Beste bibcollega's,

Ik ben ook nog op zoek naar flyertjes en foldertjes over hoe jullie aan jullie klanten het nieuwe systeem van de zelfuitleenbalies uitgelegd hebben. Wat was het efficiëntst? Kunnen jullie me een voorbeelddocumentje doorsturen?

Veel dank!

Groetjes,

Elfi Ceulemans

Communicatie bibliotheek Heist-op-den-Berg

Cultuurplein 2

2220 Heist-op-den-Berg

015 24 57 44

communicatie.bibheist@bibliotheek.be

Weergaven: 556

Berichten in deze discussie

Wij hebben gewerkt met jobstudenten die de mensen hebben begeleid tijdens de eerste maanden van de zelfuitleen, niets werkte beter. Folders en flyers werken maar gedeeltelijk, mensen lezen dat amper. 

Je kan ook een instructiefilmpje maken om te tonen hoe de zelfuitleen werkt. 

Beste Elfie,

Ik volg Kathleen haar reactie volledig. Wij hebben geen echte flyer gemaakt. Het systeem moet op zich duidelijk genoeg zijn met een kleine animatie bv.

En daarbij zeker de eerste maanden personeelsbegeleiding. Dit vangt problemen op (die ondanks de beste uitleg toch opduiken...) en geeft de mogelijkheid om het waarom van de zelfuitleen wat toe te lichten, en reacties op te vangen. Dit ervaren we als zeer belangrijk. Na de inloop fase toch nog constant alert blijven om mensen te helpen, dus personeel toch nog oog laten hebben op de zelfuitleen...

Steven Duyck

Bib Westerlo

Dag Elfi,

Mijn ervaring in verschillende bibliotheken wijst uit dat als je bibliotheekgebruikers kort laat zien hoe het werkt, je achteraf veel minder problemen hebt. De meeste systemen tonen idd. via het uitleenscherm al welke handelingen klanten moeten doen, als je hen daar in het begin uitdrukkelijk attent op maakt, zijn ze er snel mee weg.
Nieuwe klanten kan je systematisch bij hun inschrijving de volledige uitleg geven.

Een handleiding kan je als extra instructiedocument overhandigen, maar hou het dan best zo kort mogelijk.
't Is zoals Kathleen en Steven opmerken: mensen lezen dat amper en de misvattingen kunnen meteen aangepakt worden. Gebruikers lezen mss. wel graag, maar liever een boek ipv een handleiding.
Dus best zo weinig mogelijk tekst gebruiken, foto's of printscreens werken het best.
'Less is more' ;-)

Veel succes

PatS

Wij hebben ook 2 maand jobstudenten en vrijwilligers aan de zelfuitleen gezet.  Mensen lezen geen folders ofzo..  Dus best even persoonlijk uitleggen hoe één en ander werkt..  Ook duidelijk maken wat mensen best niet doen (zoals oa.  met de spullen zitten schuiven op de zelfuitleenbalie..

Voor de diehards toch nog een uitleg op website geplaatst (onderaan op volgende pagina ):

http://bib.boutersem.be/nieuwsitem.php?id=174

grtz.

Dirk

http://bib.boutersem.be

Een folder over hoe je best zelf leent/betaalt is helaas meestal verloren moeite. Bibbezoekers beginnen vaak maar te lezen als het leen/betaalproces stopt. Je steekt je energie beter in het begeleiden van de (nieuwe) bezoekers bij de invoering van je zelfbediening én maak zoals de bib van Affligem duidelijke instructiefilmpjes. 


Kathleen Dubois zei:

Wij hebben gewerkt met jobstudenten die de mensen hebben begeleid tijdens de eerste maanden van de zelfuitleen, niets werkte beter. Folders en flyers werken maar gedeeltelijk, mensen lezen dat amper. 

Je kan ook een instructiefilmpje maken om te tonen hoe de zelfuitleen werkt. 

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden