Je kan de vraag ook omdraaien : Waarom niet? De argumenten op een rijtje...

  • BUITEN DE MUREN : FB brengt je communicatie naar waar de klanten zijn,
  • CONTROLE : de bib behoudt controle over de communicatie want ze kan als beheerder indien nodig reacties van fans verwijderen,
  • DOELGROEPEN : FB is populair bij jongeren, een doorgaans moeilijk te bereiken doelgroep,
  • GRATIS : geen drukkosten, geen softwareonderhoud,
  • HANDIGE EXTRAS : je kan je snel foto-albums online zetten, links leggen naar catalogi, slidesharepagina’s, notities toevoegen of evenementen aanmaken met online gastenboek,
  • IMAGO : de bib is mee met haar tijd. De bib kent de moderne communicatiekanalen én gebruikt ze,
  • INDRINGEND ZONDER OPDRINGEN : de FBberichtjes bereiken het  publiek in de eigen huiskamer. Geen spam want de klant kiest zelf om de berichten te ontvangen en opent FB wanneer het hem/haar uitkomt,
  • INTERACTIEF : klanten kunnen reageren en klanten durven reageren! Het reactiegehalte van FB steekt torenhoog uit boven het aantal reacties op bibblogs of catalogusberichten.  Voor wie contact met de klant/burger hoog in het vaandel draagt en de vinger aan de pols wil houden, een niet te negeren communicatiekanaal,
  • KLANTENBINDING : klanten voelen zich betrokken. Klanten zijn fan en dus digitale ambassadeurs voor de bib,
  • MEDIATRAINING : alle bibliotheken bieden internettoegang inclusief FB aan op de publiekspc's. Op de personeelspc's is FB helaas soms afgesloten. Niet ideaal voor baliemedewerkers die klanten wil adviseren i.v.m. privacyinstellingen of leren hoe je ongewenste items kan verwijderen. Wie de moderne tools niet kent kan op dit vlak ook geen kwalitatieve dienstverlening bieden,
  • MISBRUIK PERSONEEL : FB laat geen twijfel bestaan over wie op het ogenblik online is. Collega's die misbruik willen maken van FBtoegang zullen dus niet buiten het vizier kunnen blijven,
  • POSITIEF : geen enkele bibliotheek heeft een negatieve ervaring of reactie van FBfans/vrienden (of toch?),
  • TEAMWERK : FB is heel gebruiksvriendelijk en vergt geen softwarekennis. Met  een Fanpagina kan je meerdere collega’s beheerdersrechten geven. Zo kunnen meerdere personeelsleden instaan voor het invullen van de pagina,
  • TIJDBESPAREND : uit een test van Bib Bornem blijkt dat het online plaatsen van eenzelfde bericht (tekst + 1 foto) op Facebook sneller is dan bij een blog en véél sneller dan bij de gemeentewebsite.
  • TIJDSINVESTERING : flexibel van intensief (sommige bibliotheken kiezen voor een dagelijks bericht) tot sporadisch. Een prikbordberichtje kost ca 5 minuten werk afhankelijk van je inspiratie. Voeg je een zelfgemaakte foto toe (die je nog moet comprimeren) of ga je op zoek naar een bijpassende afbeelding op internet of You Tubefilmpje dan kan het uiteraard een beetje langer duren,
  • UP-TO-DATE : met FB kan je met je communicatie zeer kort op de bal spelen of zelfs Live commentaar geven tijdens een bibactiviteit,
  • VOOR IEDEREEN : met het aanmaken van een Fanpagina kan iedereen – ook wie geen FB-account heeft – de berichten lezen,
  • VOORBEELDEN : Ongeveer een derde van de openbare bibliotheken maakt reeds gebruikt van dit communicatiekanaal. Mogelijk zelfs de Bib van de buurtgemeente...

De Facebook-inspiratiegids vind je op www.bibnet.be.

Ben ik nog argumenten vergeten of heeft iemand een lijstje met de nadelen? Laat maar weten!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Weergaven: 98

© 2020   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden