Kleine rondvraag bij mijn bibcollega's.
We willen werk maken van publieksbevraging over hun deelname aan onze activiteiten. Denken hiervoor vb. aan evaluatiekaarten, uit te delen na elke activiteit.
Maar hoe krijg je in minimale tijdsduur maximale feedback van je publiek?
(Hoe) Doen jullie dat? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Digitaal of met kaarten/flyers? Wat mogen we zeker niet vergeten vragen? Hoe reageert het publiek op deze actie? Meteen in te vullen of achterlaten in een postbus in de bibliotheek?
Alvast bedankt voor jullie reacties of voorbeelden!
Patricia Huyghe (Bibliotheek Gent)
Tags:
Dag Patricia,
Wij spelen zelf ook met dit idee, maar hebben er dus nog geen ervaring mee.
Volgens mij werkt dit het best:
- zo weinig mogelijk open vragen, liefst alles gewoon aan te vinken.
- eventueel een kleine prijs te verloten onder de invullers, als lokkertje
- onmiddellijk in te vullen, onmiddellijk af te geven. Anders blijft dat briefje toch in de handtas zitten.
- papieren flyer, weinig mensen gaan de moeite doen om achteraf op internet te gaan om te evalueren.
Behalve als de inschrijvingen voor de activiteit via e-mail zijn gegaan, dan kun je ook een mailtje sturen met verwijzing naar een webformulier/korte online enquete. Al negeer je volgens mij gemakkelijker een digitale vraag dan een persoonlijke vraag.
- voldoende balpennen voorzien :)
Heleen Schamp
Bibliotheek Aalst
Beste,
Ik vindde ideeën van Heleen wel ok: kort op de bal en niet overdrijven met de vragen. hetenige wat me "stoort" is het verdienen van een prijsje: dit kan toch wel eens gratuit?
Carine Van Kaprijke
Dag Patricia,
wij gebruiken een doos met kaartjes ter evaluatie van elke activiteit.
We vragen aan de deelnemers om het kaartje van hun keuze in een 'brievenbus' te deponeren:
Rood kaartje: ze vonden het niet goed - in dat geval appreciëren we als ze de reden er bij schrijven
Oranje kaartje: ze vonden het goed, maar hebben wel een paar bemerkingen. Ook hier vragen we of ze dat dan op dit briefje neerschrijven
Groen kaartje: goed zonder meer, of zeer goed. Sommige mensen schrijven hier toch nog op waarom ze het goed vonden of wat ze er precies goed aan vonden.
De meeste mensen steken echter het kaartje in de doos zonder er iets op te schrijven.
Wat ook helpt: iemand die aan de uitgang staat om mensen persoonlijk aan te spreken over deze evaluatie. Zo ontvang je het meest feedback.
Groeten,
Patrick (OB Puurs)
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door