasmien – altviool – freelance muzikant van Schoonhoven, Emma – (alt)viool – Holland Baroque, Cottage Ensemble – freelance Vantroyen, Frank – bastuba – Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen – Wegpiraat van Wees, Iedje – cello – Academie WDR Orchester Köln – freelance muzikant Verhaert, Steven – trompet – Antwerp Symphony Orchestra (2de solist) – Koninklijk Conservatorium Antwerpen Verreyen, Lode – fysiotherapie – Antwerp Symphony Orchestra en Opera Ballet Vlaanderen Verheyden, Dina – beiaard/zang – Beiaardschool Mechelen en Institut Supérieur de la Musique et la Pédagogie Namur Vertommen, Nele – hobo – Musica Gloria barokensemble Vloemans, Sam – trompet – Cargo Mas – KASK/conservatorium Gent Vossen, Wouter – viool – Residentie Orkest Den Haag (concertmeester) – Storioni Trio Vranckx, Pieterjan – pauken – de!Kunsthumaniora – Antwerp Symphony Orchestra Willekens, Saïda – viool – leerkracht viool Academie Borgerhout
__________
|
|
Inhoud
Woord vooraf
Interviews
ANGST Plankenkoorts – Podiumvrees
BLESSURES Impact – Blessuremanagement
COMMUNICATIE Woorden – Lichaamstaal – Ruis
DENKEN (Ir)rationele denkpatronen – Gedachtetraining – Mindfulness
EMOTIES Startknoppen en gevolgen – Emotiemanagement
FAMILIE Ouder-kindrelatie – Verwachtingen, steun en druk
GEHEUGEN Inprenten – Opslaan – Oproepen
HERSTEL Stress-recoverybalans
INDIVIDU Stereotypering
JONG BEGINNEN Early specialisation – Early diversification
KARAKTER Wilskracht – Discipline – Doorzettingsvermogen
LERAARS Leerprocessen – Inspireren
MOTIVATIE Drijfveren – Psychologische basisbehoeften
NEDERLAGEN Veerkracht – Mindset – Stressinenting
OMGEVING Collega’s – Publiek – Critici
PASSIE Harmonieuze passie – Obsessieve passie
QUARANTAINE Isolement – Herbronning – Waarden
ROUTINES Rituelen – Bijgeloof
SAMENSPEL Groepsidentiteit – Sociaal lanterfanten – Billijkheid
TRAINING Mentale vaardigheden – Zelfspraak – Verbeelding
UITDAGINGEN Resultaatdoelen – Prestatiedoelen – Procesdoelen
VERKLARINGEN Oorzakelijke toeschrijvingen – Attributietraining
WEDSTRIJDEN Motieven – Competitiviteit
XX EN XY Seksestereotypen – Schoonheidsideaal
YOGA Ademhalingsoefeningen – Lichamelijke ontspanningstechnieken
ZELFKENNIS Zelfvertrouwen
Noten Literatuur Woorden van dank Personenregister
__________
|
|
|