Hallo,

onze scholen zijn minder te vinden voor het systeem van de klaskaarten in Wise.

Tot nu toe werkten we met een klaskaart voor leerkrachten + individuele leerlingenkaarten die gekoppeld waren aan de klaskaart. Iedere 4-5 weken komen de klassen op bezoek en lenen ze enkele materialen uit op hun leerlingenkaartje. De verantwoordelijkheid van het materiaal lag bij de ouders, al gebeurde de communicatie bij verloren materialen en dergelijk wel via de school. De meeste kindjes namen de boekjes ook mee naar huis om voldoende tijd te hebben om er in te lezen.

Leerlingen- en klaskaarten hebben aparte leenparameters, geen boetes of administratieve kosten

Gezien de beperking in Wise dat iedere persoon slechts 1x in het systeem mag zitten, zijn aparte/extra leerlingenkaartjes zoals we die die tot hier toe kenden, niet meer mogelijk.

De scholen zouden graag nog de boekjes meegeven naar huis met de kinderen, maar zien het niet zitten om hun leerkrachten op te zadelen met extra administratie van wie/wat meeneemt.

Ervaring/advies/alternatieven/ideeën/feedback... om hier mee om te gaan zijn meer dan welkom.

Hoe pakken jullie het aan? hebben jullie aanpak van klasbezoeken veranderd bij omschakeling naar Wise? Of werken jullie gewoon met het systeem van de klaskaarten zoals aangeraden door CultuurConnect?

gr,

Wim

Weergaven: 257

Berichten in deze discussie

Dag Wim

Wij omzeilen het probleem van dubbele personen door de leerlingenpassen zo in te voeren dat hun geboortedatum altijd 1 juli van hun geboortejaar is.

In de zoeknaam zetten we de naam van de school + klas om ze makkelijk terug te vinden. De lenerscategorie is dan leerling.

We voeren het e-mailadres van de leerkracht in zodat zij zelf kunnen opvolgen en de boeken verlengen.

Wij doen dit momenteel enkel voor klassen van het 6de leerjaar. We promoten het gebruik van een gewone klaspas maar sommige 6des leren dan eens zelf online reserveren enzo...

groetjes

Sarah, Bib Beernem

Dag Sarah,

hartelijk dank voor je feedback!

Beste collega's

Vanaf volgend schooljaar gaan we in Dilsen-Stokkem werken met klaskaarten i.p.v. individuele lenerskaarten.

Door dit te doen, verleggen we echter wel de verantwoordelijkheid naar de leerkrachten. Ze zullen immers zelf moeten bijhouden wie welke exemplaren heeft uitgeleend. Dus ook als er materialen niet ingeleverd zijn, zal het dus de leerkracht zijn die gaat moeten achterhalen wie dat materiaal in zijn bezit had.


In eerste instantie hadden we gehoopt dat we dit deels zouden kunnen opvangen door de leerlingen in klasvolgorde uit te laten lenen. Hierdoor komen de uitgeleende materialen in de juiste volgorde op het kassaticket. Na enkele testen bleek al snel dat de materialen alfabetisch op het kassaticket verschijnen en niet in volgorde van uitlening.

We hebben dit ook voorgelegd aan Cultuurconnect en aan de leverancier van onze zelfscanbalies. Hun antwoord was dat het op dit moment inderdaad niet mogelijk is om de volgorde van inscannen over te nemen op het kassaticket. Al heeft Cultuurconnect deze vraag ondertussen al meerdere keren gekregen. Een werkgroep gaat hiermee aan de slag en ze hopen dit in het voorjaar van 2022 uit te kunnen rollen.

Nu is mijn vraag hoe jullie dit aanpakken in de bib? Ervaren jullie veel problemen door alleen maar met klaskaarten te werken? Wie doet bij jullie de registratie van de uitgeleende materialen? Zeker als materialen verloren gaan of beschadigd geraken, kunnen we dit niet verhalen op de leerkracht of de school.

Met vriendelijke groeten,
Wouter Verlinden
Bibliotheek Dilsen-Stokkem

RSS

© 2021   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden