Mediawijs.be lanceert een projectoproep om een publiek-private samenwerking rond mediawijsheid te stimuleren en om innovatie op het niveau van strategie, inhoud, tools en aanpak voor het mediawijsheidsveld mogelijk te maken. Via de projectoproep wil Mediawijs.be de brede media-industrie aanzetten om samen met het mediawijsheidsveld initiatieven voor kansengroepen uit te bouwen. Projectvoorstellen die zich specifiek richten naar mensen met een functiebeperking, minderheden, werklozen, laaggeschoolden, senioren of mensen in armoede wil het kenniscentrum ondersteunen.

De impact van media, zowel oude als nieuwe, wordt steeds groter. Tv, radio, computers, tablets en internet zijn nadrukkelijk aanwezig in het dagelijks leven. De technologische vooruitgang maakt ons leven gemakkelijker. Maar het is niet voor iedereen even vanzelfsprekend om mee te gaan in het digitale verhaal. Door de alomtegenwoordigheid en de complexiteit van media is het noodzakelijk dat alle burgers ‘wijs‘ omgaan met de media in al hun facetten: media- inhouden, processen, productie en effecten. Door het toenemend gebruik van (digitale) media wordt mediawijsheid steeds meer een basisvoorwaarde om volwaardig aan de samenleving te kunnen deelnemen.

Innovatie binnen het mediawijsheidsveld

Met de projectsubsidie wil Mediawijs.be de brede media-industrie aanzetten om in samenwerking met partners uit het mediawijsheidsveld inspirerende mediawijsheidsinitiatieven uit te bouwen. Samen kunnen ze immers, elk vanuit hun expertise, bruggen slaan en sterke projecten opzetten om mediawijsheid te bevorderen. Daarbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan projecten die eindgebruikers helpen om kritisch en bewust om te gaan met media, hun kansen en mogelijkheden via media aan te scherpen, een veilig mediagebruik te ondersteunen, inzicht in de werking van media te bewerkstelligen of meer transparante systemen mogelijk te maken. Elk project vertrekt vanuit een nood die de media-industrie of het middenveld detecteert bij specifieke doelgroepen en is gerelateerd aan het bevorderen van mediawijsheid. De doelgroep mensen met een functiebeperking wordt voor deze projectoproep als prioritair gezien.  

Wie kan indienen?

Projecten ontstaan vanuit een synergie tussen partners uit de publieke en private sector m.n. de media-industrie, het middenveld, een opleidingssector, een (lokale) overheid. Het consortium moet samengesteld zijn uit minstens 2 van deze actoren, waarvan 1 partner uit het middenveld en 1 partner uit de industrie.

Om in aanmerking te komen moet het project een maatschappelijk belang nastreven en aansluiten bij de noden en behoeften van de vooropgestelde kansengroepen.

Voldoet uw projectidee aan deze criteria? Bekijk het oproepdocument met de gedetailleerde voorwaarden en cond.... Zowel kleine als grote projecten komen in aanmerking.

Meer info?

Mediawijs.be organiseert in functie van deze projectoproep twee inspiratierondes. Op 2 oktober 2013 vindt de Mediawijs Community plaats waarop u mogelijke partners kan ontmoeten en op 25 oktober 2013 de Mediawijs Inspiratierally die gericht zal zijn op het uitwerken van sterke projectvoorstellen. De inspiratierondes vinden plaats bij iMinds-SMIT, in Brussel.

Weergaven: 22

Opmerking

Je moet lid zijn van Kenniskantoor om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van Kenniskantoor

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden