Met ons samenwerkingsverband de Leesdijk zouden wij graag de kinderen van het zesde leerjaar uit ons werkingsgebied bevragen. We willen graag een enquête opstellen om te weten te komen wat die kinderen van de bib vinden, wat er moet veranderen, welke boeken zeker moeten aanwezig zijn in de bib, enz. Heeft iemand ervaring hiermee? Welke vragen kan je zoal stellen, hoeveel vragen ...?
Tags:
Enkele tips:
- Best niet meer dan 10 à 12 vragen, waarvan 1 à 2 open vragen (bv. naar associaties peilen met een woordenwolk of 'ik droom van een bib die...').
- Vage antwoordcategorieën vermijden (vaak, soms, regelmatig). => leidt tot informatieverlies.
- Antwoorden voorzien die elkaar uitsluiten en volledig zijn (als ze onvolledig zijn, voorzie dan een antwoord: 'andere')
- De antwoordmogelijkheden in een logische volgorde plaatsen (bv. van weinig naar veel, of van eens naar oneens).
- 'Weet niet' of 'Geen mening' zo veel mogelijk vermijden. => leidt tot informatieverlies.
- Bevraagden zijn geneigd om de middelste antwoordmogelijkheid te kiezen. Vermijd die mogelijkheid dus best door te kiezen voor een even aantal antwoordmogelijkheden (4 of 6).
Het gebruikersonderzoek bibliotheken (2004) (http://www.locusnet.be/portaal/Locus/Publiekswerking/Gebruikersonde...; onder: De bib, een huis vol meningen) kan inspiratie bieden bij het kiezen en formuleren van enquëtevragen.
Via Thesistools.nl kan je op zeer eenvoudige wijze digitaal een enquête opstellen, die online kan ingevuld worden (ideaal als je de bevraging in scholen wil doen). Voordeel is dat je er dan weinig werk aan hebt en nadien de resultaten kan exporteren naar Excel. Je hebt die dan kant en klaar in een tabel voor je en kan ze dus ook makkelijker interpreteren.
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door