Onlangs is bij ons de discussie geopend over de privileges die het personeel heeft versus de mogelijkheden van de 'gewone' klanten. Momenteel ziet dat er zo uit:

- Zowel klanten als personeel betalen nergens leengeld voor

- De uitleentermijn is voor iedereen gelijk

- Klanten betalen € 5 lidgeld voor een jaar, personeel geen lidgeld

- Klanten betalen € 0,50 voor een reservering,voor personeel is dit gratis

- Bij het personeel worden geen boetes aangerekend.

 

Bij ons wordt het idee geopperd om het personeelsstatuut af te schaffen, alleen het lidgeld zou nog worden kwijtgescholden. Het voornaamste argument is dat de huidige privileges van het personeel ervoor zorgen dat nieuwe materialen vaak niet beschikbaar zijn voor gewone klanten, omdat personeelsleden ze meer reserveren.

Wat is bij andere bibliotheken de regeling? Zijn er bibliotheken waarbij het personeel volledig gelijkgesteld is aan andere klanten? En wat zijn argumenten voor gelijkschakeling of een apart statuut?

Graag jullie input!

Groetjes,

Hanne Van den Brande

Bib Heist-op-den-Berg

Weergaven: 591

Berichten in deze discussie

Hallo,

Bij ons betaalt het personeel ook geen lidgeld, voor klanten (26-59) is dit € 5,00.

Klanten betalen bij reservering € 1,00, voor personeel is dit gratis, en worden tevens geen boetes aangerekend bij personeel.

De uitleentermijn is voor personeel 6 weken t.o.v. 3 weken bij klanten.

We ervaren geen negatieve gevolgen aan deze regeling. Er wordt geen misbruik gemaakt van reserveringen en materialen worden zo snel mogelijk weer beschikbaar gesteld voor klanten. 

In onze bib betaalt niemand lidgeld. Boetes en reservatiegeld worden niet aangerekend aan het personeel. De uitleentermijn voor personeelsleden is 6 weken, leners doen het op 3.

We ervaren geen problemen met die personeelsprivileges. Het is een vanzelfsprekendheid onder de personeelsleden om nieuwe boeken, en boeken waar een reservatie op zit, zo snel mogelijk weer in omloop te brengen. 

Het lijkt me veel interessanter de 'hoffelijkheidsregels' eens te overlopen met je personeel in een gesprek, dan direct met de grote wapens op die ochotocharme  'zware' privileges te gaan schieten...

Dag Hanne,

In Edegem hebben we als personeel sowieso een uitleentermijn van 6w (leners hebben 3w bij een basisabonnement en 6w bij een pluabonnement). We betalen geen lidgeld (leners: 5 of 10 euro naargelang het soort abonnement - ander gemeentepersoneel betaalt ook geen lidgeld), betalen niet voor onze reservaties (leners 0,50 euro) en krijgen geen boetes aangerekend. Ik denk ook dat het beter is om een paar afspraken te maken over nieuwe materialen of gereserveerde werken dan om ineens alle voordelen af te schaffen. In veel bedrijven of firma's heeft het personeel toch één of andere soort van voordelen? Groetjes, Veerle

Bij ons is het zo dat personeel inderdaad een apart statuut heeft met ongeveer dezelfde 'privileges' als bij jullie. Tot voor kort was de regel wel dat personeel geen materialen mochten meenemen die minder dan 2 maanden oud waren, teneinde de klanten eerst de mogelijkheid te geven om ze mee te nemen (wij zijn met behoorlijk veel personeel). Nu proberen we daar wat soepeler in te zijn. Wel doen we een beetje beroep op het 'gezond verstand' van de medewerkers, dus inderdaad geen superpopulaire nieuwe titels reserveren, nieuwe materialen niet te lang bijhouden of toch nog even wachten bij bepaalde toppers. De ene medewerker volgt dit al beter op dan de andere, maar over het algemeen werkt het wel.

Dergelijke 'ochotocharme zware' privileges zijn wel de reden waarom bibliotheekpersoneel vervreemd van zijn gebruikers.

Als je als bibliotheekpersoneel niet eens dezelfde regels moet volgen als je gebruikers, niet eens weet wat leengeld is, niet van die vervelende aanmaningsbrieven in slecht Nederlands krijgt, gefrustreerd kunt worden door je behandeld te voelen als een nummer, hoe kan je dan een degelijke service bieden aan je gebruikers, laat staan voeling met hen hebben?

Snel afschaffen dus!

Bedankt allemaal voor de reacties. De aangehaalde argumenten zijn zeker zinvol voor de discussie hier. Ze zijn trouwens nog altijd welkom!

In Kruibeke heeft het personeel dezelfde uitleentermijn als de lener. Waarom zou een personeelslid een dubbele uitleentermijn moeten krijgen? Je kan in de catalogus zien tot hoelang een boek is uitgeleend. Het veroorzaakt wrevel als er op het scherm verschijnt dat een nieuw boek al meteen voor zes weken is uitgeleend terwijl je als lener 'maar' drie weken mag lenen. Personeelsleden kunnen ook materialen verlengen net als een lener, een dubbele uitleentermijn is niet nodig (toch niet hier in Kruibeke).

Groetjes, Els 

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden