Beste collega's

In West-Vlaanderen stappen we in april over naar Wise. Nu meldde Cultuurconnect dat barcodes geen 2 keer gebruikt kunnen worden in Wise. Bij IBL gebruiken wij nu steeds de barcode van het materiaal als het in onze bibliotheek aankomt, maar daar moeten we dus van af stappen.

Nu is mijn vraag aan de Limburgse en Oost-Vlaamse bibliotheken die ondertussen met Wise werken hoe zij dit aanpakken. Zoals iedereen willen we de handelingen aan de balie tot een minimum beperken en een vlotte aanpak voor medewerker en klant uitdenken. Aangezien jullie nu al even met Wise werken vroeg ik me af of er bibliotheken zijn die een vlotte manier uitgedacht hebben en dit willen delen met ons.

Hartelijk bedankt!

Ruth Lambert

Assistent-dienstleider

Openbare Bibliotheek Tielt

Weergaven: 275

Berichten in deze discussie

Wij hebben in Wise een nieuw 'boek' ingebracht. 
Hier hangen verschillende barcodes aan. Deze barcodes plakken op een plastiek mapje (elke mapje heeft één barcode), deze zitten dan allemaal in onze IBL map. 
Als een boek als IBL wordt uitgeleend, scannen wij dat mapje, steken het IBL-papier in het mapje. 
Leners weten ook dat ze dit boek ook terug aan de balie moeten afgeven. Dan scan je gewoon het mapje bij het innemen.

Hopelijk is het duidelijk?!? 

Bijlagen:

Zie afbeelding

Bijlagen:

Er zijn twee opties

  1. je maakt een automatische barcode aan in Wise, die wordt geprint op een blad dat bij het IBL-boek blijft.
  2. je maakt een aantal bladwijzers aan met je eigen barcodes op. Die hergebruik je telkens voor al je IBL-leveringen. Je koppelt de barcode-bladwijzer eenmalig aan de titel. Hiermee leen je uit en neem je het item in. Na inname wordt de barcode automatisch ontkoppeld van de tijdelijke titelbeschrijving en kan je die meteen gebruiken voor de volgende IBL-levering.

In bib Hamme kozen we voor de tweede optie. In bijlage onze dummie-bladwijzers. We hebben uiteindelijk gekozen voor 2 formaten omdat het gewone bladwijzerformaat niet zo handig bleek in cd-doosjes.

Ter info: indien de klant het blad met de automatische barcode of in ons geval de dummiebarcode op de bladwijzer niet bij heeft/verloren heeft = geen probleem > lijstje met werken thuis openen (F9) + rechts klikken op de IBL-titel en optie 'innemen' kiezen. 

Dag Ruth

In Wetteren laten we Wise zelf een barcode genereren waaraan we dan de titel van het boek en de naam van de aanvrager toevoegen. Die barcode komt dan mooi uit het ticketprintertje en wordt in het boek gestopt. Ze moet enkel nog ingescand worden om het boek voor de lener klaar te zetten. 

Als het boek terug binnengebracht wordt, schrijft wise het automatisch af. 

Werkt wel vlot, vind ik. 

Groetjes

Mieke Note

Beste Ruth

Wij zijn inmiddels al overgeschakeld naar Wise.

De (ver)werking van IBL materialen gebeurt in Wise gans anders.

Zo wordt er een tijdelijke aanvraag/beschrijving aangemaakt waarin dan automatisch een voorlopige nieuwe barcode wordt opgemaakt. En bij inlevering door de lener wordt deze beschrijving dan ook meteen afgeschreven
Deze werkwijze wordt beschreven in de handleiding van het online leerplatform van cultuurconnect.
Waarschijnlijk gaat u deze de komende weken ontvangen, om alvast te oefenen in een testomgeving.

U vindt deze werkwijze terug na deze online basislessen, daar moet u eerst nog door., en in het latere hoofdstuk courses/klanten-word-wiser, daar staat dan de handleiding ibl-met- impala

mvg

Lut. Muysers

bib Beveren

Toevoeging:

de nieuwe aangemaakte en dus voorlopige barcode wordt meteen bij aanmaak op een bon/ticket uitgeprint, waarop de titel van het IBL werk staat. Dit ticket steken we dan bij het IBL boek, zodat het gewoon kan uitgeleend/ingenomen worden.

De reservatie voor de lener/aanvrager gebeurt dan ook al meteen bij opmaak van deze tijdelijke IBL beschrijving.

Gaat vlot.

Ik volg even mee Ruth :)

De vraag is alleen, hoe gaat dit in zijn werk voor de omschakeling? Want er zijn toch IBL's in de omloop?

Groetjes Lisa

Bib Meulebeke

Dag Lisa

De IBL's die nog in omloop waren werden bij ons zoals voorheen afgehandeld. 
Van zodra een pasje van een andere bibliotheek leeg was werd het door ons afgevoerd. 

In Wise worden immers vaste IBL-accounts gebruikt (die zitten er al in), waarop je kan inschrijven.
Ze hebben deze vorm: Bib gemeente IBL. 

Handig.

Groetjes
Mieke

Bedankt voor het antwoord Mieke.

Het is voor ons soms nogal onduidelijk omdat wij totaal niet weten hoe het systeem werkt. Ze hadden ons aangeraden op de huiswerkbespreking om reeds met de dummies te starten, daarom de verwarring.

Groetjes Lisa

Het loopt wel los. :)

Sommige bibliotheken gebruikten vóór de omschakeling de barcodes van de andere bibliotheken om IBL-materialen in de eigen bib uit te lenen. Dat kan je niet meer in Wise. Dan schakel je inderdaad beter even over op dummies. 

Mieke

Lisa Kesteloot zei:

Bedankt voor het antwoord Mieke.

Het is voor ons soms nogal onduidelijk omdat wij totaal niet weten hoe het systeem werkt. Ze hadden ons aangeraden op de huiswerkbespreking om reeds met de dummies te starten, daarom de verwarring.

Groetjes Lisa

In Aalst werken wij met een combinatie van beide systemen.

- IBL aanvragen voor leners: via de automatische barcode uit WISE. Vlot systeem.

- IBL aanvragen voor een leesclub: via bladwijzers met een barcode waar de materialen worden aan gekoppeld. Voor de leesclub kozen we voor deze methode omdat de aanvraag moeilijk te koppelen is aan één lener.

Hartelijk bedankt iedereen voor jullie antwoorden! Ik heb er nu al wat meer zicht op en ga overschakelen naar dummies voor de tijd die ons nog rest.

Groetjes

Ruth

RSS

© 2020   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden