Hallo collega's,

In mei plaatste ik een oproep om onze vragenlijst over RFID-leveranciers in te vullen. Tussen 5 mei en 14 juni 2020 konden we de gegevens verzamelen van 71 bibliotheken. 

Bedankt iedereen en zoals beloofd - weliswaar veel later dan gepland - hieronder de uitslag... 

wie is je leverancier?    
Autocheck 18 25,35%
Bibliotheca 28 39,44%
HSBIB 19 26,76%
Kno-tech 6 8,45%
TOTAAL 71 100,00%

In de RFID-wereld gaan firma's vaak een samenlevingscontract aan. Uit bovenstaand lijstje zijn Autocheck en HSBIB ondertussen een koppel geworden.

Sinds Wanneer <2010 2011-2012 2013-2014 2015-2016 2017-2018 2019 2020
Autocheck 6 6 5 1      
Bibliotheca 4 4 4 3 9 2  
HSBIB 3 4 2 6 3 1  
Kno-tech   5     1    

De vroege vogels onder de bibliotheken met RFID-technologie dateren van 2007 en 2008. Niet alle collega's waren op de hoogte van wanneer hun voorgangers RFID in huis hadden gehaald. Niet zo'n belangrijke indicator, tenzij je wilt weten welke firma's de laatste jaren in trek zijn. 

Tevreden over Zelfscan? <5 5 6 7 8 9 10   TOT GEMID
Autocheck 1       13 4   18 136 7,56
Bibliotheca   2   7 13 6   28 217 7,75
HSBIB         7 4 8 19 172 9,05
Kno-tech     1 1 3 1   6 46 7,67


Hoe tevreden zijn jullie over jullie leverancier? Tevreden tot zeer tevreden, zo blijkt. Slechte scores vallen mogelijk samen met verouderde apparatuur. Een collega vermeldde nog een pc met windows XP, een versie die niet meer ondersteund wordt als oorzaak van technische problemen. Ook bij de vragen over helpdesk en onderhoudscontract kwamen gelijkaardige opmerkingen aan bod: krijg je vaker problemen, dan is systeem meestal aan vervanging toe.

Aanbevelen aan anderen? <5 5 6 7 8 9 10   TOT GEMID
Autocheck 1       13 3 1 18 144 8
Bibliotheca 3 2 1 5 12 5   28 170 6,07
HSBIB         6 5 8 19 154 8,11
Kno-tech 1     1 3 1   6 36 6

Ik stelde ook drie vragen over hoe vaak het systeem moest gedepanneerd worden door het eigen personeel, door de eigen ICT-dienst en door de RFID-leverancier (wekelijks/maandelijks/ meermaals/nooit). Deze vragen bleken achteraf weinig relevant voor het bepalen van je keuze voor een RFID-leverancier:

  • met verouderde apparatuur stijgt het aantal depannages, ongeacht je leverancier.
  • problemen worden vaak veroorzaakt door falende randapparaat (ticketprinter, eID-lezer, scherm). 
  • sommige bibliotheken hebben een prima samenwerking met de eigen ICT-dienst en kunnen op hulp rekenen, anderen dienen 'nooit depannage door ICT-dienst' in te vullen omdat ze totaal geen ondersteuning krijgen.

Helpdesk- kwaliteit/snelheid <5 5 6 7 8 9 10 Aantal TOT GEMID
Autocheck 1   4 1 6 6   18 126 7,00
Bibliotheca 5 2 3 9 7 2   28 151 5,39
HSBIB       1 2 8 8 19 156 8,21
Kno-tech 1     2 3     6 33 5,50

De technologieën van de firma's komen min of meer overeen. Veel collega's laten de kwaliteit van de helpdesk dan ook zwaar doorwegen in hun keuze. Menig collega vindt dat de service hier voor verbetering vatbaar is...

Onderhoudscontract <5 5 6 7 8 9 10 Aantal TOT GEMID
Autocheck 2 1 3 3 6 2 1 18 113 6,28
Bibliotheca 6 4 3 6 8 1   28 144 5,14
HSBIB 2 1   2 9 2 3 19 129 6,79
Kno-tech 1 1   2 2     6 30 5,00

Het onderhoudscontract vinden veel collega's ook niet bevredigend. Te duur voor wat je in ruilt krijgt en als de problemen echt beginnen is het meestal een teken dat je apparatuur te verouderd is en dient vervangen te worden. Enkele collega's gaven een 0, ik weet echter niet of dit voor een zeer, zeer slechte quotering staat of een 'niet van toepassing, ik kan dit nog niet beoordelen'.


Hebben we een intelligente inleverbus nodig?

De meeste bibliotheken hebben geen intelligente inleverbus. Wie er wel eentje heeft is totaal niet of wel enthousiast...

  • "door de kostprijs t.o.v. de performantie zou ik die niet aanraden aan collega's"
  • ""wij hebben een semi-intelligente inleverbus. Werkt niet naar behoren"
  • "neen, niet aanbevelen, die, loopt af en toe vast"
  • "voor ons in coronatijden is het een zegen - ze staat nu permanent open - mensen leveren in, en wij kunnen boeken bufferen (quarantaine van ongeveer 24 uur) - geen handling van persoon tot persoon".
  • zeker!
  • "zeker aanrader"
  • "wij plannen een aanschaf najaar 2020 bij inrichting van onze nieuwe bibliotheek, aanbevelen dus :-)
  • "Nu wel aan te raden - momenteel hebben we een gewone (domme) inleverbus"

Schaffen we een intelligenter inleverkast aan?

Net zoals hierboven, speelt het budget een cruciale factor. De meeste bibliotheken hebben geen intelligente inleverkast. Wie er eentje heeft lijkt alleszins tevreden. Geen klachten alleszins over technische problemen. De kast scoort bij hun eigenaars blijkbaar beter dan de bus...

Naar een betaal-automaat had ik niet geïnformeerd omdat we in bib Hamme vooraf reeds besloten hadden om er geen aan te schaffen en deel te nemen aan het project online betalen via Mijn bibliotheek. 

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor firma HSBIB en de niet-intelligente brievenbus. 

Weergaven: 204

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden