Een soort digitale weergave van de hedendaagse consument is mens.0123 (1). Ik kwam het recent  tegen in de massa reclame die onze brievenbussen overspoelt in een column van het blad Energiek! van Electrabel (2). Als het nog niet bij het oude papier ligt kan ik het sterk aanbevelen, het is slechts 1 pagina lang en perfect te verwerken tijdens één bezoek aan .. jeweetwel.

De essentie voor de mens.0123  :

De 0 staat voor nul handleidingen, de 1 voor één toegangsknop, de 2 voor twee keuzemogelijkheden en de 3 voor de drie seconden waarbinnen een vraag dient beantwoord of een probleem opgelost.(2)

Een typisch voorbeeld is een opzoeking met Google, vandaar het succes ervan.

Voor  een deel beantwoord de geïnformatiseerd bibliotheek hier reeds aan :

De opac laat toe snel een boek te vinden, je weet onmiddelijk of het uitleenbaar is, en je kan aan de hand van de korte beschijving snel beslissen of je het wil of niet. Maar je moet nog wel naar de bib gaan, het boek in het rek gaan zoeken en langs de uitleenbalie passeren. Indien het boek niet beschikbaar is kan ik het reserveren en dan krijg ik bericht dat het klaar ligt en hoef ik enkel nog naar de bib te gaan en langs de uitleenbalie te passeren. Een mens.0123 zou eigenlijk alleen boeken moeten kiezen die niet aanwezig zijn.. maar dat heeft veel nadelen: reserveringskosten en wachten tot het boek beschikbaar komt..etc. Maar hoe zou de mens.0123 reageren indien hij/zij uitleenmateriaal zou kunnen laten klaarzetten voor ophaling aan de uitleenbalie ? Net zoals de moderne supermarkt een afhaaldienst /thuislevering organiseert ?

Is het gebrek aan tijd niet een belangrijke reden voor niet meer naar de bib komen ? Een klas uit de lagere school die vorige week de bib bezocht in Herentals kreeg van hun leerkracht welgeteld 5 minuten om een boek te kiezen !

Wellicht zijn er nog meer manieren om die mens.0123 ten dienste te zijn: nog verder verbeteren van opac en zoekmachines is er wellicht één van . Zelfuitleenbalies  gaan niet ver genoeg denk ik, tenzij het effect van kortere wachtrij omwille van meer balies dan personeel beschikbaar.

 

(1) De stand des tijds, Konings Herman, Lannoo, 2006, p. 53

(2) Energiek! lente 2011, Konings Herman, Electrabel, 2011, p.39

Weergaven: 99

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden