In de reeks 'happenings' van het
Bibliotheek 2.0 Ning, organiseerde
Jeroen De Boer van de bibliotheek van Leeuwarden een mini-symposium over streaming muziek:
Happe-ning #5. Een aantal studenten van de
Noordelijke Hogeschool die wel vaker samenwerken met de bib, zorgden voor de feilloze techniek en
live streaming. Dat zorgde er onder meer voor dat de twitterstream
#hap5 dé trending topic was in Nederland en dat we meer dan 100 internetkijkers hadden in België en Nederland.
Naast de bibliotheekverhalen over Bib.fm (zie
eerdere blogpost) en MuziekwebLuister (streaming luisteren naar de volledige collectie van CDR binnen de muren van de bibliotheek), werd een verfrissende en aanvullende kijk gegeven vanuit de commerciële sector door Niels Aalberts en Gilles de Smit.
Die eerste blogt furieus op
Eerste hulp bij plaatopnamen (EHPO) en gaat geen twitterdicussie uit de weg met de platenbonzen. Zijn centraal idee: de muziekindustrie biedt ons een ongesneden bruin brood voor een vaste prijs. Ze zouden het verschil moeten maken door alle muziek, overal, in gelijk welk formaat, direct en mobiel beluisterbaar in hoge kwaliteit, op een veilige manier aan te bieden en te delen met je vrienden. Ook maanzaadjes, sesamzaadjes en krentenbollen in de bakkerij zeg maar ... of een premium service creëren waarvoor mensen bereid zijn te betalen.
Niels maakte ons ook attent op recente uitspraken van Europees commissaris
Neelie Kroes die het auteursrecht opnieuw wil brengen naar waar het oorspronkelijk voor bedoeld is, een relatie tussen maker en 'genieter'. Haar cassante speech met een uitgesproken verwijzing naar bibliotheken en
Europeana vind je
hier.
Gilles de Smit heeft een gat in de markt gevonden. Gedreven door de uitspraak van internetgoeroe
Clay Shirky "curatorship comes up, when search stops working", richtte hij met Vincent Reinders
22tracks op, een website op die 22 tracks van de allernieuwste muziek in 22 genres streamt. Met 22.000 luisteraars per dag en dit jaar al 24 miljoen streams gaat het best hard. Ook zijn boodschap: ga aan de slag. Pas bij een massa gebruikers, gingen de oprichters van 22tracks echt naar de rechthebbenden. Eerder hadden die geen oren naar het project.
22tracks overtuigde me niet helemaal met zijn op advertenties gebaseerde business model, maar heeft succesvol de stap naar iPhone gezet (app enkel met Nederlandse iTunes account verkrijgbaar) en heeft boeiende ideeën over het verder 'lokaliseren' van de muziek - een 22tracks voor elk land, zeg maar. 22tracks biedt exact een etalage zoals de bibliotheken ze zouden kunnen maken.
In de paneldiscussie achteraf stond de vraag centraal over de Nederlandse bibliotheken richting
Spotify (populaire streaming dienst, nog niet beschikbaar in België) moeten kijken. Die discussie was al ingezet door
Jeroen De Boer op de Bibliotheek 2.0 Ning. Volgens mij kan Spotify op dit moment geen duurzaam, kwalitatief en onafhankelijk platform bieden. Een Spotify korting via de Nederlandse bibliotheekpas? Lijkt me iets te makkelijk, wat is dan de meerwaarde van de bib behalve plat opportunisme? Je vindt nog meer stof tot discussie terug in
mijn #hap5 presentatie.
Andere blogberichten over #hap5:
Jeroen De Boer,
Trijntje en
Jan Klerk.
Je moet lid zijn van Kenniskantoor om reacties te kunnen toevoegen!
Word lid van Kenniskantoor