Twitter is in Vlaanderen nog niet zo populair als bv. in Nederland, maar toch groeit het aantal bibliotheken op dit medium.
Onder de Bibnet-account op Twitter werden twee lijstjes gemaakt:
- Vlaamse openbare bibliotheken- verzamelt Vlaamse openbare bibliotheken op Twitter
- Bibliotheekprofessionals - verzamelt bibliotheekmedewerkers en andere professionals uit de bibsector.
Onder de 23dingenbe-account op Twitter vind je twee andere lijstjes:
- Web2.0 - verzamelt interessante Twitteraccounts over web 2.0
- Bibliotheek2.0 - verzamelt interessante Twitteraccounts over bibliotheken en nieuwe media
Nieuw op Twitter en/of nog niet in het lijstje, stuur dan via Twitter een intern berichtje naar @Bibnet of @23dingenbe, afhankelijk van de betreffende lijst.
Je kan, naast personen, ook lijsten volgen met je persoonlijke account. Op die manier moet je zelf niet al deze mensen/bibliotheken toevoegen en verschijnen hun tweets niet rechtstreeks in jouw overzicht, maar kan je wel via de link naar de lijst hun tweets gezamenlijk opvragen.
Tags:
Bedankt voor deze nuttige lijstjes. De Brusselse bibliotheken zitten sinds kort ook op Twitter (en op Facebook). Andere bibliotheken en bibliotheekprofessionals vinden, is relatief gemakkelijk. Maar hoe vind je als bibliotheek of bibliotheeknetwerk je klanten op Twitter? Dat is veel moeilijker.
Om te beginnen moet je de sociale-netwerksites waar je als bibliotheek actief bent ook offline promoten. Dat kan bijvoorbeeld door de URL (de weblink) te vermelden op een venster, op de folder of het uitleenticket van je bibliotheek. Als je internetpc's in de bibliotheek hebt, zou je de URLs ook op muismatjes kunnen zetten. Staat je bibliotheek vermeld in het gemeenteblad? Zet er dan behalve je adresgegevens ook de links naar Twitter en/of Facebook bij. Hoe zichtbaarder de links zijn en hoe vaker klanten die onder ogen krijgen, hoe groter de kans dat ze eens gaan kijken wat er online te beleven valt.
Voor Twitter kan je ook actief op zoek gaan naar mogelijke geïnteresseerde volgers. Via de geavanceerde zoekmethodes van Twitter Search kun je twitteraars vinden die zich in de buurt van jouw gemeente bevinden, binnen een bepaalde afstand . Wees selectief met het volgen van twitteraars. Evalueer na een tijdje of ze je terug volgen. Eventueel kun je ze persoonlijker gaan benaderen en vragen of ze je terug willen volgen, maar dat is arbeidsintensief. Merk je na een tijdje dat bepaalde twitteraars je helemaal niet gaan volgen, dan kun je ze zelf weer ontvolgen.
Tijdens Inforum 2011, het jaarlijkse congres van de Belgische Vereniging voor Documentatie (ABD-BVD) heeft Wilma van den Brink, informatiespecialist Maatschappij en Recht van de Hogeschool Amsterdam (Nederland), een interessante voordracht gegeven over "De bibliotheek op Twitter". Zij ziet Twitter in de bibliotheek voornamelijk als een middel voor marketing (naamsbekendheid, nieuwe publieksgroepen), klantenbinding (meningen, klanten beter leren kennen) en netwerk vergroten (samenwerken, kennisdelen).
Wilma van den Brink adviseert ook om de Twitter-account van je bibliotheek te koppelen aan de Facebook Fan Page van je bibliotheek. Op die manier sla je twee vliegen in één klap, omdat je berichten die je op Twitter zet, automatisch als status-update op Facebook kunt laten verschijnen. Daarnaast kun je beide platformen ook steeds afzonderlijk gebruiken (bijvoorbeeld om te reageren op berichten die slechts op één van beide platformen verschijnen). Deze taktiek hebben wij met de Twitter en Facebook van de Brusselse bibliotheken toegepast. Al onze Brusselse bibliotheken hebben ook een eigen website. De berichten die de bibliothecarissen op hun site zetten, komen in een zogenaamde RSS-feed terecht. Door al deze RSS-feeds via TwitterFeed te koppelen aan Twitter, hebben we er voor gezorgd dat elk nieuw bericht op een website automatisch op Twitter én op Facebook wordt vermeld.
Bedankt voor de info! Toevallig was ik ook net een paar twittertips voor bibs aan het uitwerken. Ik geef ze hieronder al maar meteen mee, als aanvulling op de goeie tips van Patrick:
TWITTERTIPS VOOR BIBS
Grote en kleine aankondigingen zijn misschien het meest evident: nieuwe aanwinsten in de bib, evenementen, een nieuw blogbericht, enz.
Bijvoorbeeld:
Nieuw: 7-delige manga-klassieker Nausicaä van de Vallei van de Wind door Hayao Miyazaki. http://link_naar_catalogus #manga
Of:
Pieter Aspe signeert! Vanavond vanaf 19u00! http://link_naar_activiteitenpagina #aspeOf:
Online boekenlijsten maken: nieuwe tips op de blog http://link
Maar als bib kan je nog veel meer met Twitter. Zoals:
De actualiteit aangrijpen om materialen in de kijker te zetten.
Bijvoorbeeld:
Schrijfster van Ik Vocht Voor Mijn Kinderen steunt Jasmijnrevolutie in Tunesië! http://link_naar_persartikel http://link_naar_catalogus #arabischelente #jasmijnrevolutie
Of:
Bob Dylan vandaag 70! Hier een lijstje van wat we beschikbaar hebben: http://link_naar_catalogus #bobdylan
Berichten over een evenement tijdens het evenement.
(Makkelijkst met een smartphone)
Bijvoorbeeld:
Meer dan 100 mensen in de rij voor een handtekening van Pieter Aspe! http://twitpiclink #aspe
Ludieke berichten die losjes iets te maken hebben met of de aandacht trekken op de collectie van je Bib.
Bijvoorbeeld:
Boekenbeurs 2010 met Marc De Bel op Youtube: http://link_naar_youtube http://link_naar_catalogus #boekenbeurs
Of:
Eerste 5 minuten True Blood seizoen 4 vrijgegeven: http://link_naar_trailer Seizoen 1, 2 en 3 beschikbaar in de Bib! http://link_naar_catalogus #trueblood
Interactie met (potentiële) klanten.
De Twitter Search is een erg uitgebreide en flexibele zoekmachine. Zoals Patrick al zei kan je zoeken naar alle berichten die een relevant kernwoord bevatten en die verstuurd werden door een gebruiker in een straal van X km rond de locatie van je bib. Vind je iets waar je mee kan helpen, dan kan je in interactie gaan.
Bijvoorbeeld:
@janmetdepet: dat boek is van uitgeverij de Bezige Bij. Én beschikbaar in de bib! http://link_naar_catalogus
Bovendien kan je je abonneren op een rss-feed van je zoekopdracht. Zo krijg je automatisch alle nieuwe tweets die aan de opdracht voldoen te zien in je rss-reader.
Dit concept van interactie kan je ook nog verder uitbreiden, o.m. voor aanvullende gerichte promotie. Stel dat bijvoorbeeld een lokale reisfotograaf een presentatie komt geven, dan kan je zoeken naar #reizen en #fotografie in de buurt van je bib en een tweet over de voorstelling sturen met dezelfde hashtags en/of @de personen die aan die gesprekken deelnemen.
Informatie verzamelen/feedback vragen.
Twitter is ook een ideale manier om informatie te verzamelen van of over je (potentiële) klanten. Je kan gerust vragen stellen, al was het maar om het contact te vergroten.
Bijvoorbeeld:
Jonge ouders, wat vinden jullie nu eigenlijk van de #Fundels?
Of:
Hebben jullie nog #boekentips voor de #zomervakantie? Ingezonden tips worden uitgehangen aan de balie!
Op De Standaard Online verschenen vandaag twee artikels die algemene tips geven met betrekking tot het gebruik van Twitter. Er wordt ook ingegaan op de reserves die velen tegenover het medium hebben. Ook in een bibliotheekcontext zijn de tips en bedenkingen van toepassing.
Efficiënt op Twitter
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=P53BLBSG
Waar Twitter goed voor is
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=RT3BL4DL
Welkom bij
Kenniskantoor
39 leden
46 leden
52 leden
40 leden
144 leden
165 leden
43 leden
177 leden
© 2024 Gemaakt door Kenniskantoor. Verzorgd door