Zijn er bibliotheken die samenwerken met het plaatselijk Cultureel Centrum voor de organisatie van activiteiten? Zo ja, hoe verloopt deze samenwerking dan?

Meer specifiek heb ik vragen naar:

- ticketverkoop

- geïntegreerde cultuuragenda

- taakverdeling

- budgetverdeling

- personeelsbelasting

- promotie

Wij zijn nu het tweede jaar bezig met een geïntegreerde cultuuragenda en ervaren hier en daar een aantal knelpunten. Voornamelijk botsen we op een andere blik mbt de uitgaven.

De bibliotheek biedt van oudsheer een laagdrempelig (ook of vooral financieel) aanbod. In het CC wordt er gekeken of men globaal uit de kosten komt en past men de prijzen aan aan de uitkoopsommen.

Daarnaast vinden wij het niet vanzelfsprekend om bv. rond nationale acties (bibliotheekweek, jeugdboekenweek, voorleesweek) nu al een programma vast te leggen en promo-opmaak voor het volgend seizoen (vanaf september 2012) op te starten (wat dan klaar moet zijn in mei). Het probleem is ook dat de campagnebeelden en vaak ook het thema laat bekend zijn.

Hoe gaan jullie hier mee om?

Je mag me ook mailen: patrick.pede@puurs.be

Bedankt!

Patrick

OB Puurs

Weergaven: 397

Berichten in deze discussie

Er zijn heel wat Bibs en CC's die samenwerken in de organisatie van activiteiten. Je kan zeker onze inspiratiegids 'Publieksbereik.Expertise uit en in het veld' eens bekijken. LOCUS begeleidde een aantal bibliotheken en cultuurcentra die op een doordachte en vernieuwende manier samen hun publiekswerking onder de loep namen. Zij vertrokken vanuit de resultaten van hun gebruikersonderzoeken. Ik denk bvb. spontaan aan het project Artiest Geboekt of bvb. aan Beersel, waar Bib en CC samen feesten bij de start van de Bibliotheekweek en het culturele seizoen. In Leuven bvb. hebben bib en CC een gemeenschappelijke balie en zij organiseren heel wat evenementen samen. Kan ook interessant zijn om je oor te luisteren leggen....

Bedankt voor je reactie Herlinde. Ik kijk eens verder rond!

In Peer delen bib en CC (eigenlijk GC) één balie sedert 1 september 2010. Ook één activiteitenprogramma. Informatiebemiddeling, ticketing, zaalverhuur gebeurt aan één balie. Ik herken wel enkele van de vermelde problemen (timing opmaak programma), maar al bij al een vruchtbare samenwerking: ruimere openingstijden, expertise en budget bij het organiseren en promoten van activiteiten.

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden