Beste,

Diverse bibliotheken zijn bezig met de voorbereiding van de bestekken voor levering boeken, strips, avm… voor 2017. Wat boeken betreft is vermoedelijk vanaf volgend jaar de gereglementeerde boekenprijs van toepassing, met het weerhouden van een maximum korting voor de eerste 6 maanden. Bedoeling was net dat er meer aandacht naar de dienstverlening zou gaan bij de beoordeling van de diverse prijsoffertes van de inschrijvende leveranciers. Vandaar dat men zo uitgebreid mogelijk de gevraagde dienstverlening dient te omschrijven in het bestek, zodat op basis daarvan de leverancier met de beste dienstverlening kan worden weerhouden.

 

Heeft iemand advies over wat er in het bestek best zou worden opgenomen om de leverancier met de beste dienstverlening te kunnen selecteren en weerhouden?

Is iemand bereid om het lastenboek hier te willen delen? Of heeft u weet van bibliotheken die dit al hebben uitgewerkt en bij wie we eventueel info kunnen opvragen?

Alvast met dank voor uw feedback. 

Mireille.

Weergaven: 643

Berichten in deze discussie

Dag Mireille,

De gereglementeerde boekenprijs zou mogelijk niet gelden voor openbare bibliotheken. Dat was nog in onderhandeling.

Kathleen

Ik dacht dat voor bibliotheken een maximale korting van 25% zal gelden. Maar van onze huidige leverancier krijgen we meer dan 30% korting en de meeste leveranciers bieden wel 25 of meer korting aan.

Ik moet dus ook een aanpassing van ons huidige bestek maken waarin nu aan de korting de meeste punten worden toegekend. Een uitbreiding van de dienstverlening en het meer toekennen van punten hieraan is m.a.w. nodig. Ik ben ook geïnteresseerd in voorbeelden van lastenboeken waarin dit is opgenomen.



Kathleen Dubois zei:

Dag Mireille,

De gereglementeerde boekenprijs zou mogelijk niet gelden voor openbare bibliotheken. Dat was nog in onderhandeling.

Kathleen

De Vlaamse regering keurde inderdaad een ontwerpdecreet goed over de gereglementeerde boekenprijs dat voor bibliotheken een maximale korting voorziet van 25%. Zolang dat decreet niet gestemd is door het parlement, is er uiteraard niets definitief. 

Enkele jaren geleden voerde prof. Colpaert een onderzoek uit naar het aankoopbeleid van bibliotheken. Op basis van een analyse van bestekken van bibliotheken kwam hij tot dit lijstje van kwalitatieve criteria die bibliotheken gebruiken:

  • De bibliotheek heeft een vaste contactpersoon bij de boekhandel.
  • De boekhandel verschaft frequente informatie over nieuwe uitgaven.
  • De boekhandel biedt een elektronisch opvolgsysteem aan voor de bestellingen, de leveringen, de niet beschikbaarheid van bestelde boeken, …
  • De boekhandel levert spoedbestellingen binnen de week.
  • De boekhandel spreekt af met bibliotheek welke soort boeken automatisch geleverd worden (al dan niet via zichtzendingen).
  • De boekhandel respecteert een leveringstermijn van drie à vier weken.
  • De boekhandel levert fysieke zichtzendingen.
  • De boekhandel levert virtuele zichtzendingen (uit elektronische aanbiedingsfolders, uit bibbank, ...).
  • De boekhandel levert boeken kastklaar aan.
  • De boekhandel voldoet aan de specifieke facturatie-eisen van de bibliotheek.
  • De boekhandel garandeert de volledigheid van de levering (een levering moet minstens 80% van de bestelde boeken bevatten).

Zelf heb ik geen voorbeelden van de manier waarop deze criteria verwerkt zijn in bestekken, maar hopelijk biedt het wat inspiratie. Ik ben ook altijd geïnteresseerd in eventuele aanvullingen bij dit lijstje ...

bruno

Dag Mireille,

Als het doorgaat is de gereglementeerde boekenprijs voor de eerste zes maanden van toepassing. M.a.w. de maximumkorting (na zes maanden) die een boekhandel kan geven, zal een interessant criterium blijven  bij de prijsofferte.

Groetjes uit Kruibeke,

Els

Hallo,

wij zijn momenteel ook bezig met aanbesteding. Ik volg de punten die hierboven reeds aangehaald zijn: de service gaat het verschil moeten maken en ik ga ook voorstellen deze zwaarder te laten doorwegen dan in het verleden het geval was.

Zijn er al bibliotheken die een uitgewerkte versie van het service gedeelte hebben? Momenteel is het hier in Halen vrij summier beschreven maar ik wil dit eenduidiger en uitgebreider maken voor de huidige aanbesteding.

En zoals mijn naamgenote uit Kruibeke vermeldde: wij zullen inderdaad ook de prijs van boeken ouder dan 6 maanden laten meewegen.

groetjes uit Halen,

Els

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden