Beste collega
Ik ben benieuwd naar de voorwaarden die jullie hanteren om een cultuurvereniging te erkennen. Ik geef hierbij de erkenningsvoorwaarden die wij hanteren. Heb je suggesties?
In Ravels moet een vereniging die zich wil laten erkennen als cultuurvereniging voldoen aan volgende voorwaarden:
Alvast bedankt
Bob Van den Bosch
Tags:
Beste Bob
Wij zijn in Bonheiden met dezelfde oefening bezig.
Wij zitten in de fase van informatie verzamelen van andere gemeenten.
Nuttige info kan je vinden bij Kortenberg - zij hebben verschillende voorwaarden voor erkenning.
Ik vond die info het best aanleunen bij de grootte van onze gemeente.
Succes ermee!
Sandra Verschueren
sandra.verschueren@bonheiden.be
015 50 28 72
Dag Bob,
ook in Opglabbeek zijn we hier mee bezig.
Op dit moment staan volgende voorwaarden in ons reglement:
Artikel 4 > Deze culturele aangelegenheden zijn:
We missen hier vooral in dat het moet openstaan voor een breed publiek (binnen het doelpubliek uiteraard) en dat die werking ook zo bekend gemaakt wordt (om de "kleine clubjes" te vermijden).
Maar andere dingen/ bedenkingen die in een eerste brainstorm al naar boven kwamen zijn:
- een vrijwillig bestuur (niet-commercieel)
- wat met verenigingen met een bovenlokale uitstraling? Of een samenwerkingsverband met een vereniging uit aangrenzende gemeente?
- voldoende leden hebben, maar wat is voldoende? Moeten de leden (of een bepaald percentage) uit de eigen gemeente komen? Is dit noodzakelijk?
Wij zitten, zoals je ziet, ook nog met vragen!
Groeten,
Véronique
Collega's
Wij werken in Diksmuide voor verenigingen nog steeds met erkenningen. Na een jaar werken kan men een erkenning aanvragen en vooral ook subsidies.
Ik ontving onlangs een subsidieaanvraag van Femma Fun, een feitelijke vereniging onder Femma vzw. We subsidiëren al de oorspronkelijke Femma (Gold).
Dubbel gevoel
Diksmuide is ongeveer 100 sociaal-culturele verenigingen rijk. Dit is goed, maar het zorgt ook voor versnippering van energie en centen. Ik wil met deze erkenning geen precedenten scheppen. Andere verenigingen zouden op het idee kunnen komen om een zustervereniging op te richten om van extra subsidies te kunnen genieten.
De drempel voor subsidies ligt bij ons heel laag. Op basis van 3 activiteiten ontvang je al snel 150 euro subsidie. Indien je de andere drie die je sowieso ook organiseert toevertrouwt aan een nieuwe zustervereniging ontvang je opnieuw subsidie.
Gezinsbond Diksmuide heeft ook verschillende subverenigingen zoals de jonge gezinnen actie etc.
Ik weet wel dat alle initiatief van het verenigingsleven belangrijk is, maar wij stimuleren liever samenwerkingsverbanden dan extra verenigingen. Dat zit echter niet in ons huidig subsidiereglement vervat.
Ervaring ?
Alle tips en suggesties welkom
Groet
Sylvie
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden