START-TO-BLOG

Waarom als bibliotheek een blog opstarten? In tegenstelling tot het aantal facebookpagina’s blijft het aantal bibblogs vrij beperkt (eind maart ca 50 blogs).  Wat zijn argumenten/aandachtspunten bij het starten van een blog? 

 

CONTROLE : de bib behoudt controle over de communicatie want ze kan als beheerder indien nodig reacties van haar publiek modereren (vooraf beslissen of de reactie al dan niet gepubliceerd wordt),

EXTRAATJES : met een blog kan je veel leuke dingen doen die je op de gemeentelijke webpagina niet kan doen zoals : via widgets een fotodiavoorstelling projecteren in de zijbalk, een powerpoint integreren in een bericht (via slideshare-embedding), een You-Tube filmpje integreren in een bericht, allerhande linklijsten en gadgets toevoegen, …

GRATIS :  tenzij je voor betalende blogsoftware hebt gekozen,

INTERACTIEF : klanten kunnen reageren.  In de praktijk blijken de meeste bibliotheekblogs weinig reacties te genereren. Dit zal je dus zelf een beetje moeten stimuleren, maar de optie is alleszins aanwezig ,

KLANTENBINDING : klanten kunnen zich abonneren op de blog via e-mail of RSS (wat bij de gemeentewebsitepagina niet kan) De updates van de site kunnen dus naar de klant toekomen  i.p.v. dat deze zelf naar de bibsite moet surfen,

RUIMTE: blogberichten kan je zo lang of kort maken als je zelf wil. Je bent dus niet beperkt in het aantal karakters zoals bij een facebookbericht.

SOFTWAREKEUZE:

blogspot en Wordpress.com :  GRATIS - inclusief automatisch onderhoud, back-ups en updates - zeer gebruiksvriendelijk, geen uitgebreide computerkennis vereist  - tevreden zijn met de sjablonen die worden aangeboden, of zelf sleutelen aan de htmlcode van blogspot  - URL met vermelding blogspot.com of Wordpress.com – Wordpress.com is conservatiever/beperkter in het toelaten van externe widgets/htmlcode.

Wordpress.org : ca € 60/jaar + ca € 18 voor de domeinnaam - zelf de blog hosten m.a.w. instaan voor het onderhoud, back-ups en updates - Je kan de templates/lay-out  naar eigen smaak aanpassen -kennis vereist - persoonlijke URL bv. www.bibliotheekhalle.be

STATISTIEKEN: blogsoftware kan je automatisch statistieken aanleveren over het gebruik van je blog. Als je Google Analytics kan installeren krijg je nog gedetailleerdere info over je bezoekers.

TABBLADEN: sommige blogthema’s bieden tabbladen aan om je statische pagina’s op een klantvriendelijke manier te presenteren.

TEAMWERK : blogsoftware  is gebruiksvriendelijker dan de software waarmee gemeentewebsites worden aangemaakt en vergt geen softwarekennis. Je kan gemakkelijk meerdere collega’s rechten toekennen bv. auteur, bijdragers, beheerders. Zo kunnen meerdere personeelsleden instaan voor het up-to-date houden van de blog,

TIJDBESPAREND : uit een test van Bib Bornem blijkt dat het online plaatsen van eenzelfde bericht (tekst + 1 foto) bij een blog sneller is dan bij de gemeentewebsite.

 

TIJDSINVESTERING: is afhankelijk van het aantal teamleden dat een bijdrage kan leveren tot de blog en het publicatieritme van de blog. Sommige bibliotheken publiceren onregelmatig terwijl  andere meermaals per week een bericht online zetten.

VOORKENNIS : bij de gratis versies is geen voorkennis vereist. Je doorloopt het stappenplan en kan meteen aan de slag. Hoe meer aanpassingen je wil doen om je blog te verpersoonlijken, hoe meer kennis je nodig zal hebben.

ZELFSTANDIG : Sommige bibliotheken kunnen de informatie op de gemeentewebsite niet zelf updaten of er informatie over hun activiteiten aan toevoegen. Met een zelfgemaakte blog heb je wel de touwtjes zelf in handen...

ZOEKOPTIES: blogs hebben vaak meerdere navigatiemogelijkheden zoals het zoekvakje (widget), de woordenwolk of tagcloud, de categorielijst en een paginalijst.  Je kan ze allemaal installeren of een keuze maken.

 

STOP-TO-BLOG

De blogsoftware is gratis. Je kan dus gemakkelijk enkele maanden de voordelen en/of nadelen van een blog uittesten. Of een blog succesvol is hangt af van plaatselijke factoren : heeft je blog een publiek of niet? Kan je blogteam de publicatie van blogberichten vol te houden? Is er een betere tool op de markt om digitaal te communiceren?

Je kan vooraf heel wat zaken inschatten zoals het aantal blogmedewerkers, het soort berichten dat je wil publiceren en de periodiciteit. Zorg er ook voor dat je over statistieken beschikt en weet voor wie je schrijft.  Zo kan je de werking van je blog beter beoordelen. Een blog voor KJVleden zoals die van Kortrijk of De Vijf hoeft geen massa’s bezoekers te trekken maar wel reacties krijgen van haar doelgroep. De Digigids van Bornem richt zich naar beginnende computergebruikers vooral binnen de gemeente, maar bezoekers buiten Bornem zijn even welkom.  Net zoals de blog van Bib Wichelen over Digileen ook vooral een ondersteunde functie heeft.

Een heel ander verhaal is de algemene bibliotheekblog. Hiermee wil je communiceren met  je bibklanten. Wat als nu blijkt dat deze klanten niet op je blog zaten te wachten?

Bib Bornem startte na de 23dingencursus in mei 2009 Blogboek, een biblog met een mix van bibnieuws en recensies.  In augustus 2009 werd de Google Analytics code toegevoegd aan de html-code van de blog.  Het cijfers over het aantal terugkerende bezoekers bleek 20% te zijn. De overgrote meerderheid van het publiek bestond dus uit toevallige passanten (via google-zoekopdracht) die de website binnen de seconde verlieten…

Het Bornemse marktonderzoek (in kader van ICB-project van de provincie Antwerpen) toonde vervolgens aan dat slechts 10% van de klanten naar www.bornem.be/bib surften voor informatie over bibliotheekactiviteiten en 4% om de blikvangers te bekijken, 52% zocht informatie over de collectie en 62% wilde online verlengen of reserveren. Slechts 1% van de 1051 leden (die de vraag beantwoordden) vond een blog een geschikt communicatiemiddel om het Vrije Tijdsaanbod te volgen. Onze bibliotheekgebruikers bleken dus  vooral geïnteresseerd in de catalogus, niet in onze blogberichten. Bib Bornem stapte dan ook overtuigd in het pilootproject van de bibportalen waarbij blogberichten op de startpagina van de catalogus geïntegreerd zijn :dus je promotie voeren waar je klanten (digitaal) zijn...Op 13 juli kondigden we ons laatste blogbericht aan en sindsdien publiceren we onze berichtjes in de catalogus (wordpress-software). Hebben we reacties gekregen over het stopzetten van onze blog? Noop, dus voor onze bib bleek dit de juiste keuze te zijn…

WORDT VERVOLGD... 

Heeft je bib een blog en de vragenlijst uit het kenniskantoorbericht WE BLOG nog niet ingevuld? Maak er dan AUB eventjes tijd voor vrij.  Zo kunnen we bij een volgend bericht een beter beeld geven van het werk achter de schermen van bibblogs... Alvast hartelijk dank voor jullie bijdrage!

 

Weergaven: 51

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden